Huddinge Centrum 1974

Startat av Gunnar D, 31 december 2020, 09:44:35 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

roggek



Fina bilder, men är det bara jag som tycker att "avstånden" på Gunnars sista bild verkar förvrängt???
Inte ligger väl kyrkan så nära Huddinge centrum...

Jag gissar på att Forellvägen går in till höger utanför Gunnars nedersta bild, och då verkar avståndet till kyrkan väldigt missvisande...

Lars-Håkan_E

Det bör mkt riktigt vara Forellvägen ja och den vita byggnaden i bakgrunden på vänster sida är Församlingshemmet, den stora skillnaden är att idag är det mkt mera växtlighet som hindrar sikten bort mot kyrkan.

Sedan kan man kanske gissa att bilden är tagen med ett kort teleobjektiv också som förvränger perspektivet...

Peter Rost

Citat från: Leyland skrivet 06 januari 2021, 16:24:24 PM
Tack för trevlig bild Gunnar!

H65A 6216 - var den placerad i Huddinge vid denna tidpunkt?

Vilket år öppnade depån i Eriksberg?

Eriksbergsdepån togs i drift 1977, om jag minns rätt.

Leyland

Tack Peter,

det var alltså så sent. Hade fundering på 1975.

Lars-Håkan_E

1975 eller i början på 1976 skulle jag påstå, visst står det om detta i SL:s jubileumsbok som kom ut 1976?

Gunnar D

Visst finns det en bild från Eriksberg i full drift med mängder av CF i den boken som trycktes 1976!

Min bild ovan är mycket riktigt tagen med ett kort tele (85 mm) och därtill beskuren något.

/Gunnar

Mr H

Citat från: Ulf Berlin skrivet 06 januari 2021, 19:59:05 PM
Ytterligare en härlig bild med gammalt och nytt,där den äldre är på väg ut ur bilden :)/Ulf

Är inte bilden tagen före stationsflytten då hpl-lägena väl flyttades en ansenlig bit söderut?

//Mr H

Tom Hallström

 Första bilden: Hattparaden på de påstigande, är ju speciell, bara den.
Tack för bilden.
Tom

Gunnar D



SL H65D 7931 på linje 716 svänger in på Sjödalsvägen mot ändhpl Dalhemsvägen i okt 1974.

Mvh Gunnar

zjbus

Tack för ditt trevliga CF foto, varför hade man täckt över gamla skyltskåpet?
Såg på SBH att denna buss skrotades redan 1975 endast 10 år gammal, var antagligen inblandad i en olycka?
Mvh zjbus

Lars-Håkan_E

#25
Det är inget gammalt skyltskåp ovanför bakrutan utan ett uttag för inbyggd placering av reg nr skylten.

Den nåddes via en lucka inifrån och med glas utåt.

Dessa togs många gånger ur bruk och skylten monterades utvändigt, den inbyggda varianten var svår att hålla ren, glaset immade igen och det blev krångligare att montera de då nödvändiga skattemärkena.

Lars-Håkan_E

Trevlig bild på 7931, är det ett gäng "Tjorvar" som står uppställda på fastigheten längre fram?

K R

#27
Hej!

Jag vill ha det till att Tjorvarna torde stå i anslutning till Huddinges dåvarande post- och brevbäringskontor beläget i huset till vänster med infart från Sjödalsvägen.

H65D 7931 var f ö en före detta EOT/SOAB-vagn (Eskilstuna/Södertälje) av typen CF7561 och levererad 1960.
Av bilden framgår även att bussen har de mera spetsiga baknaven som utmärkte dessa CF75:or
till skillnad från de trubbiga, platta naven som kom fr o m den närmast efterföljande typen CF65.

mvh K R

zjbus


Lars-Håkan_E

Årsmodell = 1960 står det om man följer länken.