Angående SL:s blåbusslinjer och vilka datum de infördes

Startat av IvveRivve004, 15 juni 2023, 22:15:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

IvveRivve004

Hej!

Såvitt jag vet infördes SL:s blåbusslinjer (och lades även ner) dessa datum:
17 augusti 1998 – Linje 4, första blåbusslinjen som infördes
22 mars 1999 – Linje 3
10 oktober 1999 – Linje 1
14 augusti 2000 – Linje 676 (då med linjenumret 640 i behåll, fick linjenumret 676 först den 23 augusti 2004, även första blåbusslinjen utanför innerstaden som infördes)
20 augusti 2001 – Linje 177 (även fast den infördes som högtrafiklinje den 16 augusti 1993), 670, 872, 873 och 875
19 augusti 2002 – Linje 172 och 179
18 augusti 2003 – Linje 178
21 juni 2004 – Linje 2
22 augusti 2005 – Linje 471 och 474
21 augusti 2006 – Linje 173 (även fast den infördes som högtrafiklinje den 18 augusti 1986) och 176
18 augusti 2008 – Linje 677
13 december 2015 – Linje 872 läggs ner och blir rödbusslinje 802, första gången en blåbusslinje läggs ner
10 december 2017 – Linje 6
17 augusti 2020 – Linje 175

Bussmicke

178 fanns redan 1997 och Gick Djursholsm Ösby station - Solbacka, Färingsö.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

IvveRivve004


Fredrik Gelin

640 verkar ha blivit blå någon gång mellan augusti 2004 då jag fotat 640 i Norrtälje sommaren 2004 och 676 samma höst.

670 blev nog blå ungefär samtidigt då jag har fotat den blå i oktober 2004.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

IvveRivve004

Hm. Jag minns att jag såg en bild redan från 2002 när linje 670 var blå.

B10M

640 fick blå bussar i slutet av 2000 men det var flera år senare som den blev 676.

670 blev blå 2001, minns ej exakt när.

872/873/875 infördes i augusti 2001.

Ersa

Precis så.

Linje 640 är en rätt gammal linje, och fanns många år innan de sista sträckorna av motorvägen E18 invigdes i mitten på 90-talet, och rullade då som en snabbuss och körde förbi de flesta hållplatser längsmed landsvägen. Efter omkring 1996 började 640 att trafikera nya E18 mellan Rösa och Roslagsstoppet.

De flesta blå Vegorna i Busslinks 57xx-serie levererades en och en, mellan oktober och december 2000, och därmed blev linjen en blå stomlinje. Det fanns inget officiellt startdatum, utan bussarna fasades in under några månaders tid, men alla torde ha kommi i trafik innan jul/nyår det året.

23 augusti 2004 ändrades linjenumret från 640 till 676, men det blev inga andra förändringar i upplägg, fordon, färger eller sånt, utan linjen fortsätte som den blåbusslinje den varit sedan de sista månaderna av år 2000, och med den linjesträckning den haft sedan 1996.

IvveRivve004

Citat från: B10M skrivet 16 juni 2023, 10:00:14 AM640 fick blå bussar i slutet av 2000 men det var flera år senare som den blev 676.

670 blev blå 2001, minns ej exakt när.

872/873/875 infördes i augusti 2001.

Jag misstänker att linje 670 blev blå samma datum som 870-linjerna infördes. Rätta mig om jag har fel.

Per E

Sammanställningen stämmer. 670 tillsammans med 872, 873 och 875 blev stomlinjer den 20 augusti 2001. Egentligen skulle inte 872 ingått, men av omloppstekniska skäl togs den med. Detta ändrades i samband med det nya trafikavtalet 2015.

Det officiella datumet för uppgradering till stomlinje för linje 173 var den 21 augusti 2006. Då hade 3904 - 3912 levererats.

Linje 640 blev stomlinje den 14 augusti 2000.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Camilla


IvveRivve004

Citat från: Per E skrivet 16 juni 2023, 17:52:42 PMSammanställningen stämmer. 670 tillsammans med 872, 873 och 875 blev stomlinjer den 20 augusti 2001. Egentligen skulle inte 872 ingått, men av omloppstekniska skäl togs den med. Detta ändrades i samband med det nya trafikavtalet 2015.

Det officiella datumet för uppgradering till stomlinje för linje 173 var den 21 augusti 2006. Då hade 3904 - 3912 levererats.

Linje 640 blev stomlinje den 14 augusti 2000.

Du menar 3704-12?

Citat från: Bussmicke skrivet 16 juni 2023, 19:03:01 PMNär lades gamla 178 ner?

/Bussmicke
www.bussmicke.se



Den lades ner den 9 juni 1997.


Carl

Här följer ett längre inlägg om historien för linje 640/676:

Som tidigare angetts blev linje 640 blå stomlinje hösten 2000. I vintertidtabellen från 14/8 2000 anges det att "Linje 640 får kraftigt utökat turantal. Under morgonen 5-mnuterstrafik från Norrtälje och under eftermiddagen 5-minuterstrafik från Stockholm. Dagtid 20-minuterstrafik - även under helger. 30-minuterstrafik från Stockholm på vardagskvällar. Alla turer körs som snabblinje 640. Nya lågentré boggiebussar sätts in på linje 640 under hösten. Den nya busstypen kommer att underlätta på- och avstigningen för bl a handikappade och resenärer med barnvagnar. Bussarna är utrustade med klimatanläggning." Linje 640 blev således den första blåbusslinjen utanför innerstan.

Jag tittade vidare i gamla tidtabeller för 640/676. Under 60-talet och början av 70-talet var 640 en ren båtbusslinje mellan Stockholm och Ålandsbåtarna från Norrtälje hamn. Men i augusti 1981 startar 640 igen och blir en snabbare variant av 625 som då körde Stockholm-Angarn-Stångberga-Söderhall-Kilen-Norrtälje. 640 körde samma väg som 625, med undantag av att den körde motorvägen Rösa-Norrtälje och från december 1981 även den då nyöppnade motortrafikleden Gillingebanan-Söderhall. 640 hade då endast ca 3-4 avgångar per dag i rusningstid och hade med undantag av Väsby stuteri (från augusti 1984 istället Väsbylund) inga hållplatser mellan Roslags Näsby och Norrtälje. Även om linje 640 startade 1981 så hade "snabbturer" Stockholm-Norrtälje med uppehåll endast vid Väsby stuteri funnits sedan hösten 1976, men 1976-1981 skyltades snabbturerna också 625.

I juni 1986 läggs linje 625 om till att köra via Rimbo. 640 tar då över trafiken förbi Kilen och får i princip 1-timmestrafik på vardagar (30-minuterstrafik i högtrafik) samt hållplatsuppehåll även vid Gillingebanan och alla hållplatser Söderhall-Östra Libby. På helgerna kör 640 varannan timme och varvas med 625 som också kör varannan timme, vilket ger en avgång i timmen mellan Stockholm och Norrtälje över Söderhall. Till det kom även 621 som då körde Stockholm-Norrtälje via Åkersberga.

1989 utökas turtätheten på 640 i högtrafik i rusningsriktningen till 20-minuterstrafik, och 1992 blir det 10-minuterstrafik. 1992 får linjen dessutom halvtimmestrafik dagtid på vardagarna och timmestrafik på helgerna. Omkring samma år börjar SL även utlova att de flesta ordinarie avgångar på 640 (640 hade då väldigt många extraturer) ska köras med bussar med höga stolsryggar och hörlursuttag med radio vid varje sittplats.

Motorvägen mellan Söderhall och Rösa måste ha öppnats sommaren 1995 för i tidtabellen från augusti 1995 kör 640 via Ledinge trafikplats. Som det står i informationen i tidtabellen från den 21/8 1995: "Linje 636, 637 och 640 kör nya motorvägen mellan Söderhall och Rösa. Därmed minskar restiden mellan Stockholm och Norrtälje med 5 minuter. Nya linje 655 tar över och kör mellan Norrtälje och Söderhalls trafikplats".

Under resterande delen av 90-talet utökas turtätheten successivt och i augusti 2000 införs alltså 5-minuterstrafik i högtrafik och blåa bussar sätts i trafik under hösten.

Ersa

Linje 640 blev således en (fortfarande röd) stomlinje officiellt den 14 augusti 2000, men fick inte sina blåa bussar förrän några månader senare. Så den blev inte helt "blå" förrän framåt julen samma år. De flesta andra nya stomlinjer fick väl sina blåbussar redo för start redan på första trafikdagen för stomlinjestarten.

Sen har vi dagens linjenummer 640, som heter
linje 640Z, och består av den anropsstyrda trafiken i södra Lohärad. Personligen hade jag sett 654Z som ett mer logiskt linjenummer på denna.