Gävle: Snart vill ingen ploga på E4

Startat av Ersa, 02 februari 2010, 19:36:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Plogföraren Camilla Berggren har tröttnat. Nästan dagligen får hon och hennes kollegor vara med om tillbud där bilister kör in i plogbilen på E4.
http://gd.se/nyheter/gavle/1.1767999

Drängen

Att köra plogbil är bland det mest otacksamma jobb man kan ha. Är det oplogat så skälls det på det, och när man sen plogar så ska man ur vägen så fort som möjligt. Finns inget beteende i trafiken som förvånar mig efter mina år som plogare.

michael k

fast plogkillarn/tjejerna behöver ju inte åka så tätt när de plogar i par
fast det har ju sina faror att köra plogbil
http://www.jnytt.se/nyhet/29893/trafikkaos-pa-e4an-efter-valdsam-krasch

Ersa

Citat från: Drängen skrivet 06 februari 2010, 21:08:51 PM
Att köra plogbil är bland det mest otacksamma jobb man kan ha. Är det oplogat så skälls det på det, och när man sen plogar så ska man ur vägen så fort som möjligt. Finns inget beteende i trafiken som förvånar mig efter mina år som plogare.

Dock förstår jag att vissa bilister blir arga när de har legat bakom tätt körande plogbilar i 35 km/t i flera mil och ser trafikplats efter trafikplats passeras utan att plogbilarna kör åt sidan och släpper förbi kön. När man kommer upp i 4-5 mil utan förbisläpp brukar tålamodet tryta för de flesta. :(

Drängen

Citat från: Ersa skrivet 09 februari 2010, 10:08:51 AM
Dock förstår jag att vissa bilister blir arga när de har legat bakom tätt körande plogbilar i 35 km/t i flera mil och ser trafikplats efter trafikplats passeras utan att plogbilarna kör åt sidan och släpper förbi kön. När man kommer upp i 4-5 mil utan förbisläpp brukar tålamodet tryta för de flesta. :(
Släpper man förbi för många vid tätt snäfall, så försämras plogresultatet. Nerkörd snö som plogas leder till spårbildning, oavsett vilken plog man har. Då ska det gnällas över det. Och varför måste plogbilen stanna?. Kan inte bakomvarande bilar gå in på en parkering, eller ett fik i en kvart/30 min.?. Man kan ju fråga sig vem som har mest nytta av att vägen blir plogad.

621

Citat från: Ersa skrivet 09 februari 2010, 10:08:51 AM
Dock förstår jag att vissa bilister blir arga när de har legat bakom tätt körande plogbilar i 35 km/t i flera mil och ser trafikplats efter trafikplats passeras utan att plogbilarna kör åt sidan och släpper förbi kön. När man kommer upp i 4-5 mil utan förbisläpp brukar tålamodet tryta för de flesta. :(

Hur fort skulle de kunna köra om inte plogbilarna hade varit ute?