(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Swebus%203374%20Olof%20Palmes%20gata%2CStockholm%201992-08-09b.jpg)
Tack för trevligt foto men stämmer angivet datum? Regdatum 1992-08-20 enl. SBH
Ska det göra, den visades upp på nån mässa/utsällning vid Norra Latin jämte Norra Bantorget då.
Ok det kan ju vara felangiven regdatum på SBH
Enligt Swebus inventarieförteckning okt 2001 så anges 1992-08-06 som datum för registrering.
En udda buss med manuell låda, toa och för trafik i Danmark stel tredje axel.
Det finns alltså minst två olika angivna datum för registrering 1992-08-06 och 1992-08-20.
Bussmickes bild från 1992-08-09 visar ju bussen i trafik med ordinarie registreringsskylt så det handlade inte om någon transport till/från mässan
Numera är det nästan norm att nya bussar på mässor inte är registrerade i något land. De får sin allra första registreringsskylt i samband med leverans till den första ägaren, och det är detta senare datum som räknas som fordonet ålder i avtalstexter mm.
Två fd demobussar jag kört i trafik var tillverkade 1998 respektive 2001, men togs i trafik första gången 2003 respektive 2004.
Även om man köper ett splitternytt fordon och håller det avställt i något år eller två, är det datumet för första påställningen som räknas som det datum fordonet togs i trafik första gången, och som därefter anger åldern i avtalen.
Under denna avställda tid får fordonet givetvis flyttas runt med grönskylt till och från fabriker, mässor och kunder.
Bussen på Bussmickes bild är inte i linjetrafik, utan visas upp på en mässa/utställning, innan första påställning. Den har fått sina ordinarie skyltar, men har troligen aldrig blivit påställd för första gången, och körs därför på grönskyltarnas försäkring.
Buss med grönskylt har endast det bak. Ordinarie skylt fram
Jag har kikat i Swebus inventarielista från 2005 nu, då var bussen ifråga avyttrad men där framgår följande:
Dag för första registrering 1992-08-06 (precis som i 2001 års lista) och första datum i trafik (alltså påställd) 1992-08-20
Registrerad på dåvarande Swebus fordonsavdelning 2002-11-13, avreg. 2003-10-16
Var linjesträckningen som den anskaffades för en special eller något som ingick i Swebus Express?
@Walter, finns en del matnyttig info i denna gamla tråd:
https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=18952.0 (https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=18952.0)
Tack
(https://lillhagnas.se/picts/SB%203374%20i%20Cr%2098-08-25.jpg)
Swebus 3374 i Kristianstad 98-08-25.
Då lackerad i Länstrafiken Kristianstads Läns färger.
Mvh
Christian
Hej !
Trevlig bild. Hur många fanns det i just detta utförande ?
Mvh Peter Ö
Tack!
3541 fanns ju också, men den hade automatlåda och ej manuell range som 3374.
3238 var ju lite äldre utförande på.
/Christian
(https://lillhagnas.se/picts/SB_3541.jpg)
Swebus 3541 i Helsingborg 98-08-12.
Man får väl förmoda att resenärerna bjöds på korv i samband med resan, med tanke på reklamen.
Jag ser på bilden från Stockholm att bussen i fråga är vit utan smuts. Inga passagerare och troligen så körs den med gröna skyltar baktill och av någon förare från Volvo Bussar.
På frågan om linjen ingick i Swebus Express. Det har jag inget minne av. Linjen körde (som står i äldre länk), med,från början, minimala antal fordon Halmstad-Köpenhamn. Linjen utökades senare till några turer till Göteborg i samband med förändring av tågtidtabell.
Linjen blev inte kvar. Ett exempel på förändring är en anslutningsbuss som gick tom Kinna till Eksjö för att därifrån nattetid plocka upp resenärer som skall åka utomlands från Malmö. Nästa natt åkte man åt motsatt håll och anslutningsresan gick från Malmö till Eksjö.
Jag har inget minne av hur det blev på Västkusten. Det var många resenärer med bussen till Kastrup. Det var en bra linje för anslutningsresa. Men jag nog uppfattningen att det helt enkelt är minskat resande med charterflyg som gjort att det inte finns underlag för en anslutningslinje med buss. Sedan kan ju det ha betydelse med att ökat antal charterresor utgår från Landvetter airport.
Bussarna till Danmark gick väl via Limhamnsfärjan?/Ulf
Vad jag minns så körde bussarna över i Helsingborg. Därav att det var Hb bussar som användes.
Vad gäller linjen med färjan vid Dragör så körde linjen Lund-Köpenhamn denna led. Kallades linje 999 och bestod av Linjebuss ledvagnar.
Spännande att se vad man hittar i sina gömmor =) - började tyvärr inte plåta förrän 2005, men just 3541 lyckades jag tydligen plåta innan sin sista resa från Sverige/busslivet.
(https://i.postimg.cc/RZhfTvKw/swebus3541-2.jpg)
- som kuriosa kan sägas att 3542 också var en volvo ledbuss med samma chassi och kaross (B10MA-55/Säffle 2000), men annan front!
Trevligt!
3542 hade dock den mer normala lägre karossen.
;D
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Swebus%203541%20Malm%C3%B6%20centralstation%201995-05-31.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Swebus%203541%20Nils%20Ericson%20Terminalen%2CG%C3%B6teborg%201999-09-04.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Swebus%203542%20Knutpunkten%2CHelsingborg%201995-08-21.jpg)
(https://bussmicke.jalbum.net/Forumbilder/slides/Swebus%203542%20Garaget%2CNyk%C3%B6ping%201998-08-19.jpg)