Gula skyltar längs E4 i Gävleborgs län

Startat av Ersa, 26 juni 2009, 21:08:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Vad har dessa skyltar för betydelse? "Noll" är länsgränsen mellan Uppsala och Gävleborgs län, och sedan finns det skyltar nästan varje km en bra bit norrut, åtminstone till Iggesund:


En rastplats strax söder om Norrala ligger tydligen exakt 99 km norr om länsgränsen.

Mr G

Mer sånt längs vägarna tycker jag. Känns faktiskt enklare att köra långa sträckor med distansangivelser.
吉先生

Andersson

Sådana skyltar finns efter E18 i västmanland också.

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 26 juni 2009, 21:08:16 PM
Vad har dessa skyltar för betydelse? "Noll" är länsgränsen mellan Uppsala och Gävleborgs län, och sedan finns det skyltar nästan varje km en bra bit norrut, åtminstone till Iggesund:


En rastplats strax söder om Norrala ligger tydligen exakt 99 km norr om länsgränsen.

I flera länder, bland annat i Tyskland sitter det markeringar på km och även på var 100:e meter på motorvägarna. I Sverige är man av någon anledning dåliga på detta. Vissa delar av E4 är försett med detta men långt ifrån hela. Det verkar här i Sverige vara lokalt styrt. Vissa län eller regioner tycker att man ska ha någon markering för avstånden medan andra delar struntar blankt i detta. Men av någon anledning har man ingen nationell standard för detta i Sverige som man har i många andra länder. På delar av E4 längre söderut sitter motsvarande skyltar i mittremsan, är blå och liknar motsvarande i Tyskland. I Gävleborg har man istället valt en egen lösning med gula skyltar av någon anledning
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Dson

Hmm... Det har jag faktiskt inte tänkt på. Och ändå kör jag längs E4an dagligen nu...

Anders Noren

Citat från: Verspieder skrivet 26 juni 2009, 21:08:16 PM
Vad har dessa skyltar för betydelse? "Noll" är länsgränsen mellan Uppsala och Gävleborgs län, och sedan finns det skyltar nästan varje km en bra bit norrut, åtminstone till Iggesund:

Är det inte så att skyltarna bara sitter på viltstängslen?

Anders

Ersa

Citat från: Anders Noren skrivet 27 juni 2009, 15:51:19 PM
Är det inte så att skyltarna bara sitter på viltstängslen?

Mestadels, men bl.a. inne i Iggesunds "södra förorter" finns det skyltar:


Stefan K

Skyltarna i Gävleborgs län är rätt så fula faktiskt!
Bättre med de som är uppsatta i mittremsan, tyccker jag!

Anders Noren

Citat från: Verspieder skrivet 27 juni 2009, 16:15:38 PM
Mestadels, men bl.a. inne i Iggesunds "södra förorter" finns det skyltar:

Jag har alltid trott att det har haft något med viltstängslet att göra.

Anders

ch

Mellan Ulricehamn och Göteborg sitter väl också små skyltar. Där står det typ U-B 20 vilket visar att det är 20 km antingen till eller från U eller B.

UglyJazz

Man kan uppge siffran på skylten i händelse av olycka till 112, så vet räddningstjänsten direkt vilket håll dom ska åt.
I fallet med E4 och Iggesund så börjar den där skyltningen vid Dalälven och Dragon Gate några mil söder om Gävle...

Om det är därför skyltarna är där vet jag inte till 100% men dom går utmärkt att använda till ovanstående...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Niklas Bygdestam

Citat från: UglyJazz skrivet 01 juli 2009, 12:33:58 PM
Man kan uppge siffran på skylten i händelse av olycka till 112, så vet räddningstjänsten direkt vilket håll dom ska åt.
I fallet med E4 och Iggesund så börjar den där skyltningen vid Dalälven och Dragon Gate några mil söder om Gävle...

Om det är därför skyltarna är där vet jag inte till 100% men dom går utmärkt att använda till ovanstående...

Men det är alltså lite konstigt att man i Sverige, i motsats till många andra länder inte har någon nationell standard för detta. Gävleborg har sin typ, Uppsala län, Stockholms län och en bit söderut inget alls och några län längre söderut har efter samma standard som i Tyskland. Hur ska då trafikanter förstå vad de betyder? Enklast hade det nog varit att ha samma standard som i Tyskland och att ha den på alla Sveriges motorvägar och motortrafikleder. Då förstår även tyska turister vad detta betyder
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

UglyJazz

I det här landet klarar inte ens två intilliggande länsstyrelser av att göra likvärdiga bedömningar i identiska frågor.
Hur ska dom då kunna dra jämnt i olika delar av landet?
Ska man sen tänka större så undrar jag varför inte EU styrt upp det här ordentligt när man vet hur en gurka måste se ut i Bryssel...

Jag håller således med föregående talare...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Ersa

Citat från: UglyJazz skrivet 02 juli 2009, 00:36:55 AM
I det här landet klarar inte ens två intilliggande länsstyrelser av att göra likvärdiga bedömningar i identiska frågor.

Ja, det ser vi ju på alla de olika lackeringarna och biljettmaskinerna vi har i alla olika län idag, tack vare alla olika länshuvudmän... ::)
Förutom EU har vi ju iofs dessutom ett statligt Vägverk som borde kunnat ta itu med denna skyltfråga långt innan EU-inträdet.

Bengt Jönsson

Citat från: UglyJazz skrivet 02 juli 2009, 00:36:55 AM
I det här landet klarar inte ens två intilliggande länsstyrelser av att göra likvärdiga bedömningar i identiska frågor.
Hur ska dom då kunna dra jämnt i olika delar av landet?
Ska man sen tänka större så undrar jag varför inte EU styrt upp det här ordentligt när man vet hur en gurka måste se ut i Bryssel...

Jag håller således med föregående talare...


I Sverige har inte två landsting samma standarder och specifikationer på ambulanser ens utan varje landsting har sin egen.  Detta medför som  alla säkert förstår extra kostnader för skattebetalarkollektivet.

Tänk om det hade funnits en nationell "standard" för ambulanser eller varför inte en EU-standard?
Hade både förbilligat och förenklat.

/B