CR76 i Göteborg för 40 år sedan

Startat av Gunnar D, 17 januari 2021, 15:09:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D





GS B43 448 och 442 vid Lilla Torget i jan 1981. 442 har bara några veckor kvar i trafik och såldes till skrot 6 feb 1981 medan 448 gick samma väg 10 sep 1981.

Mvh Gunnar

zjbus

Tack för dina trevliga Göteborgsbilder.
Mvh zjbus

Jonas Gustafsson

Stort tack! GS typ B47, Volvo B10M/Wiima, skall väl snart dyka upp istället för B43:orna på 85:an och 86:an för att sedan vara dominerande där hela 80-talet.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Bussmicke

Så där tydliga inventarienummersiffror kan man bara drömma om att se idag

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Gustafsson

#4
Håller med! Dock levererades dessa bussar med mycket mindre inventarienummer, vilket kan ses på bilder tagna under deras första år.
//Jonas




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Gunnar D

Det var väl de gamla regskyltarnas siffror i metall som GS använde till detta ändamål.

/Gunnar

Hasse L


Gunnar D

Tack för denna bild som jag nog inte har sett! B43 490 var av typ CR 110 och var inte gammal här, första regdatum 9/10-68. Den sist numrerade i B43-serien 401-490.

Mvh Gunnar

zjbus

Tack för trevligt foto på bussen samt Amazonen och Bubblan, Amazonen är en tidig modell med sina helröda bakljus m.m., Bubblan gissar jag är från senare delen av 60-talet.
Mvh zjbus

Bussmicke

Otroligt att bilden inte fått färgstick efter alla år.
Kodachrome?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hasse L

Det var en 6x6-film - jag kan inte hitta kuvertet med negativen nu. Beskar bilden vid skanningen. Resten av bilderna var spårvagnar - Angeredsbanans första etapp var just invigd.
/Hasse

Bussmicke

Okej, beskära skulle jag göra i datorn så man har hela bilden kvar. :)

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hasse L

Det skulle jag också hellre göra, men min skanner 'orkar inte med' 2400 dpi och hela bilden (vilket jag konstaterade i julas när jag gav mig på ett nytt försök med de 100 bilderna jag tog i Wien 1969 med samma kamera). Jag spar dock även de kompletta bilderna från tidigare skanningsförsök uti 1200 dpi.
Kodakfilm var det.
Hasse

Gunnar D

Du använde väl Kodacolor-X som brukar vara ganska svår att skanna men du lyckas utmärkt. Om du har någon bild från spårvägens ändhållplats Alelyckan så visa den gärna.

Mvh Gunnar

Hasse L

Spårvagnsbilder finns under Ordet är fritt