Tämk om man hade haft det här i Sverige...

Startat av virtual1, 26 juni 2020, 15:43:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Vilket totalt mumma för oss bussfotografer - livebild över var exakt vartenda buss befinner sig, med inventarienummer - så man skulle veta precis vart man skulle åka o jaga för foto, mums!!!!!

https://www.kolumbus.no/ruter/kart/sanntidskart/?c=58.695316,5.669975,11&lf=all&p=2026&vt=bus,ferry

VincentJkpg


jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

pegee

Sök på Traze. Den appen visar trafik här hemma
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

virtual1

Bra app, men den saknar precis det enda jag bryr mig om i mitt eget exempel: inventarienunret på bussen =) - det är ju oftast specifika individer vi bussfotografer jagar...

VincentJkpg

Citat från: pegee skrivet 26 juni 2020, 19:09:07 PM
Sök på Traze. Den appen visar trafik här hemma

När jag använt den har det visat sig att den ofta inte använder GPS utan går efter tidtabell vilket inte funkar särskilt bra. Plus det som OP skriver att man inte vet vad det är för buss som kör.

PS. är det bara jag som inte ens kommer in på Traze just nu?

Fredrik Gelin

Traze använder inte GPS utan använder befintliga trafikdata, i Stockholms fall SLs API för realtidsinformation.
Det är samma data som används för att visa ankomsttid på hållplatser och i reseplaneraren som jag förstått det.

Det är ändå en användbar app, men främst som resenär vilket kanske beror på att det är vad appen tagits fram för.

Dock är den inte helt meningslös för fotografering eftersom den ju åtminstone visar om det är något som rör sig i närheten, sedan får man gissa sig till vad som rullar på den aktuella avgången.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


larslengberg

Jag skrev och efterfrågade vagnsnummer i SLs API förra året tror jag, och de tackade för förslaget. Men de trodde att avtalen var skrivna så att vagnsnummer inte kunde lämnas ut hur som helst.

Jag har dock sett att Nobinas "Res i Sthlm"-app visar vagnsnummer när man visar en sökt rutt i kartan.

/ Lars L.

virtual1

Var nånstans i den appen visas vagnsnummer??? - jag har gjort ett antal sökningar och visat olika rutter på kartor i både Nobinas och icke-Nobinas område, men inte sett något sådant? - kan du inte ta en skärmdump och ladda upp här?

JAB

Tryck på en buss som visas på den "experimetella" kartan såfår du upp en text som
Mot Nacka strand
vehicle id: 3871
datum och tid

Funkar för mig

virtual1

OK, jag brukar inte tycka jag är helt borttappad då det gäller teknik, men i appen kan jag ju a) söka en resväg - men då får jag ju bara upp kommande avgångar, så klickar jag på kartan som finns där för resvägen så finns ju såklart ingen buss representerad - avgången har ju inte gått. eller b) kolla avgångar från en viss hållplats, men jag kan ju inte få upp en karta då och c) titta på störningar - där finns ju inga kartor eller d) sätta en bevakning eller e) visa statiska linjekartor.

Var fasen finns nån "experimentiell" karta????





1447_vehicles

Tryck på en avgång, sedan tryck på raden under "var är bussen" där linjenummer och destination står. Då borde kartan dyka upp. Sedan gäller det bara att trycka intensivt på en buss tills vagnnumret plötsligt dyker upp.
Såvitt jag vet fungerar detta bara på Nobinas bussar

virtual1

Trycker jag på en avgång - som i exemplet i min nedersta bild - (t.ex. en från Gulmarsplan där de flesta 8XX-linjer är Nobinas) så händer absolut ingenting - finns ingen rad med 'Var är bussen' för mig - jag kan bara se att det är si eller så många minuter till avgången ska gå, men jag kör Android, är det skillnad i Apple-appen månntro???

elliot

Är det skillnad mellan Android och Appel??

elliot

Hej har upptäckt att vart är bussen visas bara på Nobinas linjer eftersom att det är dom som är skaparna utav appen