Två veteranbussar

Startat av Stefan P, 12 mars 2009, 18:10:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag har följande frågor från två repotage i Bussbrach tidningen nr. 3 och 6 år 2007:

1. I en artikel av Mats Carlsson, talas det om en buss från 1948 som kallades för Interbuss förste ägare Ernest Carlsson Vessigebro kulle ha varit en turist buss utöver det vanliga, flyttades till Anders Mennerholm för att renoveras är det någon som har bilder efter renoveringen?


2. I en artikel av Staffan Sävefjord talas om en dillengensbuss Volvo B727 med SKV- kaross flyttad från Horred till Anders Haraldsson för renovering, är det någon som har bilder efter renoveringen?


mvh Stefan P

bilomnibussen

Hej! Bussen nr 1 är under renovering. Du får nog se den så småningom.
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 13 mars 2009, 08:37:41 AM
Hej! Bussen nr 1 är under renovering. Du får nog se den så småningom.
Mvh Jan G

Buss nummer 1 finns kvar hos Anders Mennerholm i Väröbacka. Renoveringen pågår som sagt för fullt, och Anders kan säkert skriva själv mer om detta.

Buss nummer 2 skall enligt Anders Haraldsson när jag mötte honom i oktober 2008 bli klar till våren. Det har varit rätt mycket jobb.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Finns det bilder på dessa fordon? Äldre bilder går givetvis bra.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 13 mars 2009, 10:31:53 AM
Finns det bilder på dessa fordon? Äldre bilder går givetvis bra.

Jag har en bild på nummer 2 tagen av Bengt på Lidbergs Buss i Horred. Tillstånd att lägga ut bilden på Bussnack finns.


När det gäller nummer 1 så är Anders Mennerholm utöver allt annat också en duktig tecknare och han har gjort en teckning på den bussen, som jag har i min samling. Men jag är inte säker på att jag har tillstånd att lägga ut denna. Skall kolla med Anders och eventuellt återkomma.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Mennerholm


Hej!
Jag berättar gärna lite om reparationerna på Ernst Carlssons buss, N200. Efter att ha varit utsatt för väder och vind under många år mådde inte busstaket så bra. På denna bild har ytterbeklädnaden av spåntad ribb avlägsnats. Takbågarna har helt tappat formen när limningen lösts upp. Lägg märke till de fällbara borden med urtag för mugg och tallrik! Det blänker fint i väggbeklädnaden av bakelitplattor. Observera den smala mittgången.  Förarhytten skymtar bakom väggen.




För att återfå takbågarnas form gjorde jag en metallställning som kan flyttas och spännas mot golvet. Nya takbågar sammanfogades på plats med expanderande polyuretanlim. Då krävs många tvingar! Ca 90 % av takbågarna består av nytt trä. Det som skymtar till vänster är bussens toalettstol!




Nu har samtliga takbågar kommit på plats. Kortlingar inpassade som fäste för innertak, bagagehyllor, lysrör och listverk. Yttertak är limmat av dubbla lager marinplywood. Många lösningar har jag hämtat från träbåtsrenoveringar. Taket är utvändigt belagt med väv och epoxy, ungefär som man bygger kanoter. Håller fint att gå på. Kvar att montera är de 14 takfönstren med vardera 44 skruv... 616st!


Hälsningar från träbussverkstan. Anders

Staffan Sävenfjord

Så här ser den nedan nämnda Interbuss från 1948 på en akvarell utförd av nuvarande omnibusägaren själv. Bilden läggs ut med hans vänliga medgivande.
Namnet Interbuss användes av Ernst Carlsson i Vessigebro och har inget att göra med det Interbus som skapades av bröderna Kroll i Göteborg i mitten av 1960-talet. Alltså det som sedan på slingriga vägar hamnade hos Concordia och nu hos Strömma.
Förutom Carlsson själv kördes denna buss också av Folke Johansson, Ramnareds Busstrafik. Han blev förare eftersom han vann en resa till Paris på lotteri och när Carlsson fick reda på detta tyckte han att Folke kunde hjälpa till att köra, bussägareson som han var, dock då utan busskort vilket förstås fixades innan avresan. På den tiden behövdes inte yrkeskompetensbevis. Folke har berättat att bussen inte var precis lättkörd för en yngling från halländska landsbygden, som aldrig varit i Paris förut. Kolla in baköverhänget så förstår ni.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan P

Hej

Tack för alla svar, det skall bli intressant att följa fortsättningen.

mvh Stefan P