Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: slow train coming skrivet 27 november 2010, 23:07:16 PM

Titel: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 27 november 2010, 23:07:16 PM
Skulle vilja få reda på i vilken ordning (ingenmanslandet) mellan Huskvarna och Jönköping bebyggdes.
Följande har jag genom bilder och snack med gamlingar lyckats klura ut, dock är det svårt med exakta årtal.

Vättersnäs har väl i stort sett alltid funnits, Västra Österängen byggdes 51-52 och östra Österängen byggdes på mitten av 50-talet Verkar som punkthusen och bananhusen
blev till först strax därefter Höghusen(55-56), centrumet + kyrkan ca 1961.
Här finns en schysst flygbild ifrån 1966:

http://www.kms.raa.se/cocoon/bild/public_search.html  sök på bild österängen.

Till vänster ser man June-karosser som stod klart 1963, och även vägen upp till Öxnehaga-fälten (mer bilder ifrån dem finns på www.oxnehaga.se). Man ser även riksettan som fortfarande var autostradan ifrån 1948, man kan se att vissa småvägar korsar den rakt av.

Motorvägen Jönköping-Huskvarna norra invigdes 1968 då även motellet jämte Junekarosser öppnade.

fortsättning följer....

Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 28 november 2010, 19:53:05 PM
fortsättning:

Esplanadbron invigdes även den 1968, några år innan hade Öxnehagaleden börjat byggas ifrån bron upp till Järnvägen (ca:1965) WM-data stod klart 1966. Stationsgatan borde byggds ihop med Öxnehagaleden i samband med detta och en hyffsat bred undergång under Järnvägen borde byggds 64-65 då Huskvarna stålpress stod klart 1966(denna borde synas bilden vilket talar för att bilden antingen är tagen tidigare), Öxnehaga byggdes 70-80 men öxnehagaleden fortsatte 1969 ca 400 meter söder om Järnvägen. Klövervägen vid stålpressens industriomtråde knöts samman med Kungsängsleden ca 1973.
Sandagymnasiet stod klart 1970. Sen har ytterliggare en hel del byggnader och vägar tillkommit.

Någon som vet eller minns något om byggnationen av Öxnehaga mm eller vet mer exakt när vissa grejor kom till skriv gärna lite här på tråden.

Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 28 november 2010, 20:09:01 PM
En petitess: W-data hette företaget på Birkagatan.
WM-data är ett annat dataföretag som idag heter Logica.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 29 januari 2011, 18:09:08 PM
En av de få byggnader som fanns på Öxnehaga innan bostadsområdet började byggas 1970 var gamla Öxnegården
som byggdes 1943 (skidfrämjandet Öxnegården bildades 1937) och återuppbyggdes 1964 efter en brand.
På den tiden gick vägen till Öxnegården vid Gråbogatan över järnvägen, en liten del av vägen finns kvar i skogen.
Denna väg knöt samman med Öxnehagaleden när denna byggdes då en banvaktarstuga fanns vid övergången.
Övengången stängdes förmodligen i samband med detta.

Någon som vet när banvaktarstugan revs?


(http://laddauppbilder.se/?di=412963202089)
Öxnegården ca 1970, då låg den vid nuvarande Oxhagsskolan under byggnationen av Öxnehaga användes den som kontor av BPA
och flyttades några gången söderut för att 1980 övertas av bågskytteklubben på Öxnehaga.

Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 05 mars 2011, 19:05:50 PM
Intressanta filmer om Jönköping


http://www.filmarkivet.se/sv/Sok/?q=j%c3%b6nk%c3%b6ping (http://www.filmarkivet.se/sv/Sok/?q=j%c3%b6nk%c3%b6ping)
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 14 mars 2011, 19:25:51 PM
Jag är också mycket intresserad av det gamla området mellan Jönköping och Huskvarna och förutom byggnation, intresserar jag mig för broar, vägar och järnvägar och årtal när de byggdes m m. Jag tror du är rätt ute med de flesta ungefärliga årtal vad gäller Österängen, Öxnehaga o s v. På flygfotot över Österängen 1966 syns inte Huskvarna stålpress, eftersom det ligger lite utanför bilden. Vägen från Huskvarnavägen nere i Vättersnäs, nuvarande Thulevägen, som fortsatte genom Stora Sanna gård och över Autostradan vidare upp där vägen idag går jämte gamla MHF-hotellet upp mot gamla Junekarosserier och vidare över järnvägen upp där Klövervägen finns idag, syns på bilden, som du påpekar. Man ser ju även den gamla korsningen av Norra och Södra Apollovägen över Autostradan. På en stadskarta över Jönköping från 1963, som finns nere på stadsarkivet i Jönköping, gick även Adolf Fredriks väg ut på Autostradan från Vättersnäs. Men den hade stängts fram till bilden från 1966. Längre ner mot Huskvarna gick väl Kavlabrovägen ut på Autostradan. Häradsvägen gick väl också upp på autostradan, som en mindre väg. Byggdes bron över E4 Huskvarnavägen-Österängen runt 1967 då autostradan blev regelrätt motorväg? Någon som vet? Vad jag förstått, öppnades sträckan av autostradan Österängen-Ekhagen runt 1960. Hade även den sträckan kullersten från början? Jag saknar närbilder, så att säga på den gamla autostradan. De enda närbilderna jag sett på autostradan är de från "Shellhörnan"/Kavlaplan, som är med i Conny Richs fotobok. Var nära att man fick se mer på den turistfilmen över vår bygd från 1960, som du länkade till. Den filmen var kul att se. Vid en sekvens ser man tåget åka förbi Österängen mot Huskvarna. Vet någon vad det är för sidospår, som går ut på stambanan där? Skulle vara kul att diskutera mer detaljer vad gäller denna del av vår bygd, nörd som man är!
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 15 mars 2011, 15:19:25 PM
Tack för info om 66-bilden, den är nog ifrån 1966 iallafall.
Jo det är lite ont om bilder på autostradan, jag har väl någon.
Jag har fått reda på att shell Huskvarna byggdes 1964.
Du får gärna berätta det du vet om motorvägsbygget.


(http://laddauppbilder.se/?di=2130019750816)
1954

Det är dubbelspåret som går ihop du ser på filmen, detta byggdes i samband med HVA station 1944, innan dess
var stationen vid Gråbogatan.

Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 15 mars 2011, 19:34:34 PM
Tack för kartbilden. Den var intressant. Man ser vägen nerifrån Stora Sanna (Thulevägen) korsa järnvägen och gå uppåt höjderna. Man ser även en annan väg komma nerifrån något österut och upp mot vägen som går längs järnvägen. Det måste väl varit den väg som ledde ner till autostradan där det låg en ladugård nästan mittöver Stora Sanna på andra sidan autostradan. Ungefär där avfarten från motorvägen ner till Huskvarna centrum (esplanadbron) går idag. Man ser även vägen över järnvägen upp till dåvarande Öxnegården vid Gråbogatan, där gamla hållplatsen för tåget låg, som du riktigt påpekade. Wilhelm Thamsvägen går ihop med Stationsgatan och byggdes väl ner när esplanadbron och motorvägssystemet byggdes 1966-68. Jaha, Shellmacken vid Häradsvägen byggdes 1964 då Öxnehagaleden upp till järnvägen skulle byggas och motorvägsbygget var på gång. Då fanns den shellmacken paralellt med Shellmacken vid Kavlaplan, som måste rivits någon gång i samband med att motorvägsbygget förbi Huskvarna påbörjades 1966. Nu ser jag även att stickspåret jag undrade över på filmen är, som du påpekade dubbelspåret som går ihop strax efter Huskvarna station och sedan svänger spåret bort emot Österängen och höghusen där. Motorvägen är ju byggd 1966-68 och det finns många fina bilder att se i Rolf Johanssons fina bildskatt på nätet: http://www.hal1.se/Rolfs_web/Rolfs_images/Rolf_images_1.htm.
Jag efterlyser också som sagt bilder, gamla kartor m m från autostradan.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 15 mars 2011, 20:41:35 PM
Jodå Rolf Johanssons bilder är helt klart intressanta, det var dom som väckte mitt intresse för detta.

Är du intresserad av kartan så kan du gå in på www.lantmateriet.se och gå in på historiska kartor.
Välj sök via karta, så kan du se vilket plätt du vill i hela Sverige.

Angående motorvägen mellan Elmia-Ljungarum.
Vad jag fattat så var den bara för södergående trafik fram till 67, medans norrgående
trafik fick köra genom stan, detta kan man se på 63-kartan. Vet du något mer om detta?
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 15 mars 2011, 22:37:42 PM
Ja, det stämmer. Södergående som skulle förbi Jönköping, svängde av vid A6 för att köra den gamla Yttre Ljungarumsvägen som gick till att börja med i ungefär samma sträckning som dagens motorväg, men som stack av ungefär där Gånglåten ligger idag på Ljungarum och förbi kyrkan för att fortsätta där Yttre Ljungarumsvägen går in idag från Herkulesvägen (fanns inte då) och fortsatte där Kabelvägen går in numera vid (Byggmax) för att snedda över fältet och gå ut vid Röde Påle. Norrgående trafik gick mycket riktigt delvis genom stan och in i porten under järnvägen vid Rocksjön och vidare på Liljeholmen och ut på Huskvarnavägen upp genom Rosenlund och ut på autostradan vid Österängen.
Tack för tipset med kartan från 1954. Har fastnat en stund vid den och kommer nog studera den mer. Det var många vägar som korsade autostradan på dess väg ner till rondellen vid Kavla.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 15 mars 2011, 22:43:37 PM
Glömde att nämna att motorvägen från Hyltena till A6 öppnade  vid högertrafikomläggningen 3 september 1967. Sedan försvann alla korsningar och gjordes planskilda med broar över eller under motorvägen. Göteborgsvägen med den berömda backen var klar 1969. Som grabb cyklade jag uppför backen sommaren 1970, kommer jag ihåg. Skulle man knappast göra idag! Kommer dock väl ihåg när man åkte Åsenvägen upp genom Mariebo när man skulle till Göteborg som ung. Men det är ju en annan historia, som det heter!
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 15 mars 2011, 23:21:27 PM
(http://laddauppbilder.se/?di=013002274767)

autostradan slutet 50-tal?
Förmodligen kö till Elmia jordbruks utställning.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 16 mars 2011, 13:37:50 PM
Ja, den bilden är intressant. Den finns nere på arkivhuset och tillhör väl utställningen om Jönköpings bilhistoria och är fotad av Conny Rich (vem annars)! Men var är bilden tagen? Jag har stått och tittat på den flera gånger nere i stadsarkivet och blir bara mer och mer förvirrad. Är den tagen strax ovanför Rosenlundsbacken, men då stämmer inte den lilla uppförsbacken längre bort!
Innan sträckan av den kommande motorvägen A6-Österängen var klar 1960 var ju Huskvarnavägen dåvarande riksettan/autostradan. Skulle vara kul att veta var bilden är tagen, som sagt och jämföra med hur det ser ut idag.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 16 mars 2011, 19:29:44 PM
Jag skulle tippa på att den är tagen ungeför där avfarten från e4án börjar, jag har tittat
på 54 kartan, där ser det ut som vägen gick över Serverins tomt, är bilden tagen där så
blev nog allt man ser på bilden bortskacktat 1967 någongång.

Efter backen man ser på bilden borde den gått över till tvåfilig väg.

Har du gått om tid kan du kolla igenom gamla JP på stadsarkivet, jag hittade några bra artiklar
från 1964 "se min andra tråd Huskvarna-Gränna".
Hittat du någon intressant funkar det att ta kort på skärmen.

Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 16 mars 2011, 20:40:56 PM
Tack för tipset med artiklarna i gamla JP. Dem måste jag kolla upp när jag är i stadsarkivet nästa gång.

Vad gäller bilden. Ligger Österängen då på vänster sida på bilden, menar du? Var ungefär på bilden placerar du dagens Severins och vad tror du det är för byggnader man skymtar längst fram där vägen svänger?
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 16 mars 2011, 21:00:35 PM
Nä, det är svårt att bli klok på den här bilden.

Men är det kön till Elmia, så måste Österängen vara på vänster sida eftersom den var tvåfilig med spårvagns-spår
från andra hållet.

Det skulle kunna vara Rosenlundshallen man ser (byggdes 58).

Här är två bilder till, längst till höger på den nedersta skulle bilden kunna vara tagen, dock troligtvis
några hundra meter utanför bild, vi får forska vidare.
(http://laddauppbilder.se/?di=1313003052357)
(http://laddauppbilder.se/?di=713003054701)
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 16 mars 2011, 21:45:35 PM
Ja, den bilden är knepig. Det var kul att få se flygfotona över Österängen från -61. Jag har själv tidigare haft dem digitalt, men cd:n har förkommit. Har för mig att det fanns en till från samma fototillfälle som visade Österängen längre österut mot Huskvarnagränsen. Där såg man att Birkagatan slutade ungefär där Södra Apollovägen korsade autostradan och det var som en liten vändplats där bussen vände på den tiden. Man kan även skymta det gamla huset, som låg vid nuvarande gång-och cykelvägen (gamla "kostigen") som går längs med järnvägen där uppe. Jag tror att det var Missionskyrkans gamla sommarhem. Man ser även det gamla "kråkslottet" som låg i hörnan Södra Apollovägen längst upp mot Birger Jarlsgatan, med en stor tät granhäck runt. Där bygger man ju de två stora nya höghusen just nu.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 16 mars 2011, 22:25:17 PM
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?p=35808

på denna länk kan du se en bild av motorvägsbygget vid Ekhagen 1959.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 17 mars 2011, 07:56:42 AM
Kul bild. Har även sett någon bild i Gudmundsgillets årsbok, tror jag, som visar arbetet med pågående utschaktning av ängen vid Ekhagen för den blivande "sänkan" där Ekhagsrondellen och motorvägen går idag. Där fick man ju "gräva ner sig" rejält. Vilka jordmassor som skulle bort!

Det är konstigt att föreställa sig hur det såg ut innan vägen fanns där och då järnvägen gick uppe på ängen där man sedermera fick bygga järnvägsbron över nya vägen bort mot Österängen. Snacka om att landskapet förändrats!
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 17 mars 2011, 13:12:55 PM
http://www.jnytt.se/lasarbilder/sida/34

Här finns två 50-tals bilder från Ekhagen, tittar du noga så kan du se en svart bro som
går över järnvägen.

http://www.jnytt.se/lasarbilder/sida/34

Vet du hur det kom sig att motorvägen endast gick i en riktning under så lång tid?

Angående sommarhemmet på Österängen så vill jag minnas grunden låg endast för något år sedan.
Vet du när sommarhemmet revs?
Det andra huset som låg där dom nu bygger nya, minns jag men jag kommer inte ihåg vilket år det
revs, minns du det?

Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 17 mars 2011, 18:02:30 PM
(http://laddauppbilder.se/?di=1613003790142)

På ovanstående bild ser man ju tydligt att autostradan gick över nuvarande Severins (öppnades 1966) tomt och vek av från Birkagatan och fortsatte rakt in på Huskvarnavägen, så att säga. När vägen byggdes vidare mot Ekhagen var man ju tvungen att få en mjuk böj och ändrade då sträckningen lite genom att följa Birkagatan/Birger Jarlsgatan sträckning mer och då kom väl bron över motorvägen till 1959-60 någon gång.  Den delen invigdes väl samtidigt som Vätterledens första etapp, 13 dec 1960.
Jag vet inte varför man bara använde en körbana fram till 1963 då både syd och nordgående filer öppnades för trafik. Lennart Lindberg informerade om det på J-nytt i samband med den gamla järnvägsundergången vid Rocksjön. Kan det vara, så att man färdigställde en örbana i taget för att snabbare få igång viss trafik och avlasta Huskvarnavägen och Jönköpings centrum, så fort man kunde, eller kunde det ha något med den kommande högertrafikomläggningen att göra? Det beslutet togs väl 1963 då öppnades ju också båda filerna. Det är dock bara spekulationer. Skulle vara kul att fastställa anledningen. Första gången jag fick veta om den enda öppna körbanan var när jag gick in på Wikipedia och läste om när respektive motorvägssträcka öppnades i Sverige. Under motorvägar och dess historia. 

Vad gäller de båda bilderna på Ekhagen, så såg jag dem när de var ute på J-Nytt och där har verkligen landskapet förändrats, som sagt. Min svärfar som är uppvuxen på Öster berättade att det endast gick en fältväg efter järnvägen nerifrån A6, avsedd för militären. Den följde järnvägen och på den kunde man gå eller cykla bort till och igenom "koporten" på Österängen för vidare färd på GC-banan vid autostradan ner till Huskvarna, om det var dit man skulle.

Vad gäller Missionshemmet på Österängen, brann det ner någon gång under 60-talets första hälft. Det andra huset fanns kvar när jag bodde på Österängen 83-88, men stod då övergivet och revs någon gång i slutet av 80-, eller i början av 90-talet, gissningsvis.



Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 17 mars 2011, 20:51:11 PM
Bra bild, den har jag inte sett förr. Här ser man ju avfarten mot vättersnäs samt att det blir
två-filigt efter denna avfart. Bilden vi snackar om måste nästan var tagen längst åt vänster
på flygbilden, om man kollar lite träd och sånt.

Flygbilden skulle kunna vara knäppt någon gång mellan 51-54.

Angående det övergivna huset har jag ett svagt minne att det bodde folk där när
jag var liten, slutet 70-talet. Jag kom dock inte ihåg när det försvann, även om jag
borde då jag gick förbi där väldigt mycket i slutet av 80-talet, men då hade man ju annat
och tänka på.
Minns när  kogången upp mot öxnehaga var  en grusväg, denna byggdes om till cykel och bilväg ca 1977.

Hittar du mer schyssta bilder, lägg gärna upp dom här eller maila dem till mig.



Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 17 mars 2011, 21:16:29 PM
Ja, du har helt rätt. Bilden från autostradan är tagen där vid träden. Nu har jag fått klarhet i något jag undrat ett tag.

Jasså först 1977 blev det bilväg under koporten uppe vid järnvägen. Enligt uppgift var det en grusväg som gick rakt upp från undergången, istället för dagens bilväg med böjen upp till Kungsängsleden. Något annat jag undrat över ett tag är när var Kungsängsleden helt klar, så man kunde köra från Ekhagen till Öxnehagaleden var det 77, eller?

Intressant tråd också som du har vad gäller motorvägen Huskvarna-Gränna. Bilden på vägstumpen med den gamla sträckningen av väg 133 vid galgen, känner jag igen. Har Jobbat på Vägverket med busshållplatser b la och var i närheten där och inventerade någon hållplats.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 17 mars 2011, 21:31:51 PM
Är inte säker på 77 men det borde varit då ngn gång, när Kungsängsleden knöts ihop med KLöverv, vet jag inte
men en gammal granne från Öxnehaga ville minnas att den kom till ngt år efter inflyttningen 72 vilket borde bli ca 73,74.
Men det skulle även detta kunna varit ca77, det gick dock att ta bilen ner till Österängen redan 72. Klöver vägen
slutade vid Granbäcks gård men en grusväg gick vidare till vägen mot kogången. Har du kollat bilderna på
www.oxnehaga.se bildbank där finns några bilder ifrån 1969, bl a en tagen på klöverv. Men kan idag se var
både klöverv och Kungsängsleden slutade om man kollar på lyktstolparna som är ca 10år modernare på den nya
sträckan.

Det finns också lite industrispår kvar i gräset och bränn-nässlorna mellan sortergården och stålpressen.

Har du varit vid Gråbogatan så kan man hitta rester av banvaktarstugan, när denna revs är något jag undrar över.
Det fanns även en banvaktarstuga vid järnvägsundergången(Öxnehagaleden) av denna finns dock inga spår, men
den syns på en av R.Johanssons bilder ifrån 68 eller 69. Vet du ngt om denna?

Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 17 mars 2011, 22:08:23 PM
Intressant det med lyktstolparna vid Kungsängsleden. Skall kolla det nästa gång jag åker där. Barnvaktarstugan vid Gråbogatan vet jag inte när den revs. Skall även kolla upp resterna där vid tillfälle. Barnvaktarstugan jämte Öxnehagaleden ser man ju mycket riktigt på en av Rolfs bilder från juni 1969. Min sambo flyttade med familj upp till en villa på nedre Öxnehaga 1971 och hon påstår sig bara komma íhåg en grund där huset stått. Kan rivits rivits någon gång i skiftet 69-70 nån gång. Bildbanken på Öxnehaga.se har jag kollat in ett par gånger. Den är bra. Jag vet vilken bild på Granbäck och Klövervägen du menar. Tänk om Vätterhem haft en sådan bildbank över byggandet av Österängen, exempelvis!

Jag hittade ett antal fina bilder över området kring höghusen på Häradsvägen i Huskvarna. Brf Gråbo har ett fint bildgalleri:http://brfgrabo.se/galleri/ Det finns bilder över Gråbogatan och b la en kul bild med en gammal byggnad tillhörande gamla Yxenhaga Storegård mitt bland de nya höghusen!
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 18 mars 2011, 09:32:16 AM
Gråbo bilderna var kul att se, på bild 21 ser man taket på stinsstugan och till vänster måste det nästan vara
baksidan på gamla HVA hållplats, här är en bild på framsidan(när denna är tagen vet jag inte. några förslag?)
Jag antar att stinsstugan fanns när denna bild togs, den är förmodligen bara utanför bild.

(http://laddauppbilder.se/?di=613004370498)

Bibblan på Öxnehaga ska ha en utställning med gamla bilder från området nu i Maj. Området fyller 40.
Jag hjälper dom att samla in lite bilder, så får du tag i några som är tagna 69-75, kan du väl höra av dig
Även bilder på gamla Öxnegården är intressant.

Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 18 mars 2011, 12:22:38 PM
Kul bild från mina gamla "hemtrakter". Bodde i ett hus på Wilhelm Thams väg från 92-2006 som var byggt 1930 och flera av de husen på bilden är i samma stil, så man kan misstänka att bilden är tagen på 30-talet, eller i början av 40.

Jag vet inte om du varit inne på Svensk lokalhistoriska arkiv på nätet: http://www.lokalhistoria.nu/extra/tools/parser/?url=/html/parse/protocol.html&filename=hus0464.xml och kollat protokoll från Huskvarna stadsfullmäktige genom åren fram till kommunsammanslagningen 71. Särskilt protokollen från 60-talet har jag gått igenom och där fått årtal och kostnader för byggande av järnvägsbron och Öxnehagaleden, uppköp av mark och andra kostnader och diskussioner kring det då kommande motorvägsbygget m m, mm. Där kanske man även kan hitta sådant, om man går tillbaka rejält i tiden, som när barnvaktarstugan revs och annat man undrar över.

Intressant med utställningen över Öxnehaga i maj, den måste jag besöka och jag håller utkik efter gamla bilder från det området.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 19 mars 2011, 10:31:33 AM
Tack för tipset om lokalhistoria, där har man ju lite att kolla.

http://www.youtube.com/user/rollingthunder2001#p/a/u/0/eFkZzoi2MLE

Här är ett kort filmklipp från bygget av Öxnehaga-leden ca 69.

Det finns en film som heter "stöld i våra kvarter" som är inspelad på Österängen tidigt 60-tal.
Har du hört talas om denna?, Man ser inte så mycket av husen, men lite är med.
Bla fritidsgården Slussen som låg på västra Österängen, innan Birkagården blev klar 64?
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 21 mars 2011, 08:15:42 AM
Kul att se filmsnutten  om Öxnehagaleden. Nej, filmen om Slussen har jag inte hört talas om . Det finns tydligen en del gamla "godsaker", som nästan är bortglömda.
På tal om Gråbo hpl, så såg jag någon gång en gammal tidtabell för tåget på någon sajt för järnvägens historia. Jag tror den var från 1912 och förutom Gråbo hpl fanns även en Sanna hpl på tabellen. Har du någon susning om var den låg?

På en av flygbilderna du la ut från 1961, ser man "kvarlevorna" av ett stickspår, som man också kan se på kartan från -54, som stack av från huvudspåret i böjen förbi Österängen där panncentralen sedan byggdes. Vet du vad det stickspåret hade för funktion? Var det för möten med andra tåg?
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 21 mars 2011, 09:29:05 AM
Stickspåret på Österängen, tror du inte att det var till för oljelev. till panncentralen.
Jag har sprungit förbi där och kollar en gång, men det finns inga spår kvar.
Panncentralen finns med på österängsbilden(early 50´s) som du la ut.

Sanna hlp vet jag inget om , men ska kolla upp den.

Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 21 mars 2011, 09:53:55 AM
Citat från: claesi skrivet 17 mars 2011, 18:02:30 PM
(http://laddauppbilder.se/?di=1613003790142)

Jag har följt den här tråden med stort intresse även om jag inte har så mycket att bidra med själv. Men när det gäller bilden här ovan har jag en liten fråga. Om den föreställer det jag tror så borde väl korsningen längst ner till höger också innefatta järnvägsspåret som gick genom Vättersnäs mot Huskvarna industrier? Eller är spåret med där någonstans men att det bara syns dåligt? Eller är det möjligen så att det hamnar just precis under bildens kant?
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 21 mars 2011, 13:12:25 PM
Spåret låg något västerut, alltså lite till höger utanför bildens nedre kant till höger.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 21 mars 2011, 13:27:38 PM
Citat från: claesi skrivet 21 mars 2011, 13:12:25 PM
Spåret låg något västerut, alltså lite till höger utanför bildens nedre kant till höger.

Aha, tack, då är jag med!
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 21 mars 2011, 20:24:18 PM
Hej slow train coming,
Har fått svar på min järnvägstråd ang. Sanna hlp

Jöran Johansson har skrivit ett svar p� "Huskvarna södra":

Ämne: Huskvarna södra
*Sanna hållplats *existerade mellan 1919-05-15 och ca 1945 enligt Järnvägsdata. Den finns inte med på ekonomiska kartan från 1954. Den låg vid km 75,088, vilket blir 790 m väster om Huskvarna station. Mäter man ut det avståndet hamnar man 30 m väster om Södra Apollovägen.

/Jöran

Adress p� detta meddelande: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=77019

Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 21 mars 2011, 20:28:41 PM
Ang. Husqvarnas industri-spår, så finns det lite räls kvar vid Ekhagsrondellen.
Sista tåget ska ha gått här tidigt 80-tal. vet ngn extakt när?


Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 23 mars 2011, 21:25:10 PM
Försöker bli klok på exakt hur E4án gick, om jag fattat det rätt så
var ettappen Elmia-Ljungarum klar 1960, Medans autostradan inte blev riktig motorväg förräns 1968,
då även ettapen huskvarna-brunnstorp blev klar (Brunnstorp-Vättersmålen stod klar 1960)

Angående ettappen Ljungarum-Elmia alltså Norrgående så fick man ju åka genom stan för att via Odengatan
köra under järnvägsbron vid Rocksjön(här ska det ha varit rödljus) sedan längs med Järnvägen
mot Ö.storg upp mot Rosenlund och ut på Autostradan. Sträckan Elmia-A6 var endast södergående
fram till 1963?.

Cleasi du svarade ganska detaljerat på detta tidigare i denna tråd, men vet du eller ngn annan fler
detaljer så är det välkommet. Och fler foton från E4án denna tid är mycket välkomna.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 23 mars 2011, 21:53:33 PM
Vill bara förtydliga att sträckan A6-Hyltena förbi Ljungarum öppnades till högertrafikomläggningen 3 sept 1967. Från A6-Artillerigatan-Odengatan gick den tidigare Yttre Ljungarumsvägen först ungefär samma sträckning som nu, men vek sedan av där nuvarande avfarten från motorvägen till Solåsrondellen går och vek sedan bort mot Ljungarums kyrka ungefär där nuvarande Biltema ligger för att sedan fortsätta där gamla Ljunghallen, nuvarande EJFA mc-affär ligger idag över Herkulesvägen, som byggdes runt 1970 och snett över Ljungarumsfältet bort till Röde Påle vid Råslätts gård. Ungefär där Biltema ligger idag inträffade den hemska olyckan då medlemmar av originaluppsättningen av gruppen Family Four förolyckades 1966.
När sträckan A6-Elmia öppnades 13 december (lucia) 1960 samtidigt som första delen av Vätterleden, hade ju också Nässjövägen fått sin nuvarande sträckning bredvid Ekhagsrondellen. Den gick ju tidigare i en sydligare sträckning snett över A6-fälten ock kom upp längre upp i backen, inte långt från Jära korsningen.

Skulle vara intressant med bilder från motorvägsbygget och när de delarna var nybyggda. Tänk att det var vänstertrafik i Ekhagsrondellen och på och avfarterna hade omvänd trafikt. Konstigt!

När A6 köpcenter invigdes 1987 öppnades nuvarande sträckning genom området i november det året. Tidigare gick ju motorvägen i en skarp böj förbi regementet och jag minns att man fick sakta ner ordentligt när man skulle norrut i den skarpa böjen. Där hände många tillbud under de 20 åren som motorvägen hade den sträckningen. Kom man norrifrån på väg söderut mot Göteborg/Helsingborg fick man ju svänga av vägen till höger och åka högt över vägen (som leder mot Jkpg) på  rampen/bron som svängde tvärt vänster med kraftig dosering därtill.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 24 mars 2011, 09:53:14 AM
Tack för svaret.
Skulle vilja ha så mycket detaljer som möjligt om sträckan Elmia-A6.
När började norrgående trafik åka här 1963? isf åkte man Odeng. och sedan
ut vid A6?

Angående Nässjöv. så har jag hittat något, jag lägger ut det inom kort.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 24 mars 2011, 11:09:24 AM
Håller med dig "Slow train coming", att det skulle vara kul att veta lite mer om den sträckan. När båda vägbanorna öppnades år -63. lite bilder m m. Jag har inte mycket mer att tillägga just nu. Kommer bara ihåg att en äldre man på Vägverket nämnde något om att det var en stoppskylt när man kom från Ljungarum och skulle ut på Odengatan, motorvägen norrut. Alltså före påfart respektive ramp/bron färdiställdes lagom till motorvägsöppnandet -67. Man undrar lite om det var motorvägsstandard från 1960-63, sträckan A6-Elmia med höga farter för att sedan gå ner med reducerade hastigheter när man kom in på autostradan vid Österängen där det ju fortfarande fanns plankorsningar, Södra Apollovägen exempelvis, fram till 68 då den sträckan var klar som motorväg också. Skulle vara intressant att veta de olika tillåtna hastigheterna på sträckan A6-Huskvarna fram tills alltihop höll motorvägsstandard 67-68 någon gång.

På flygbilden över Österängsområdet från -66. ser man ju att korsningen autostradan Adolf Fredriks väg är stängd och att undergången för gång- och cykelvägen under autostradan öster om Österängens centrum till Vättersnäs är öppnad. Bron och undergången nere vid Birkagatan-Andréevägen byggdes 1967 färdigställdes 1967. Jag undrade tidigare när bron över motorvägen till Österängen från Huskvarnavägen byggdes. Troligtvis gjordes väl den överfarten i samband med att sträckan A6-Elmia var klar och "bands" ihop med autostradan i slutet av 1960. Många frågetecken hänger i luften, men det är kul att reda upp ett efter ett. Som man (förhoppningsvis) gör till slut.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 24 mars 2011, 11:35:20 AM
Man kunde alltså åka norrut sträckan A6-Elmia f o m 1960?
Slutande man andvända undergången(Rocksjön) 1960?

Det var en artikel om motorvägen i JP för ca 5år sedan, det borde man sparat.
Annars finns dom flesta svaren förmodligen i JP-arkivet på stadsarkivet.
Men det tar sin lilla tid att gå igenom detta, jag gjorde jan64, tog ca 1timme.
Dessutom finns bara en apparat som ofta är upptagen.
Det blir ganska bra att ta kort med vanlig digitalkamera på skärmen, så
hittar du ngt lägg gärna upp det här, eller maila det till mig.


Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 24 mars 2011, 13:32:18 PM
Nej, "valvet", som man sa, vid Rocksjön användes för norrgående trafik fram till -63, enligt vissa uppgifter. Enligt andra uppgifter användes bara en körbana ända fram tills -67. Skulle vara kul att "fastställa orsak och tidpunkt en gång för alla". Vägverket har ju sitt vägmuseum i Borlänge och det kanske finns sådana uppgifter där. Hursomhelst, så användes Valvet med trafikljus åtminstone fram till -63 för norrgående trafik. Stopplikten vid korsningen Odengatan-Yttre Ljungarumsvägen kan ju tillämpats mellan åren 1963-67.

Jag tackar, förresten, för infon om Sanna hpl. Då vet man ungefär var den låg. Har trots allt, fått många frågetecken uträtade sedan jag "la mej i" debatten här på denna tråden.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 24 mars 2011, 18:58:20 PM
Mellan 1960-1963 minst(kanske ända till 1967) så var Elmia-A6 endast för södergående ?
Mesta trafiken under "valvet" måste ju helt klart varit från Odeng.
Stämmer det andra som jag skrev att man åkte längs med järnv. till ö-storg.?

Ang. Sanna hlp så sprang jag förbi där idag, det finns ju en markering för 75km, då då skall det ha legat
8,8 meter öster om denna. Det finns dock inga spår kvar.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 24 mars 2011, 19:17:42 PM
Skall vid tillfälle upp till övre Österängen och kolla in var Sanna hpl låg. Tack för infon om den. Såg förresten att området med de gamla husen vid Södra Apollovägens östra sida (mot Hva) kallades för gamla Vättersnäs/Sanna före Österängen beboddes och före det namnet var antaget!

Jo, det var säkert mycket trafik, som gick genom stan på riksettan även norrut och kom via Värnamovägen-Norrahammarsvägen-Barnarpsgatan-Kyrkogatan-Västra och Östra Storgatan och sedermera från Kyrkogatan ner Brunnsgatan via den nya leden (1961)
Lillsjögatan ner Odengatan och genom valvet. Men f r o m då Yttre Ljungarumsvägen var klar "genade" säkert mycket trafik från Röde pålekorsningen den vägen upp till och genom valvet. När man kommit igenom Valvet körde de flesta Rosenbergsgatan till Starrgatan och rätt ut på Östra Storgatan via Lönnholmsgatan. En del trafik fortsatte Starrgatan bort och svängde ut på Huskvarnavägen strax nedanför rosenlundsbacken för vidare färd norrut. Man skulle ha en tidsmaskin!
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 24 mars 2011, 21:13:52 PM
Det fanns en film på J-nytt när man fick följa en bilfärd genom stan 1984.
Jag kan inte hitta den längre, vet du om den finns kvar?

Har du ngn bra bild helst flygbild öven Jönköping där man ser kålgården före 2000?
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 25 mars 2011, 13:38:54 PM
Jag vet vilken film du menar. Jag kollade in den, men den gav mig inget särskilt. Jag hittar inte den heller nu längre på J-nytt.
Jag har ett antal fina flygbilder i mycket fin kvalitet över hela Jönköping från 1975, men jag hittar inte den cd:n där de ligger på!
Hittar jag den lovar jag att lägga ut en flygbild över Kålgårdsområdet, som var mycket "ruffigt" och efersatt före nybyggnationen påbörjades.

Jag hittade dock äntligen en gammal flygbild över en del av sträckan A6-Elmia, som man saknat bilder över. Det är en bild över Jönköpings största och enda trafikplats under mångar år: Ekhagsrondellen, från 1962, komplett med vänstertrafik och allt!
Se länk: hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:241162/FULLTEXT01, ladda hem och öppna filen och på sidan 6 uppenbarar sig rondellen! Bilden måste väl vara tagen västerifrån med vägen mot Österängen/Elmia i överkant. Jag tycker det ser ut som det är trafik i både norr- och södergående fil. Hur går det då med uppgifterna om det endast gick södergående trafik fram tills -63?
Mer myror i huvudet! Längs upp till vänster i bild ser man den gamla sträckningen av Nässjövägen, tror jag?
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 25 mars 2011, 21:25:38 PM
(http://laddauppbilder.se/?di=9130108112015)

Ja den bilden var ju helt klart intressant, det hela ser nästan lite overkligt ut.
Längst upp till vänster är väl järnvägen, ekhagen är till höger på bilden.
Det ser ju helt klart ut som att vägen är öppen i båda riktningar.
Den skulle ju kunna vara från 1963.
Kan det vara så att vägen delades först vid A6?


Ang 75 cd´n fanns det några bilder över Öxnehaga & Österängen på den?
hoppas iallafall att du hittar den.

Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 26 mars 2011, 00:19:45 AM
Ja, givetvis är det järnvägen till vänster i bild, annars skulle ju inte vägen leda norrut i överkant av bilden. Det var jag som snurrade till det! Blev som rondellen i huvudet! Beträffande bilderna från -75 så är de i färg och jättefina. Jag kom ihåg att det fanns en bild över en del av Österängen där man kunde zooma in den röda skylten som satt på centrumbyggnaden: BRA stormarknad var det som huserade då, som du kanske kommer ihåg. Har för mig att Österängsbilden var tagen med ungefär samma vy som flygbilden från -66. Fanns tyvärr ingen bild över Huskvarna eller Öxnehaga, men mycket annat intressant över Jönköping. B la alla gamla villor som fortfarande fanns på Fridhemsområdet och det lilla fåtal industri- och företagsbyggnader som fanns på gamla flygplatsen på Ljungarum. Där har det hänt en del!

På tal om motorvägssträckan Elmia-A6, så vet du kanske, att de två röda gamla trähusen, som idag finns på vänster sida av Huskvarnavägen i början av Vättersnäs mot Huskvarna, var två gamla "statarlängor" där drängarna på Österängs gård bodde. De stod ungefär där avfarten från motorvägen till Österängen är idag nedanför Statoilmacken och flyttades till nuvarande läge 1955 då förberedelserna för den motorvägssträckan skulle påbörjades. De rullades ner dit med hjälp av hästar. Det tog tydligen nästan en vecka allt som allt och tydligen åkte de boende med då man såg att någon tittade ut bakom gardinerna när husen var i rullning! Det området vid Österängens gård kallades för "Skrämma" och Skrämmabäcken rann ju där öppet på den tiden. Likaså gjorde ju gränsbäcken Jönköping-Huskvarna, Sannabäcken innan den kulverterades 1967 någon gång då bron på motorvägen över Birkagatan-Andrévägen byggdes. Rann även en bäck längre bort mot Ekhagen före motorvägen byggdes. Det ser man på kartan från -54.
Skall se om jag kan få tag i den personen som har flygbilderna, så jag kan kopiera dem igen. Saknar dem just nu! 
Vad gäller trafiken på ena körbanan, måste det ju vara på den sträckan Elmia-A6, det syftas på. På Ljungarumsvägen gick det trafik i två riktningar har jag sett på en flygbild från -61. Det bör ju varit  när man kom söderifrån vid A6, man snällt fick ta vägen in genom Valvet när man skulle norrut. Bör ju varit så, men man vet ju inte säkert!
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 28 mars 2011, 09:00:14 AM
Måste erkänna att även jag vände på rondellen först.

75-bilderna verkar ju riktigt intressanta. Jag har hört med stadsarkivet, men där verkar inte
finnas mycket i flygbild-väg. Dom har några pärmar med mycket 40-tals bilder från väster som dom
flesta är tagna på ganska låg höjd.

Jag vill minnas att jag hört historien med statarlängorna som flyttades, är det dom två numera
mycket fräscha röda tvåvåningshusen på kastanjev.?

Jag var ute och kutade innan idag och hittade kulverten vid birkag som du skrev om.
Jag hittade dock ingen utgång på andra sidan vägen, hur tror du dom lagt den?

Ang. motorvägen så får vi forska vidare. Jag har hört med några gamlingar men dom minns inte att
motorvägen skulle delat sig, så förmodligen så skedde det inte under så lång tid.

Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 28 mars 2011, 19:11:13 PM
Ja, det är de två röda renoverade tvåvåningshusen på Kastanjevägen. Det tredje är numera rivet och på tomten är det ett nyare hus. På flygbilderna från 75, fanns dock även det tredje huset kvar.

Vad gäller kulverten på Birkagatan, så tror jag att bäcken fortsatte lite närmare autostradan för att gå under den och kom ut på andra sidan före Birkagatan drogs ner och ihop med den nybyggda Öxnehagaleden i mitten av 60-talet. Ser man på kartan från -54 rann ju bäcken något öster om nuvarande Andréevägen före bron över motorvägen byggdes och Andréevägen förlängdes och byggdes ihop med Birkagatan. Det var ju då bäcken helt kulverterades för att gå resten under jorden tills den går ut i Vättern nedanför Solvägen.

På den ena flygbilderna från -61, skymtar man den lilla bäckfåran med kringliggande vegetation över fältet jämte där Stora Sanna låg. Vet du förresten när byggnaderna på Stora Sanna gård revs? Att det var i samband med motorvägsbygget och för att lämna plats för den stora påfarten från Huskvarna är ju uppenbart, men vilket år exakt? Bilden i Conny Richs fotobok från Stora Sannas gård är ju häftig med höghusen längst upp på Österängen i bakgrunden. Den gamla tiden möter den nya tiden på 60-talet!
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 30 mars 2011, 09:51:19 AM
(http://laddauppbilder.se/?di=7130147134216)

Öxnehaga 1975, detta var innan centrum stod klart.
Det fanns en provosorisk Konsumbarack vi Lahagsg. vändplan.
Jag minna att denna revs, när centrumet stod klart 1976.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 30 mars 2011, 13:12:14 PM
Intressant kartbild över Öxnehaga! Kan du säga var ungefär Stora Sannas sommarlagård låg och var vägen upp dit gick i förhållande till hur det ser ut idag. Finns det några enkla riktpunkter?
Vet du när Granbäcks gård revs?
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 31 mars 2011, 08:37:59 AM
(http://laddauppbilder.se/?di=8130155372513)
(http://laddauppbilder.se/?di=8130155336410)

Ungefär så här borde vägarna ha gått.

Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 31 mars 2011, 20:17:37 PM
Tack för infon. Sommarlagårn på nersidan av botre delen av Oxhagsgatan och Öxnegården vid slutet av Lahagsgatan ungefär. Vägen som gick genom skogen nerifrån Gråbo gick alltså till dåvarande Öxnegården och "konnektade" med vägen upp till sommarlagårn. Längre fram i vår skall jag nog gå från Gråbo upp genom skogen för att kolla läget lite!

Granbäck låg alltså något snett västerut ovanför dagens sortergård.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 31 mars 2011, 21:28:12 PM
Ritade detta ganska hastigt, men jag tror att det stämmer ganska bra, la till 54-kartan till inlägget
så man kan jämföra lite.

Angående vägen från gråbo så finns där en del och se, lite rester från stinstugan, där
går också en väg upp till Öxnehagas nedersta högvatterresevoar (finns 3st), där finns även en gammalt värn.

Öxnehagaleden bands ihop med denna väg under bygget. Varför vet jag inte riktigt.
Kan ha varit för att vattenresevoaren byggdes via denna väg, det går ytterligare en väg ned till
vattenresevoaren några hundra meter högre upp. Men jag har fått bud på att resevoaren byggdes
mitten 60-tal, Öxnehagaleden skall bara gått upp till den första vägen fram tills 1969.

Det kan också ha lite med att göra att övergången stängdes, och den byggdes för att inte
skära av stinsstugan som då fortfarande var bebodd(tror jag).

Som sagt så finns det lite ? kvar bl a exakt vilka år vattentornen byggdes, samt om dom
bara försörjer Öxnehaga, och framförallt vad är det för ett gammalt värn?


Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 01 april 2011, 11:40:35 AM
Ja, det finns mycket att ta reda på fortfarande. Om man lever förbi pensionen, behöver man inte gå sysslolös precis! Du vet inte när (vilket år) Granbäcks gård revs och även sommarladugården?
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 01 april 2011, 19:04:15 PM
Här är en liten time-line om bygget på Öxnehaga. Exakt år för sommarlagå´rn vet jag inte, men skulle tro 1969.
Granbäck brann ned 1985, och ladan(bilverkstan) revs i början av 90-talet exakt år vet jag inte.


Byggnationen av Öxnehaga

1948 : Bestämmer sig Huskvarna stad för att staden i framtiden skall expandera bl a ut över Öxnehaga-området.
1958-1968: Detaljplan läggs fram, och planering sker inför byggnationen.
1965: Järnvägsundergången byggs och Öxnehagaleden påbörjas. Ett industriområde strax söder om järnvägen
          påbörjas. Huskvarna stålpress(nuvarnade kungsporten) står klart 1966.
1969: Påbörjas byggnationen av Öxnehaga, det är bara två byggnader står i vägen för bygget, sommarlagå´rn som rivs,
          samt Öxnegården (som vid denna tid låg vid Lahagsgatans vändplan). Öxnegården tas över av BPA och andvänds
          som kontor under byggtiden.
1970: ca: 1300 lägenheter, och ca 500 småhus börjar byggas, beräknad byggtid är 8år.
1971: Börjar inflyttningarna i lägenheterna på Hästhagsgatan. I November kan dom första familjerna flytta in i radhusen
          på Gubbhagsgatan. Ett nybyggd radhus på Gubbhagsgatan kostade från. 120.000 kr.
1972: Nya Öxnegården blir färdigt.
1973: Oxhagsskolan invigs. Dom första Öxnehagaborna saknar en livsmedelsbutik, så en provosorisk Konsum-barack
          Byggs vid Lahagsgatans vändplan, denna rivs 1976.
1974: Första ettapen är klar.
1975: Byggnationen är inne på andra ettapen där bl a centrum ingår.
1976: Öxnehaga-centrum invigs. Kyrkan invigs i samband med adventsaftonen.
1977: Fritidsgården Forum öppnar.
1980: Står området klart. Gamla Öxnegården som flyttats runt på området under byggnationen tas över av bågskytte-klubben.
1985: Den obeprövade byggtekniken, visar sig ha brister och en total-renovering av samtliga lägenheter påbörjas, detta pågar
         en bit in på 90-talet.
1990- Under 90-talet rivs vissa lägenheter för att ge plats åt service-hemmet. Höghuset vid centrum byggs.
         Ladan vid Granbäcks gård rivs (boningshuset brann ned 1985). Här bygger man nu nya villor och  inflyttning sker 1993.
2011: Nya Höghus planeras på Öxnehaga.

       
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 04 april 2011, 08:03:43 AM
Jaha, då har man ganska bra koll på Öxnegahagas historia! Intressant!
Tänk vilket läge det området har högt ovanför Vättern. Det var synd att man "solkade" ner områdets rykte med de riktigt dåligt byggda bostadshusen. Läste någonstans att man inte hade räknat med de hårda vindarna från Vättern! Tjenare!

Men nu är det ju fint sedan man "fräshade" upp hyreshusen med mycket fina naturområden i närheten och det underbara läget, som sagt
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 04 april 2011, 09:03:01 AM
http://www.civil.se/#/jonkoping/huskvarna/Historik-civilforsvarets-ledningscentraler (http://www.civil.se/#/jonkoping/huskvarna/Historik-civilforsvarets-ledningscentraler)

Det byggdes lite på 50-talet på Öxnehaga, dock i största hemlighet.

Ledningscentralen under stadsparken ansågs inte längre säker. Ett scenario
där en atombomb släpptes mellan Jönköping och Visingsö, skulle göra spola bort
staden och ledningscentralen under Stadsparken skulle bli otillgänglig.

Därför byggdes en ny Ledningscentral på södra Öxnehaga(bondberget) i sluten av 50-talet.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 07 april 2011, 09:37:59 AM
http://www.jnytt.se/jonkoping/lasarbilder#3434 (http://www.jnytt.se/jonkoping/lasarbilder#3434)

Här är en gammal flygbild över JKPG.
När kan den vara tagen?
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 07 april 2011, 20:37:47 PM
Det ser ut att vara högertrafik och gamla svängbron, som hade ett sydligare läge än nuvarande bron över kanalen finns kvar. Den nya fasta bron i ett nordligare läge närmre järnvägsbron och hamnen, byggdes 1975 har jag sett någonstans. Efter man kört över den gamla bron gick ju gatan i en böj runt den norra delen av Stora hotellet som synes på bilden och i hörnan av Stora Hotellet fanns en bensinmack. Summa summarum bör ju bilden varit tagen mellan 1967-75, gissningsvis en bit in på 70-talet. Man ser ju även att stadsbiblioteket finns på plats vid museigatan/Slottsgatan och det invigdes 1969.
Skulle vara kul att veta exakt årtal.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 10 april 2011, 21:22:34 PM
http://www.hal1.se/Rolfs_web/Rolfs_images/1970_Vaar/pages/7003%2010.htm (http://www.hal1.se/Rolfs_web/Rolfs_images/1970_Vaar/pages/7003%2010.htm)

På den här bilden från Gråbo Mars 1970 ser man stins-stugan+ någon mindre byggnad till vänster om denna.
Går man till platsen idag så finns där några betong-klumpar kvar där "denna mindre byggnad stod" Där stins-stugan
stod är det bara ett stort hål. Han hade väl källare stinsen.

Det går inte att se bil-övergången. Den borde man kunna se, den låg ca 50m hitom stugan. Det ser även ut som huset
som byggdes där vägen till övergången gick, här är byggt.

Övergången borde funnits 1969, då man fortfarande kunde åka bil till Öxnegården.
Öxnehaga-leden slutade 1969 där vägen idag går ned till gamla Öxnegårdsvägen och f.d. stins-stugan.

Finns det ingen sajt där man kan se när en byggnad byggts/rivits?




Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 11 april 2011, 13:13:53 PM
Var ute och gick en sväng igår i det sköna vädret och passade på att gå över järnvägen vid Gråbogatan. På andra sidan järnvägen såg man ju också de gamla fruktträden där "stingstugan" varit. Följde sedan vägen upp genom skogen till Öxnehagaladen. Sedan fortsatte jag ner och kollade in järnvägsbron och den plats där dubbelspåren går ihop. Samma plats som man ser på filmen om Jönköpingsområdet från -60. Då tåget är på väg in i "Jönköping" från (Hva) med dess nya, moderna höghus på Österängen. Då fanns dock ingen järnvägsbro eller Öxnehagaled. Enbart ängar.
Kollade också samtidigt in var den gamla banvaktsstugan stått jämte spåret, som syns på Rolfs bild från -69, en liten bit från järnvägsbron. Där finns det ju en bit av en stengrund kvar.

Stadsbyggnadskontoret, eller liknande måste väl ha dokumenterat när byggnader revs, uppfördes m m.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 11 april 2011, 20:27:09 PM
Var tvungen att gå upp en sväng idag igen och nu vet jag var den gamla vägen gick upp över järnvägen från Sturegatan. Man ser ju tydligt en asfalterad liten bit av vägen i övre delen av tomten till det gula, platta tegelhuset uppe invid järnvägen. Det finns också ett par gamla grindstolpar i sten jämte den gamla vägen. Man ser ju tydligt att vägen gick snett upp över järnvägen och fortsatte något norrut för att sedan svänga kraftigt uppåt i en sydvästlig riktning snett över nuvarande Öxneleden för att korsa Hästhagsgatan och fortsätta upp emot Lahagsgatan där den ursprungliga Öxnegården låg.

Jag såg också idag gropen för källaren och grunden till den gamla barnvaktsstugan. Betongperrongen och den lilla hållplatsbyggnaden måste väl legat där Gråbogatan tog slut. Det ser ut att vara en del av stenarna till  perrongsgrunden, som fortfarande ligger där i marken. Vad kul det är när man fortfarande kan skönja vissa rester av en äldre tidsera!
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 11 april 2011, 21:53:59 PM
Jodå det finns en del gamla stenblock vid Gråbo. Jag måste springa dit och kolla efter grunden till den andra
banvaktar-stugan, jag har letat som tusan innan men inte hittat ngt. Men det är ju så här års det är lätt att
hitta grejor, innan allt gräs kommer.

På Gråbo´s bild-sida http://brfgrabo.se/galleri/ (http://brfgrabo.se/galleri/) finns det två bilder upp mot stins-stugan.
På 61-bilden finns redan "det platta huset" som byggdes där vägen gick upp från stationsg.
Jag trodde innan att detta hus kom till efter att övergången stängts. Så kan det dock inte ha varit
utan vägen måste ha gått strax jämte huset.

Det lustiga är att man inte kan se perrongbyggnaden på 61-bilden, det kan man dock på det andra bilden som
ser ut att vara tagen senare (verkar vara höger-trafik) + att del andra grejor tillkommit. Jag får inte
ihop den ekvationen.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 11 april 2011, 22:16:42 PM
Du menar på den svartvita bilden? Var ser du högertrafiken, om det är den bilden du menar?
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 12 april 2011, 10:08:23 AM
Det är nog vänstertrafik. Jag såg iofs en väjningsplikt som satt på höger sida.
Men bilden verkar ändå vara tagen senare.
Vad tror du?
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 12 april 2011, 11:38:10 AM
Efter att kollat lite noggrannare på den svartvita bilden, så verkar du ha rätt att bilden är tagen senare med tanke på att ett hus av de röd-vita radhusen på Rönngatan till höger i bilden skymtar fram. På bilden från -61 är det ju bara åkermark till höger om den gatan. Kan också vara efter 3 september 1967 och högertrafik. Tittar man noga där Gråbogatan går upp från Wilhelm Thams väg, finns en "parkering förbjuden-skylt" genast där backen börjar på höger sida av gatan. Det ser också ut som att "nosen" på en parkerad bil skymtar fram längre upp på Gråbogatan till vänster. Nosen är vänd neråt och det tyder ju också på högertrafik. 
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 12 april 2011, 13:11:17 PM
Jag sprang vid Gråbo idag och hittade lite grund från andra stins-stugan. Jag fattar inte att jag missat
detta förra gången jag var där.

Han som bor vid huset vid övergången stod och putsade fönster, så jag passade på att fråga ut honom lite.
Stins-stugan revs sent 90-tal, efter att ha stått tom länge. Jag måste passerat den massa gången utan att
tänka på den på 80-talet. Bilövergången stängdes ca 1970 och stinsen fick en ny väg via Öxnehaga-leden.
Huskvarna fabriken ska ha haft ngn slags el-station i närheten av vatten-tornet. Han trodde vatten-tornet var
en gammal bunker, den fanns där 1955 när han flyttade dit. Det är ju inte med på 54-kartan. Kan det varit
så att Vattentorn räknades som skyddsobjekt och inte sattes ut på kartan.
http://www.eber.se/torn/gota/jonkoping.htm#oxnehaga-3 (http://www.eber.se/torn/gota/jonkoping.htm#oxnehaga-3)

Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 12 april 2011, 13:16:03 PM
Angående hållplats-Gråbo, så låg den ca 100m söder från där vi trodde att den låg.
Jag hade med mig bilden dit en gång och fick inte ihop det riktigt så det kan nog stämma.
Jag hann dock inte börja leta efter spår, men det får bli nästa gång.
Jag nämde den konstiga byggnaden på den svart-vita bilden men den visste han inget om
Vad kan det ha varit.
Där vi trodde man gick upp till hållplatsen, var den en ko-övergång, det fanns ju lite
betesmark där förr.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 12 april 2011, 13:40:25 PM
Intressant info! Jaha, hållplatsen låg cirka 100 m söder ifrån där Gråbogatan slutar. jag som trodde det var gammal sten från perrongen som finns i marken där! Då måste man upp dit igen vid tillfälle och kolla lite söderut.

På den gamla bilden, tagen uppifrån,  ser man ju kor som går och betar. De kanske tillhörde Gråbo gård, som ju låg rakt ner i stort sett. Eller Yxenhaga gård....
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 12 april 2011, 14:21:41 PM
Du såg att jag skrivit 2 inlägg på raken?

Ja det är ju typiskt att när äntligen pusselbitarna börjat hamna på plats, rör någon om i grytan.
Vad kan det vara som man ser på svart-vita bilden?
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 12 april 2011, 19:09:01 PM
Ja, det verkar som man alltid skall få nya "myror" i huvudet. Ju mer man "snöar in", desto mer komplicerat blir det mesta. Man undrar som sagt vad det är för byggnad man ser på den svart-vita bilden? Det ser nästan ut som någon gammal kasernbyggnad, typ någon som finns på gamla A6. Eller någon gammal elkraftsbyggnad, som fanns förr och ofta var byggda i rödtegel. Det ser ut som byggnaden står på andra sidan järnvägen och något till vänster om "ko-övergången" nerifrån Gråbogatan sett. Mysko!
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 12 april 2011, 19:19:47 PM
Glömde att nämna att sajten med reservoarer var kul att läsa. Trots att jag som liten ofta var uppe och fiskade och lekte vid Luthersdamm (Åsendammen) och jag visste förut att man använde dammen som reservoar för vatten ner till staden. Hade jag dock aldrig hört att muren vid dammen anlades av gamla stenar från Jönköpings stadsmur. De har några år på nacken så att säga!
Intressant att veta varför och hur anläggningen anlades.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 12 april 2011, 19:43:12 PM
Kolla kartan från -54. Min gissning om att det "mystiska" huset är en röd gammal elkraftsbyggnad verkar stämma. Den stora kraftledningen på kartan börjar ju där och fortsätter ju sedan upp på höjden. Kanske gick den kraftledningen upp och ner över berget för att försörja husen i Vissmålen och Bråneryd m fl med elkraft. Vad tror du om det?
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 12 april 2011, 22:25:02 PM
Jo där ser man ju att det är en byggnad, så kan det mycket väl vara.
Gubben pratade ju om en elstation också. Kraftledningarna grävdes ned
vid byggnationen och kommer upp vi Öxnegården för att sedan ovan
jord gå ner vid Järabacken.

Har fått svar på att Yxenhaga hållplats(Gråbo hållplats) låg 600m
från nuvarande HVA-södra vilket blir där väg idag slutar ner mot
Järnvägen. Denna väg(stig) finns även på 54-kartan

Läste att de flesta vattentorn är skyddsobjekt, tror du det är därför
den inte är med på 54-kartan?
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 13 april 2011, 15:32:21 PM
http://www.hal1.se/Rolfs_web/Rolfs_images/1970_Vaar/pages/7003%2010.htm (http://www.hal1.se/Rolfs_web/Rolfs_images/1970_Vaar/pages/7003%2010.htm)

På denna bild syns ju faktiskt det mystiska huset, till vänster om banvaktarstugan.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 13 april 2011, 17:31:46 PM
Ja, det måste ju vara det huset, som vi undrade över häromsistens, som syns på bilden. Då bör ju fallet med det mystsika huset vara utrett! Kollade nyss på 54-kartan och var stigen till Gråbo hpl med perrong och byggnad låg. Det ser ju att vara strax söder om där dubbelspåret börjar söderifrån och där det är några signaler idag. I så fall vet jag precis vilka hus det är, som ligger där stigen/vägen upp till Gråbo hpl gick upp emellan. Jag ska gå över vid Gråbo och följa stigen bort dit på ovansidan av järnvägen och kolla in om det finns några rester kvar. Nu blev man nyfiken på det!

Vad gäller stinsstugan, så påstår min sambo, som flyttade till Öxnehaga 1970 och ofta lekte och plockade hallon m m nere i närheten av stinshuset, att hon inte kan minnas att det fanns något hus där på den tiden. Hon kan inte heller inte fatta, liksom du, att huset skulle funnits där tills slutet av 90-talet! Har verkligen gubben rätt i det fallet?

Vad gäller reservoarerna kan det nog vara som du tror, att de ej märktes ut på kartan, utan de var skyddade.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 13 april 2011, 18:18:55 PM
Jag har sett en karta från tidigt 90-tal, där var faktiskt stins-stugan med.
Men jag är ändå skeptisk. Det skall väl gå att hitta någon bild från 90-talet där
man kan se om den står där eller ej.
Av tidigare erfarenheter vet jag att 10år för gammal man kan mycket väl vara 25år i verkligheten

Den andra stins-stugan trodde han revs kring 1970.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 13 april 2011, 18:25:36 PM
Det har varit mycket Gråbo nu, så här kommer något annat.

http://www.hal1.se/Rolfs_web/Rolfs_images/1973/pages/7301%2026.htm

På denna bild Jan 73 ser man på belysningen att Klöverv. och Kungsängsleden inte knutits samman.
På kartan från 1975 ser vägen ut att fortsätta bort mot Kungsängsv.
Jag har en annan karta från 1969 där man ser att klöverv. slutade tidigare än på 75-kartan.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 13 april 2011, 19:36:45 PM
Har just varit uppe och lokaliserat ganska exakt var perrongen och Gråbo hpl låg. Man ser ju en liten plattform i gräset på tomterna längs upp, som säkert måste utgört själva grunden för perrongen. Har kollat en hel del nu på det gamla vykortet över Gråbo hpl och t o m hittat en liten bit av mitt gamla hus med adress Wilhelm Thams väg 19 längst till höger i bild och rätt ner. Första gången jag sett det huset på någon gammal bild. Alltså är bilden tagen efter 1930 och min tidigare gissning om 30-talet stämmer nog, trots allt.

Vad gäller den andra stinstugan, som jag tidigare gissade att den revs någon gång i skarven 1969-70 stämde också då tydligen. Min sambo gick också där ner från Öxnehaga på väg ner till Huskvarna centrum eller Folkets Park med början 1970-71 någon gång och hon minns bara att det var en grund kvar där då!

Nu kan vi gott lämna Gråbo för att titta på din nya bild över Klövergatans sträckning och sammanlänkning med Kungsängsleden, så kanske man till slut kan få exakt år när Kungsängsleden var helt klar m m!
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 13 april 2011, 21:02:54 PM
Jag är rädd för att du måste tillbaka till Gråbo.

Även kvällens löprunda gick runt Gråbo och bakom timmerhögen vid stins-stugan
hittade jag ngt mycket intressant.

Att jag inte minns stugan kan bero på att när vi på 80-talet genade över järnvägen
gick vid ned vid stigen där kraftledningen en gång gick., och sedan sprang vi nog över
någon stackares tomt. Minnerna börjar klarna något.

Vid denna stig finns föresten en stolpmarkering där det står starkström.

Jag letade även efter gamla perrongen, och anade vad den låg, men jag får nog kolla
detta en gång till. Det kändes lite farligt att gå där vid spåret och samtidigt riskera att falla
ner på någons tomt.
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 13 april 2011, 22:06:07 PM
Får snart börja campa, slå upp ett tält eller nåt i Gråbo! Har för mig jag såg skylten "starkström" härom dagen när vi gick där.

Vad var det för intressant du hittade bakom timmerhögen då?
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: slow train coming skrivet 13 april 2011, 22:47:02 PM
Tegel, rött tegel i massor + lite betong såklart.

Du får gärna fråga din sambo lite om Öxnehaga. Flyttade hon in 1970 måste det varit i villorna?
Dessa ingick ju inte i BPA´s entrepenad. Det är väl därför 40års-kalaset hålls i år och inte 2010.
Fråga henne gärna om hon minns när Konsum-baracken öppnade(1973 är vad jag hört) och om hon
minns att gamla Öxnegården stod kvar som kontor till BPA. Den bör ha stått ungeför där Konsum låg
för att ca 73-74 flyttats söderut, förmodligen till kalvhagsg. ganska nära Öxnehagaleden.

Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: claesi skrivet 14 april 2011, 18:01:49 PM
Ja där ligger ju en hel del fint gammalt rödtegel av gammal god sort! Där låg alltså den gamla transformatorstationen. Undrar om teglet är gjort nere i Sanna tegelbruk? Det kan ju vara så.

Min sambo flyttade in i nybyggd villa med sin familj på Vickerstigen på nedre Öxnehaga. Hon minns ju inte exakta årtal, men hon kommer ihåg att hon och hennes mamma under ganska lång tid fick handla mat nere på Rosen och gå uppför Öxnehagaleden och släpa på kassarna under ganska lång tid innan Konsumbaracken fanns på Öxnehaga. Hon miss tyvärr inte gamla Öxnegården och när BPA använde den som kontor.

Tillbaka till Gråbo (tar viss aldrig slut), så kollade vi idag även in vyn, som man såg på den gamla bilden från 30-talet, i verkligheten så att säga med vårt tidigare hus och allt. Perrongen var där man ser en platå i marken efter och vägen dit upp gick säkerligen mellan det idag bruna huset och det gråa huset. Man kan nästan se på tomten att det gått en väg där jämte det grå huset. Jag följde igen järnvägen bort och på ovansidan och diket där fanns en fyrkantig betonggrej med trälock på där bäcken rann in. Den såg gammal ut och den kanske man hade för att samla vatten till korna, eller annat behov. En annan sak är också att det på 54-kartan fanns en byggnad en bit ovanför järnvägen något söder om perrongen. Såg en betongpelare, som kan varit någon gammal grindstolpe eller liknande där i marken. Undra vad det var för en byggnad? Om det bara kanske var en slags lagård, förråd eller liknande som låg där?
Titel: SV: mellan Huskvarna och Jönköping på 60-talet
Skrivet av: admin skrivet 14 april 2011, 19:49:21 PM
Den här tråden har sedan lång tid tillbaka kommit att handla om bebyggelse och inte vägar och faller därför utanför Vägforums ämnesområde. Dessutom är det bara två personer som diskuterar med varann. Ni får gärna fortsätta diskussionen i PM eller via mejl. Tråden låses härmed.

/admin