mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet

Startat av slow train coming, 27 november 2010, 23:07:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

slow train coming

http://www.hal1.se/Rolfs_web/Rolfs_images/1970_Vaar/pages/7003%2010.htm

På den här bilden från Gråbo Mars 1970 ser man stins-stugan+ någon mindre byggnad till vänster om denna.
Går man till platsen idag så finns där några betong-klumpar kvar där "denna mindre byggnad stod" Där stins-stugan
stod är det bara ett stort hål. Han hade väl källare stinsen.

Det går inte att se bil-övergången. Den borde man kunna se, den låg ca 50m hitom stugan. Det ser även ut som huset
som byggdes där vägen till övergången gick, här är byggt.

Övergången borde funnits 1969, då man fortfarande kunde åka bil till Öxnegården.
Öxnehaga-leden slutade 1969 där vägen idag går ned till gamla Öxnegårdsvägen och f.d. stins-stugan.

Finns det ingen sajt där man kan se när en byggnad byggts/rivits?





claesi

Var ute och gick en sväng igår i det sköna vädret och passade på att gå över järnvägen vid Gråbogatan. På andra sidan järnvägen såg man ju också de gamla fruktträden där "stingstugan" varit. Följde sedan vägen upp genom skogen till Öxnehagaladen. Sedan fortsatte jag ner och kollade in järnvägsbron och den plats där dubbelspåren går ihop. Samma plats som man ser på filmen om Jönköpingsområdet från -60. Då tåget är på väg in i "Jönköping" från (Hva) med dess nya, moderna höghus på Österängen. Då fanns dock ingen järnvägsbro eller Öxnehagaled. Enbart ängar.
Kollade också samtidigt in var den gamla banvaktsstugan stått jämte spåret, som syns på Rolfs bild från -69, en liten bit från järnvägsbron. Där finns det ju en bit av en stengrund kvar.

Stadsbyggnadskontoret, eller liknande måste väl ha dokumenterat när byggnader revs, uppfördes m m.

claesi

Var tvungen att gå upp en sväng idag igen och nu vet jag var den gamla vägen gick upp över järnvägen från Sturegatan. Man ser ju tydligt en asfalterad liten bit av vägen i övre delen av tomten till det gula, platta tegelhuset uppe invid järnvägen. Det finns också ett par gamla grindstolpar i sten jämte den gamla vägen. Man ser ju tydligt att vägen gick snett upp över järnvägen och fortsatte något norrut för att sedan svänga kraftigt uppåt i en sydvästlig riktning snett över nuvarande Öxneleden för att korsa Hästhagsgatan och fortsätta upp emot Lahagsgatan där den ursprungliga Öxnegården låg.

Jag såg också idag gropen för källaren och grunden till den gamla barnvaktsstugan. Betongperrongen och den lilla hållplatsbyggnaden måste väl legat där Gråbogatan tog slut. Det ser ut att vara en del av stenarna till  perrongsgrunden, som fortfarande ligger där i marken. Vad kul det är när man fortfarande kan skönja vissa rester av en äldre tidsera!

slow train coming

Jodå det finns en del gamla stenblock vid Gråbo. Jag måste springa dit och kolla efter grunden till den andra
banvaktar-stugan, jag har letat som tusan innan men inte hittat ngt. Men det är ju så här års det är lätt att
hitta grejor, innan allt gräs kommer.

På Gråbo´s bild-sida http://brfgrabo.se/galleri/ finns det två bilder upp mot stins-stugan.
På 61-bilden finns redan "det platta huset" som byggdes där vägen gick upp från stationsg.
Jag trodde innan att detta hus kom till efter att övergången stängts. Så kan det dock inte ha varit
utan vägen måste ha gått strax jämte huset.

Det lustiga är att man inte kan se perrongbyggnaden på 61-bilden, det kan man dock på det andra bilden som
ser ut att vara tagen senare (verkar vara höger-trafik) + att del andra grejor tillkommit. Jag får inte
ihop den ekvationen.

claesi

Du menar på den svartvita bilden? Var ser du högertrafiken, om det är den bilden du menar?

slow train coming

Det är nog vänstertrafik. Jag såg iofs en väjningsplikt som satt på höger sida.
Men bilden verkar ändå vara tagen senare.
Vad tror du?

claesi

Efter att kollat lite noggrannare på den svartvita bilden, så verkar du ha rätt att bilden är tagen senare med tanke på att ett hus av de röd-vita radhusen på Rönngatan till höger i bilden skymtar fram. På bilden från -61 är det ju bara åkermark till höger om den gatan. Kan också vara efter 3 september 1967 och högertrafik. Tittar man noga där Gråbogatan går upp från Wilhelm Thams väg, finns en "parkering förbjuden-skylt" genast där backen börjar på höger sida av gatan. Det ser också ut som att "nosen" på en parkerad bil skymtar fram längre upp på Gråbogatan till vänster. Nosen är vänd neråt och det tyder ju också på högertrafik. 

slow train coming

Jag sprang vid Gråbo idag och hittade lite grund från andra stins-stugan. Jag fattar inte att jag missat
detta förra gången jag var där.

Han som bor vid huset vid övergången stod och putsade fönster, så jag passade på att fråga ut honom lite.
Stins-stugan revs sent 90-tal, efter att ha stått tom länge. Jag måste passerat den massa gången utan att
tänka på den på 80-talet. Bilövergången stängdes ca 1970 och stinsen fick en ny väg via Öxnehaga-leden.
Huskvarna fabriken ska ha haft ngn slags el-station i närheten av vatten-tornet. Han trodde vatten-tornet var
en gammal bunker, den fanns där 1955 när han flyttade dit. Det är ju inte med på 54-kartan. Kan det varit
så att Vattentorn räknades som skyddsobjekt och inte sattes ut på kartan.
http://www.eber.se/torn/gota/jonkoping.htm#oxnehaga-3


slow train coming

Angående hållplats-Gråbo, så låg den ca 100m söder från där vi trodde att den låg.
Jag hade med mig bilden dit en gång och fick inte ihop det riktigt så det kan nog stämma.
Jag hann dock inte börja leta efter spår, men det får bli nästa gång.
Jag nämde den konstiga byggnaden på den svart-vita bilden men den visste han inget om
Vad kan det ha varit.
Där vi trodde man gick upp till hållplatsen, var den en ko-övergång, det fanns ju lite
betesmark där förr.

claesi

Intressant info! Jaha, hållplatsen låg cirka 100 m söder ifrån där Gråbogatan slutar. jag som trodde det var gammal sten från perrongen som finns i marken där! Då måste man upp dit igen vid tillfälle och kolla lite söderut.

På den gamla bilden, tagen uppifrån,  ser man ju kor som går och betar. De kanske tillhörde Gråbo gård, som ju låg rakt ner i stort sett. Eller Yxenhaga gård....

slow train coming

Du såg att jag skrivit 2 inlägg på raken?

Ja det är ju typiskt att när äntligen pusselbitarna börjat hamna på plats, rör någon om i grytan.
Vad kan det vara som man ser på svart-vita bilden?

claesi

Ja, det verkar som man alltid skall få nya "myror" i huvudet. Ju mer man "snöar in", desto mer komplicerat blir det mesta. Man undrar som sagt vad det är för byggnad man ser på den svart-vita bilden? Det ser nästan ut som någon gammal kasernbyggnad, typ någon som finns på gamla A6. Eller någon gammal elkraftsbyggnad, som fanns förr och ofta var byggda i rödtegel. Det ser ut som byggnaden står på andra sidan järnvägen och något till vänster om "ko-övergången" nerifrån Gråbogatan sett. Mysko!

claesi

Glömde att nämna att sajten med reservoarer var kul att läsa. Trots att jag som liten ofta var uppe och fiskade och lekte vid Luthersdamm (Åsendammen) och jag visste förut att man använde dammen som reservoar för vatten ner till staden. Hade jag dock aldrig hört att muren vid dammen anlades av gamla stenar från Jönköpings stadsmur. De har några år på nacken så att säga!
Intressant att veta varför och hur anläggningen anlades.

claesi

Kolla kartan från -54. Min gissning om att det "mystiska" huset är en röd gammal elkraftsbyggnad verkar stämma. Den stora kraftledningen på kartan börjar ju där och fortsätter ju sedan upp på höjden. Kanske gick den kraftledningen upp och ner över berget för att försörja husen i Vissmålen och Bråneryd m fl med elkraft. Vad tror du om det?

slow train coming

Jo där ser man ju att det är en byggnad, så kan det mycket väl vara.
Gubben pratade ju om en elstation också. Kraftledningarna grävdes ned
vid byggnationen och kommer upp vi Öxnegården för att sedan ovan
jord gå ner vid Järabacken.

Har fått svar på att Yxenhaga hållplats(Gråbo hållplats) låg 600m
från nuvarande HVA-södra vilket blir där väg idag slutar ner mot
Järnvägen. Denna väg(stig) finns även på 54-kartan

Läste att de flesta vattentorn är skyddsobjekt, tror du det är därför
den inte är med på 54-kartan?