Huvudmeny

Ordet "Motorväg"

Startat av Ersa, 07 november 2009, 22:12:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Det är intressant att fundera över våra ord, och just "motorväg" är ett av dem. Vad betyder det? En väg tänkt för motorfordon. Tyska "Autobahn" är inte heller helt logiskt. Bilväg? Då är nästan det nederkändska ordet "Snelweg" (Snabb väg) mest logiskt.

Kan någon översätta de engelska orden Highway, Motorway och Freeway till svenska motsvarigheter?

Kenny S Ericson

Det är nog lite svårt att svara då #engelska" är så olika runt världen.

I USA var det så att Freeway betydde en väg av god standard som inte krävde vägtullar.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Verspieder skrivet 07 november 2009, 22:12:41 PM
Det är intressant att fundera över våra ord, och just "motorväg" är ett av dem. Vad betyder det? En väg tänkt för motorfordon. Tyska "Autobahn" är inte heller helt logiskt. Bilväg? Då är nästan det nederkändska ordet "Snelweg" (Snabb väg)

Kan någon översätta de engelska orden Highway, Motorway och Freeway till svenska motsvarigheter?

Dessa översättningar är från amerikansk engelska om inte annat anges.

Highway: Kan sägas motsvara läns- eller riksväg, viktigare väg mellan större städer.

Motorway: Engelsk engelska för motorväg. Väg med skilda körfält.

Freeway: I dagligt tal avgiftsfri motorväg men kan också betyda större väg med skilda körfält och planfria korsningar.

Expressway: Motorväg.


M v h
Ingwar

Alexei

Highway skulle jag översätta som landsväg.  Det användes redan på häst och vagn tiden, så den behöver ju inte vara bred osv.

Motorway = motorväg, helt enkelt.

Freeway är amerikanska, I och med att "Brittiska" är mitt modersmål vill jag inte uttala mig.
Säger egentligen amerikaner "motorway"?  Dessutom märkte jag från mina två besök i USA att motorvägar inte har någon egen skylting, villket gör det hela svårare att översätta.

Anders Noren

Citat från: Alexei skrivet 07 november 2009, 22:50:34 PM
Highway skulle jag översätta som landsväg.  Det användes redan på häst och vagn tiden, så den behöver ju inte vara bred osv.

Motorway = motorväg, helt enkelt.

Freeway är amerikanska, I och med att "Brittiska" är mitt modersmål vill jag inte uttala mig.
Säger egentligen amerikaner "motorway"?  Dessutom märkte jag från mina två besök i USA att motorvägar inte har någon egen skylting, villket gör det hela svårare att översätta.

Interstate-nätet ska per definition hålla vad vi i Europa skulle kalla motorvägsstandard. Det lär finnas några avvikelser.

Tillbaka till huvudfrågan: ordet "motorväg" kan möjligen ses i sammanhanget med ord som "motorfordon" och "motortrafik". På en vanlig väg får fordon färdas och trafik finnas. På motorvägen får endast motorfordon och motortrafik finnas. (Nota bene: mopeden, ehuru motorförsedd, räknas som cykel, såvitt den inte är av klass 1, s.k. "EU-moppe", vilken i och för sig heller inte får framföras på motorvägen.)

Sedan kan man ju fråga sig vad som kom först, hönan eller ägget...

Anders

Niklas Bygdestam

Om vi håller oss till Europa så brukar det vanligtvis finnas ett ord som på svenska översätts till motorväg nämligen Autobahn på tyska, Autoroute på franska eller Dalnice på tjeckiska bara för att nämna några exempel. Och då menar jag vägar som skyltas med motorvägsskylt och inga andra alternativ som påminner om motorvägar men har alternativ skyltning

Det roliga är med dessa begrepp när man kör i Italien. Här finns det två namn för samma företeelse nämligen motorväg. Där finns Autostrada och Superstrada. Det finns i praktiken två skillnader på Autostrada och Superstrada. Autostrada ägs vanligtvis av privata företag medan Superstrada är statligt ägda eller möjligen kommunala i vissa fall. På Autostrada finns det betalstationer man måste passera för att köra på dessa vägar. Superstrada saknar betalstationer och är alltså gratis att köra på

Vanligtvis är Autostrada i bättre skick än Superstrada. Detta beror ofta på att de företag som äger dessa motorvägar har god ekonomi och underhåller vägarna. Superstrada kan vara riktigt risiga motorvägar ibland med dålig och sliten vägbeläggning

Nu kanske vissa då tror att Superstrada kanske är motortrafikled, men så är det inte. Superstrada är riktiga motorvägar och de skyltas också som sådana. Det sitter både på Autostrada och Superstrada motorvägsskyltar. Så Superstrada är helt klart motorvägar och inget annat :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Alexei

CitatDet sitter både på Autostrada och Superstrada motorvägsskyltar./quote]

Detta var intressant, hur löser dom informationen om det är en betalväg eller ej?
Någon form av tilläggskylt kanske?

Ingwar Åfeldt

Citat från: Alexei skrivet 07 november 2009, 22:50:34 PM

Säger egentligen amerikaner "motorway"?  Dessutom märkte jag från mina två besök i USA att motorvägar inte har någon egen skylting, villket gör det hela svårare att översätta.

Jag har aldrig hört någon här i USA använda ordet motorway. Vad det gäller skyltning av motorväg så finns det speciell skyltning för alla motorvägar som ingår i Interstates-nätet. De har vägnumret i skyltar som ser ut som nedan,



Den överväldigande majoriteten av motorvägarna är Interstates.


M v h
Ingwar


Staffan Sävenfjord

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 08 november 2009, 10:01:10 AM
Jag har aldrig hört någon här i USA använda ordet motorway. M v h
Ingwar



Tom Robinson Band gjorde det i alla fall  :)
http://www.youtube.com/watch?v=GMy2bmSAIeA
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Av gamla släktingar nere i Skåne så vet jag att [Lundavejen], dvs motorvägen Malmö-Lund kallades för "autostradan" med betoning på det näst sista a:et
Har även läst någonstans att Vägverket (eller dess föregångare) planerade för en "fjärrautostrada" längs västkusten...
Men när infördes själva begreppet / namnet motorväg?

/B

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 08 november 2009, 11:39:12 AM
Av gamla släktingar nere i Skåne så vet jag att [Lundavejen], dvs motorvägen Malmö-Lund kallades för "autostradan" med betoning på det näst sista a:et
Har även läst någonstans att Vägverket (eller dess föregångare) planerade för en "fjärrautostrada" längs västkusten...
Men när infördes själva begreppet / namnet motorväg?

/B

Begreppet motorväg lär ha införts i samband med invigningen av "autostradan" Malmö-Lund. Under arbetet kallades den alltså autostradan och det namnet levde naturligtvis klar länge. På 1960-talet var jag som 16-åring på en bussresa till Tyskland. Alla i bussen sa autostrada, inte Autobahn. Sverige anammade alltså till en början helt det italienska ordet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ted Selander

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 november 2009, 11:12:58 AM
Tom Robinson Band gjorde det i alla fall  :)
http://www.youtube.com/watch?v=GMy2bmSAIeA

Det gjorde de 1977, men Tom Robinson är engelsman, även om han verkat också i andra anglosaxiska länder.

/Ted

Niklas Bygdestam

Citat från: Alexei skrivet 08 november 2009, 09:35:54 AM
CitatDet sitter både på Autostrada och Superstrada motorvägsskyltar./quote]
Detta var intressant, hur löser dom informationen om det är en betalväg eller ej?
Någon form av tilläggskylt kanske?

Det ser man på vägnumret. Sitter det interna motorvägsnummer som börjar på A som A1, A2 osv så är det Autostrada, dvs en betalmotorväg. Kommer du istället ut på en motorväg som alltså fullt ut är motorvägsskyltad men saknar vägnumrering med bokstaven A så är det Superstrada
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 08 november 2009, 11:39:12 AM
Av gamla släktingar nere i Skåne så vet jag att [Lundavejen], dvs motorvägen Malmö-Lund kallades för "autostradan" med betoning på det näst sista a:et
Har även läst någonstans att Vägverket (eller dess föregångare) planerade för en "fjärrautostrada" längs västkusten...
Men när infördes själva begreppet / namnet motorväg?

/B

Jag har aldrig hört någon säga Lundavägen om motorvägen. Den heter Stockholmsvägen ut från Malmö, och sen heter den inget.
Lundavägen är ju den gamla vägen som går parallellt via Kirseberg - Arlöv - Burlöv - Åkarp - Hjärup.