Vinter i Sjöbo, men inte i Tomelilla

Startat av Gano, 07 januari 2021, 11:32:12 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gano

Den 5 januari blev det en tur till Sjöbo och Tomelilla efter tips som udda fordon på SkåneExpressen 5.
Nedan följer lite bilder från den turen.


Transdev 2377 hade nyss anlänt till Sjöbo busstation från Malmö på SkåneExpressen 8. Det var inte många resenärer från Malmö denna förmiddag, enbart jag och en till.


Transdev 0514 stod uppställd och gjorde ett såvitt jag förstod det oplanerat bussbyte med 2377 som togs in till den lilla depån intill. 0514 avgick några minuter senare mot Malmö på SkE 8. Såvitt jag vet är Scania OmniExpress dominerande på SkE 3 och 4 och förekommer ganska ofta på SkE 5, men är desto ovanligare på SkE 8?


Bergkvarabuss 1102 var också parkerad intill busstationen, men avgick inom kort mot en okänd destination skyltad med Skånetrafikens nya påhitt. "Inte i trafik".



Bergkvarabuss 1104 anlände till busstationen efter en tur från Ystad på linje 301.


Nobina 7283 rullade denna dag på linje 160 mellan Lund och Sjöbo.


Strax därefter anlände resans huvudmål till Sjöbo busstation. Den gamla flygbussen Transdev 4475 hade denna dag hittat ut till SkåneExpressen 5 och ersätte någon trasig komfortbuss. Att det rullar Scania Citywide som ersättning för en trasig komfortbuss är inte ovanligt, men att Volvo 8700 rullar på linjen är desto ovanligare. Enligt vad jag hört har Transdev en hel del problem med sina höggolvade SkåneExpresser och därav kan lite allt möjligt synas på linjerna.


Transdev 4475 tog mig till Tomelilla, men där var snön som fanns i Sjöbo borta. Trots att 4475 inte är en höggolvad SkåneExpress var den bekväm och gick mycket bra på vägen.



Transdev 4475 avgår från Tomelilla station.

upload images

Strax därefter anlände Transdev 0517 till Tomelilla station på SkE 4 mot Ystad.



Mikael T Nilsson

Tack för härliga och färggranna bilder!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Gano


Ulf Berlin

3 operatörer som trafikerar lilla Sjöbo...
Jaja,dagens situation 8)/Ulf

Gano

Den tanken slog också mig. Jag kan inte komma på någon ort av liknande storlek i Skåne som Sjöbo där vi har tre operatörer. Närmast borde väl vara Hässleholm med Nobina, Bergkvarabuss och Vy, men den orten är ändå ganska mycket större än Sjöbo.

yngrot

4475 fortfarande rullar och ny klädsel i den.  Har kört syskon till den bla 4476  och det var en väldigt sliten buss krånglade mycket..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Gano

När jag åkte 4475 kändes den fräsch och jag hittade inget att klaga på. Samma sak gäller 4474 som jag åkte för drygt ett år sedan. Sen hur de fungerar i övrigt kan jag inte kommentera.