Här kan man tala om smal väg!

Startat av ex chaffisen, 18 september 2009, 09:31:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Fredrik W

Norges vägnät är bitvis skrämmande dåligt, av de erfarenheter jag har. T. ex. E6 mellan Oslo och Trondheim som ibland är så smal att mittlinje saknas. Detta ska vara landets "pulsåder".

Bergenga

Citat från: ex chaffisen skrivet 18 september 2009, 09:31:24 AM
Buss i diket kanske på grund av smal väg.

Men du ser da tydelig at veien er bredere enn bussen. Da er det ikke noe problem ... ;)


Citat från: Fredrik W skrivet 18 september 2009, 14:39:19 PM
Norges vägnät är bitvis skrämmande dåligt, av de erfarenheter jag har. T. ex. E6 mellan Oslo och Trondheim som ibland är så smal att mittlinje saknas. Detta ska vara landets "pulsåder".

E6 mellom Oslo og Trondheim er så rett og bred og flat at jeg ganske fort blir trøtt av å kjøre på sånne veier. Det som gjør det enda verre er at det er mange 60-soner, og da er det reell risiko for å sovne.
Men heldigvis er det mange bussgarasjer og andre ting å stoppe ved langs veien, så man overlever da. Hvordan man kan overleve å kjøre den veien hver dag forstår jeg ikke ... da må det da ekstremt mange kopper kaffe (eller cola) til for å holde en våken.
Mvh.
Øyvind Berg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Øyvind Berg skrivet 18 september 2009, 20:04:40 PM
Men du ser da tydelig at veien er bredere enn bussen. Da er det ikke noe problem ... ;)


E6 mellom Oslo og Trondheim er så rett og bred og flat at jeg ganske fort blir trøtt av å kjøre på sånne veier. Det som gjør det enda verre er at det er mange 60-soner, og da er det reell risiko for å sovne.

Nu förstår jag inte hur ens en norrman kan anse att E6-an från Dovre förbi Dombås upp på Dovrefjell är flat. Förra året åkte jag E6 från Svinesund till Oppdal och där fanns i alla fall ingenstans där det var så smalt att det inte fick plats med någon mittlinje. Hur det är norr om Oppdal vågar jag inte uttala mig om.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bergenga

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 september 2009, 21:54:36 PM
Nu förstår jag inte hur ens en norrman kan anse att E6-an från Dovre förbi Dombås upp på Dovrefjell är flat. Förra året åkte jag E6 från Svinesund till Oppdal och där fanns i alla fall ingenstans där det var så smalt att det inte fick plats med någon mittlinje. Hur det är norr om Oppdal vågar jag inte uttala mig om.
Selv om det er høydeforskjeller over Dovre, så er det ikke akkurat mange bratte bakker, og såvidt jeg kan huske er det bare rett opp fra Dombås at det finnes serpentinersvinger. Jeg oppfatter i hvert fall den veien som flat og uinteressant, og jeg vil knapt kalle Dovrefjell for en skikkelig fjellovergang. Ikke i norsk målestokk i det minste.

Jeg husker heller ikke om det finnes noen steder på den veien uten midtstripe, men det stedet hvor det helt klart er dårligst vei er et lite stykke ved Soknedal, rett sør for Støren. Der er det noen svinger du ikke kan tenke på å ta raskere enn 40-50, selv med personbil.
Mvh.
Øyvind Berg

ex chaffisen

Det är otroligt vilka vägar det finns där, speciellt i västnorge. E39 mellan Kristiansand och Trondheim har partier med mötesplatser,
även E16 mellan oslo och Bergen har kvar några sådana smala partier.

Utdrag från Wikipedia:
I konventionen (1975 års överenskommelse)[1] anges krav på standarden för att en väg skall få märkas som europaväg. De krav som ställs är egentligen att den skall vara belagd med permanent asfalt/betongbeläggning, att den ska vara minst 8,4 m bred, inte ha för skarpa kurvor, vara huvudled, gå runt tätbebyggda områden, och många andra krav. De ska ha tillräcklig kapacitet för att undvika köbildning och helst vara motorväg eller motortrafikled.

Men man har inte hållit särskilt hårt på standardkraven när nya vägar lagts till. De kan ha nästan vilken standard som helst, vara en motorväg eller en smal väg som genomkorsar tätorter. Exempelvis har nya E45 i Sverige ned till 6 meters bredd, liksom bitar av norska vägar.

I praktiken tolereras knappast vägar med under 6 meters bredd, eftersom lastbilar då får svårt att mötas, och inte heller grusvägar p.g.a. bärigheten för lastbilar. Kravet på vägbeläggning ledde till att E6 i Norge först 1983 skyltades som E6 fram till Kirkenes, innan dess var inte hela vägen belagd. E10 längst ut på Lofoten är inte i närheten av 6 meters bredd, och turistbussarna har svårt att ta sig fram, men den har ändå fått bli europaväg.

Ett problem vad jag har förstått är att kommunerna kan sätta stopp för vägutbyggnader som veidirektoratet föreslår.
Många kommuner tror tydligen fortfarande att transporter sker med hästskjutsar.
MVH Hans-Erik


Peter C


Vad jag har hört så är vissa vägar "fredade". Rv63 (Geiranger/Trollstigen) tex. får inte byggas större p.g.a. att det är en turistväg.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter C skrivet 19 september 2009, 10:50:22 AM
Vad jag har hört så är vissa vägar "fredade". Rv63 (Geiranger/Trollstigen) tex. får inte byggas större p.g.a. att det är en turistväg.

Det är klart att man skulle ödelägga såväl Trollstigen som Ørnesvingen om man breddade dem, så där kan jag förstå att de fredas. Men det kan väl knappast gälla sträckan över högfjället. Där kan man ju bygga en 30 meter bred väg utan nämnvärd påverkan på naturen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter C

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 september 2009, 11:36:48 AM
Det är klart att man skulle ödelägga såväl Trollstigen som Ørnesvingen om man breddade dem, så där kan jag förstå att de fredas. Men det kan väl knappast gälla sträckan över högfjället. Där kan man ju bygga en 30 meter bred väg utan nämnvärd påverkan på naturen.


Jo det e sant.

På senare år har faktiskt Norge tagit itu med vägbyggen, E6 från svenska gränsen till Oslo är väl nästan klar motorväg, och E18 Oslo-Kristiansand är ett j***a stort projekt, men det ska väl bli motorväg hela den vägen oxå.

michael k

nu bor det ju inte så många i norge men rejäla vägar mellan oslo och bergen samt trondheim vore ju på plats

inte minst för näringslivet i inre områden

fast vad f.. där imellan kan man ju fly ;D
och matvaror de kommer väl med sms det är ju 2009?

Bengt Jönsson

Citat från: Peter C skrivet 19 september 2009, 13:37:47 PM
Jo det e sant.

På senare år har faktiskt Norge tagit itu med vägbyggen, E6 från svenska gränsen till Oslo är väl nästan klar motorväg, och E18 Oslo-Kristiansand är ett j***a stort projekt, men det ska väl bli motorväg hela den vägen oxå.


Japp!  E6 Svinesund - Oslo -  Gardermoen är väl så gott som färdig motorväg numera.
E6 upp till Lillehammer och någon mil ytterligare är av bra (motortrafikled)standard.  :D
Men sedan efter Hafjell (eller Kvitfjell - kommer inte ihåg vilken OL-anläggning det är) så smalnar E6 av betänkligt.

Men vägen upp till Hems(k)edal är ju riktigt tungt belastad spec vintertid av alla skidbussar och den vägen är ju av gammalt "snitt" bara några mil efter Oslo.
;D

/B

michael k

norge är ju ett utfattigt land  som inte har råd att bygga väg
vi ser ju vilka gebyr de måste dra in vid nyförsälgning av bilar för att få ihop det

oljefonder????? det är nog bara en spök vi har ju inte sett röken av de pengarna ;D