Denna tråd har knoppats av från tråden "Vem kör vad; SL nattbussar" då frågorna här inte har direkt koppling till ursprungsämnet.
Citat från: Peter Rost skrivet 30 september 2019, 06:49:47 AM
291 - Keolis Lidingö.
Räknas Lidingö som eget fortfarande trots att depån är borta?
Lidingö = Frihamnen och en del i To City
Citat från: Kvarne skrivet 30 september 2019, 07:37:02 AM
Lidingö = Frihamnen och en del i To City
Men finns Lidingö som område kvar? Alltså körs Lidingölinjerna av Lidingöförare eller av alla förare stationerade på Frihamnsdepån?
Linjerna på Lidingö körs av Frihamnen och de har alla linjer ute på ön plus 76an och hjälper oss i Hornsberg på 1an.
Citat från: Kvarne skrivet 30 september 2019, 10:56:30 AM
Linjerna på Lidingö körs av Frihamnen och de har alla linjer ute på ön plus 76an och hjälper oss i Hornsberg på 1an.
Inte att förglömma, även linje 6 körs till stor del av Frihamnen.
// Niclas
Citat från: Kvarne skrivet 30 september 2019, 10:56:30 AM
Linjerna på Lidingö körs av Frihamnen och de har alla linjer ute på ön plus 76an och hjälper oss i Hornsberg på 1an.
Haha, ingen verkar förstå hur jag menar ;D
Citat från: buskörare skrivet 30 september 2019, 11:17:32 AM
Haha, ingen verkar förstå hur jag menar ;D
Du menar som eget upphandlingsområde eller som egen organisation och man delar depå med Frihamnen inom Keolis?
Citat från: Walter skrivet 30 september 2019, 12:22:58 PM
Du menar som eget upphandlingsområde eller som egen organisation och man delar depå med Frihamnen inom Keolis?
Jag tolkade frågan på liknande sätt. Jag skulle säga att Lidingö är/var ett eget område som tidigare hade egen depå på ön men att trafiken nu sköts från Frihamnen.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Citat från: Walter skrivet 30 september 2019, 12:22:58 PM
Du menar som eget upphandlingsområde eller som egen organisation och man delar depå med Frihamnen inom Keolis?
Precis.
Citat från: Bussmicke skrivet 30 september 2019, 12:37:29 PM
Jag tolkade frågan på liknande sätt. Jag skulle säga att Lidingö är/var ett eget område som tidigare hade egen depå på ön men att trafiken nu sköts från Frihamnen.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
Ja, exakt. Förr var man ju anställd på Lidingö och man körde bara där ute utöver 73:an som vi hade åt Hornsberg (?). Nu är ju depån i sig inte kvar, men undrade om man fortfarande är anställd "på Lidingö" och att enda skillnaden skulle vara att man utgår från Frihamnen istället.
Citat från: Kvarne skrivet 30 september 2019, 10:56:30 AM
Linjerna på Lidingö körs av Frihamnen och de har alla linjer ute på ön plus 76an och hjälper oss i Hornsberg på 1an.
Flertalet turer på linje 75 körs av Frihamnen som även har/hade tjänster som innehöll linje 4,69 och 72./Ulf
Citat från: buskörare skrivet 30 september 2019, 08:03:43 AM
Men finns Lidingö som område kvar? Alltså körs Lidingölinjerna av Lidingöförare eller av alla förare stationerade på Frihamnsdepån?
Den fråga du inte fått svar på.
Se länk, sid 6: https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1751311 (https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1751311)
Helt kort, "Trafikområde Innerstaden utgör tillsammans med
trafikområde Lidingö ett sammanslaget trafikområde från och
med augusti 2014."
Citat från: Ted S skrivet 01 oktober 2019, 11:04:12 AM
Den fråga du inte fått svar på.
Se länk, sid 6: https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1751311 (https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1751311)
Helt kort, "Trafikområde Innerstaden utgör tillsammans med
trafikområde Lidingö ett sammanslaget trafikområde från och
med augusti 2014."
Fast länken handlar ju bara om SL:s trafikområden och dessa har inget att göra med hur Keolis delar upp områden eller hur förartjänsterna ser ut.
Citat från: B10M skrivet 01 oktober 2019, 11:35:54 AM
Fast länken handlar ju bara om SL:s trafikområden och dessa har inget att göra med hur Keolis delar upp områden eller hur förartjänsterna ser ut.
Keolis följer samma indelning, och trafikområde City har tre garage, varav Frihamnen alltså kör Lidingölinjerna m.fl. linjer. Hur sedan Frihamnen är organiserat i detalj känner jag inte till. Det kan finnas scheman och tjänstegrupper med enbart 200-linjer t.ex., men det är en ren spekulation.
Eftersom tråden ändå är urspårad, kan nämnas att när Hammarbyhallen lades ner 1994 och trafikområde Söderort (med bas i Nybodahallen) bildades, skapades en "tröstgrupp" tjänster avsedd för förare som bodde på Hammarbysidan. Tidiga tjänster började med vagnuttag vid Gullmarsplan ramp och slutade på "rätt" sida stambanan, och tvärtom för sena tjänster.
Citat från: Ted S skrivet 01 oktober 2019, 14:12:17 PM
Keolis följer samma indelning, och trafikområde City har tre garage, varav Frihamnen alltså kör Lidingölinjerna m.fl. linjer. Hur sedan Frihamnen är organiserat i detalj känner jag inte till. Det kan finnas scheman och tjänstegrupper med enbart 200-linjer t.ex., men det är en ren spekulation.
Eftersom tråden ändå är urspårad, kan nämnas att när Hammarbyhallen lades ner 1994 och trafikområde Söderort (med bas i Nybodahallen) bildades, skapades en "tröstgrupp" tjänster avsedd för förare som bodde på Hammarbysidan. Tidiga tjänster började med vagnuttag vid Gullmarsplan ramp och slutade på "rätt" sida stambanan, och tvärtom för sena tjänster.
nu spårar jag ur ännu mer :P men de va ungefär så även Swebus gjorde när man la ner de pytte lilla Saltarögaraget på Värmdö 2005 med 3 vagnar och flyttade förarna till de nästan lika lilla Älvsbygaraget som då hade 5 vagnar, men utökades till 10 vagnar eller nått sånt. Saltaröförarna hade bara Måndag-Fredags jobb medans Älvsbyförarna körde på rullande schema 7 dagar i veckan. dom blev inte populära och de löstes senare med att man gjorde 2 schema grupper där sökning med tjänsteår avgjorde va man fick.