Swebus 3374

Startat av Bussmicke, 19 mars 2021, 22:17:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christian Ljunggren

Tack!
3541 fanns ju också, men den hade automatlåda och ej manuell range som 3374.
3238 var ju lite äldre utförande på.

/Christian

Christian Ljunggren




Swebus 3541 i Helsingborg  98-08-12.
Man får väl förmoda att resenärerna bjöds på korv i samband med resan, med tanke på reklamen.

S Svensson

Jag ser på bilden från Stockholm att bussen i fråga är vit utan smuts. Inga passagerare och troligen så körs den med gröna skyltar baktill och av någon förare från Volvo Bussar.

På frågan om linjen ingick i Swebus Express. Det har jag inget minne av. Linjen körde (som står i äldre länk), med,från början, minimala antal fordon Halmstad-Köpenhamn. Linjen utökades senare till några turer till Göteborg i samband med förändring av tågtidtabell.
Linjen blev inte kvar. Ett exempel på förändring är en anslutningsbuss som  gick tom Kinna till Eksjö för att därifrån nattetid plocka upp resenärer som skall åka utomlands från Malmö. Nästa natt åkte man åt motsatt håll och anslutningsresan gick från Malmö till Eksjö.
Jag har inget minne av hur det blev på Västkusten. Det var många resenärer med bussen till Kastrup. Det var en bra linje för anslutningsresa. Men jag nog uppfattningen att det helt enkelt är minskat resande med charterflyg som gjort att det inte finns underlag för en anslutningslinje med buss. Sedan kan ju det ha betydelse med att ökat antal charterresor utgår från Landvetter airport.

Ulf Berlin

Bussarna till Danmark gick väl via Limhamnsfärjan?/Ulf

S Svensson

Vad jag minns så körde bussarna över i Helsingborg. Därav att det var Hb bussar som användes.

Vad gäller linjen med färjan vid Dragör så körde linjen Lund-Köpenhamn denna led. Kallades linje 999 och bestod av Linjebuss ledvagnar.

virtual1

Spännande att se vad man hittar i sina gömmor =) - började tyvärr inte plåta förrän 2005, men just 3541 lyckades jag tydligen plåta innan sin sista resa från Sverige/busslivet.



- som kuriosa kan sägas att 3542 också var en volvo ledbuss med samma chassi och kaross (B10MA-55/Säffle 2000), men annan front! 

Lars-Håkan_E

Trevligt!

3542 hade dock den mer normala lägre karossen.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.