Radionummer hos Västtrafik

Startat av virtual1, 18 augusti 2020, 14:24:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Västtrafik verkar ju vara ett av de få länstrafikbolagen (utöver JLT och Ö-traf) som älskar att operatörerna sätter ut radionummerna på sina bussar och inte alltid bara inventarienummer - och jag tänkte försöka få lite reda på hur det ser ut (och har sett ut - så listan innehåller obsoleta nummer också) - så jag har påbörjat en lista, nån som kan fylla på? Vy buss får väl ses som ett gränsfall då det är Vy själva som sätter ut de 5-siffriga numrena, men jag anar att jag inte är helt ute och cyklar om jag påstår att Västtrafik använder dem som radionummer också, eller?


25XXX         Borås lokaltrafik
33XXX         Swebus (Borås)
36XXX         Swebus (Dalsland/Vänersborg)
39XXX         Gunnarssons buss
40XXX         Swebus (Trollhättan)
41XXX         Tjörns omnibustrafik
42XXX         Lysekils busstrafik
43XXX         Uddevalla omnibus/Bullarens/BJ trafik/M-buss
44XXX         Sandarna transporter
45XXX         Jörlandabuss/Lebu AB/Kjellgrens
50XXX         BiVAB
55XXX         Vänersborgs Linjetrafik/Ferdinandssons
70XXX         Vy buss
76XXX         Swebus (Skövde/Lidköping)
92XXX         Nobina

Ulf Berlin


yngrot

Västtrafik använder inte radionummer längre..

Vy/Nettbuss  har alltid haft 70xxx nummer
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

virtual1

Citat från: Ulf Berlin skrivet 18 augusti 2020, 16:37:45 PM
Swebus?/Ulf

Tja,  läste du hela inlägget? =) kjellgrens och Gunnarssons kör väl inte mycket nu heller? Och ja: yngrot, även om de införde 70xxx då de blev nettbuss, orusttrafiken hade inga prefix, även där skrev jag ju att jag tror att västtrafik nu använt dem som radionummer...

S Svensson

#4
Man måste skilja på det nuvarande Rakel och de gamla systemen, som var två olika.
I princip är det nog så att Rakel är det nuvarande.  Ofta sätts fyra siffror ut på fordonen och ibland fem. Vad jag kan förstå måste det för att fungera användas sju siffror. I princip går det att lägga områdessiffrorna i radioapparaten.

Älvsborg,Skövde,Jönköping-Växjö (län) använde samma radio medan Göteborg (O län) använde annat system. Vissa bussar hade båda radiosystemen. Dessa ersättes cirka 2009 av Rakel.
Tyvärr är det lite hysch-hysch om nr till bussar. En gång här hemma så sändes meddelanden av olika dåliga slag, vari vissa personer påstod att personer utanför kunde sända meddelanden. Nu vet jag att det var en förare på "sniskan" som sände vissa konstiga meddelanden. 

jari

Citat från: yngrot skrivet 18 augusti 2020, 17:16:24 PM
Västtrafik använder inte radionummer längre..

Vy/Nettbuss  har alltid haft 70xxx nummer

Stämmer att Västtrafik inte använder radionummer. Däremot har Västtrafik i Rakel infört funktionalitet för att anropa ett fordon på bl.a fordonsnummer eller linje/tur Därav eventuellt missförstånd om att det är radionummer som bussarna har målat på utsidan.