Några olika bussar och dess interiörer.

Startat av Kristian, 25 februari 2021, 15:42:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 27 februari 2021, 18:37:44 PM
434 D stannade väl först i Grisslinge, inte via Gustavsberg om jag minns rätt.

Det stämmer! Alltså på samma sätt som det är idag.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Karsten

Detsamma gällde 428-433 och 436-440. D-turer gick ej via Gustavsberg.

Ulf Berlin

Ett par"D"skyltade bussar vid Slussen:

2002-05-02

April 2002.
/Ulf

Fredrik Gelin

#18
Jag lämnar också några bidrag till denna trevliga tråd:



Så här såg H34:orna i Hornsberg ut när det begav sig.
De blev förvånansvärt långlivade med tanke på deras tveksamma hopskruvning i kombination med den intensiva tjänstgöringen på Stockholms tyngsta busslinjer.



Från Stockholms innerstad tar vi ett raskt kliv norrut mot Norrtälje där Busslink hade några Scanior med kaross från Danska DAB som började sin karriär i Sörmland och Närke innan de hittade till Norrtälje.



En udda fågel i de norra förorterna var Busslink 3241 som började sin bana som stadsbuss i Örebro om jag förstått det rätt.
Den var hursomhelst trevlig att köra och garanterat varm på vintrarna till skillnad från Säfflebyggena som i övrigt dominerade i Täbygaraget vid denna tid.
På sommaren var de dock ungefär lika varma, AC var det ingen som beställt ännu...

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

roggek

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 06 mars 2021, 19:33:36 PM
Jag lämnar också några bidrag till denna trevliga tråd:



Så här såg H34:orna i Hornsberg ut när det begav sig.
De blev förvånansvärt långlivade med tanke på deras tveksamma hopskruvning i kombination med den intensiva tjänstgöringen på Stockholms tyngsta busslinjer.


Jodå de där minns man som passagerare, i synnerhet det där gråa "bälgtyget" som hade någon förmåga att skrapa i huvudet på en som var 1,80 lång.

Menzies

DAB-vagnarna minns jag som väldigt bekväma och tysta att åka i. Tyckte det var synd när dom försvann, gäller även Busslink 3241 med syskon

bussfoton (Dévanio)

Hej från en Göteborgare! Jag har lite önskemål på interiörer, skulle vara himla roligt om folk ville dela med sig om dessa:

Önskemål 1: Interiör på GS gamla stombussar 901-931, För nostalgins skull.

Önskemål 2: Interiör på Veolia 0820, en Omnicityled som rullade i Partille mellan 2009-2011. Har länge vart nyfiken på interiören.

Önskemål 3: Interiör på någon av Veolia 0821-0829, Volvo 5000 B7LA som också rullade i Partille.

Önskemål 4: Interiör på någon av GS Volvo Säffle 2000.

Bussfanatikern

901-932 ska det vara.för GS gamla stomlinjebussar.

Kaj

Mycket trevligt med dessa bilder. Nostalgivärdet skulle bli ännu större om det fanns uppgift om årtal för respektive bild. Tack
Kaj

S Svensson

Göteborg, dvs GSAB, och gamla GS hade ledbussar 601-630 från Hägglund. Därefter köptes från Wiima B36 901-910 och sedan B45 911-926
Därefter kom ytterligare Wiima som led.
Senare kom ledvagnar i 400 serie. Följt av 601-628. Av tvåaxliga bussar kom som gasbussar på B10M 701,702 och därefter ett år senare 703-730.
GSAB fick också senare en busstyp som brukar kallas 8700 med dörrar 2-2-1.

Tittar vi på Wiima bussarna så hade de korta ryggar med en form av nackstöd eller inte. En stång med mycket gummi för att inte resenären skall skada sig.
Säffleserien på 400 hade normala låga säten men med en annan typ av låg beklädd handtag.Några bussar av led 400 fick ny inredning. Nästa serie bussar är 601-628 och 703-730 som får en helt ny typ av säten. Kanske den har drag av Hägglunds inredning som fanns i en del bussar. Det är en form av höga säten med nackstäd. 601-602 koom väl till Swebus och hamnade, om jag minns rätt, i Uppsala.
Jag skulle kalla utförandet av säten historisk. Med detta menas att det finns en kronologi som också knyter an till vilket år bussen byggdes. Prototypen "100" med teststolar kom i trafik vid 80 talets början och den hade biografsäten. Nackstöd anses viktig under senare år och det har kommit olika typer av produkter som satts i trafik. SJ hade låga säten (tror de tillverkades i Kungälv) och sedan kom det Vogel.En typ fram till cirka 1984 och därefter Vogel Hamburg (fasta eller fällbara) och som linjestolar Vogel Wien (som är höga linjesäten). På buss 2236Sk byttes uppsättningen Vogel ut mot Noco av samma slag, men annan söm på baksidan. Tanken var att Noco (från Uddevalla fd Nordverk) skulle bli billigare. Van Hool hade på tre linjevagnar 1603-1605 höga säten. GSAB ville följa med och skaffade ovan linjesäten med nackstöd. GS van Hool flygbussar hade samma stolar som SJ 1603-1605.
Hoppas nu någon känner sig intresserad att publicera några foton. PS även GS bussar för linje 24 hade nackstöd om jag minns rätt. Gick sedan till SL området.