Östervåla Omnibusstrafik BZS964

Startat av JAB, 04 mars 2009, 20:27:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JAB

Ännu en Norskbyggd kaross, men denna gång en Larvik.




Peter Öden

Hej !

Vilken SKV:are är det finns till höger ??

Mvh Peter Ö


Staffan Sävenfjord

#3
Citat från: JAB skrivet 04 mars 2009, 20:57:37 PM
Ta alltid en bild på bussen bredvid  :D

Vilken SJ-Buss är det som står bredvid Skogstibble-bussen?  ;D
Jag tycker det ser ut som en av de Volvo B58 Autokori (1949-1951) som SJ Buss övertog från Östervåla Omnibustrafik.

Edit: såg först nu att bilden var tagen 1979 och att tråden dessutom började med en buss från Östervåla Omnibustrafik. Vid denna tid hade SJ inte övertagit Östervåla Omnibustrafik (det skedde 1981) och det kan alltså knappast vara någon av de mig förmodade bussarna. Frågan återstår alltså: vad kan det vara för buss?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JAB

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 mars 2009, 22:48:23 PM
Vilken SJ-Buss är det som står bredvid Skogstibble-bussen?  ;D
Jag tycker det ser ut som en av de Volvo B58 Autokori (1949-1951) som SJ Buss övertog från Östervåla Omnibustrafik.

Edit: såg först nu att bilden var tagen 1979 och att tråden dessutom började med en buss från Östervåla Omnibustrafik. Vid denna tid hade SJ inte övertagit Östervåla Omnibustrafik (det skedde 1981) och det kan alltså knappast vara någon av de mig förmodade bussarna. Frågan återstår alltså: vad kan det vara för buss?

Det skulle kunna vare en Ikarus,ingen Uppsalastationerad buss i alla fall då expressbussarna utnyttjade den stolpen (i detta fallet blev det ingen bild på bussen vid stolpen bredvid)

bilomnibussen

Hej! Såvitt jag minns fanns det tre liknande Östervålabussar. Minns jag inte fel hade någon eller några bagageluckorna på bakpartiet. Skogs-Tibblebussen var från början gul/blå som alla andra G-bussar men lackerades om när det blev nya ägare till företaget. Grundfärg vit med ränder i rött och svart.
Mvh Jan G

JAB

Citat från: bilomnibussen skrivet 05 mars 2009, 12:08:30 PM
Hej! Såvitt jag minns fanns det tre liknande Östervålabussar. Minns jag inte fel hade någon eller några bagageluckorna på bakpartiet. Skogs-Tibblebussen var från början gul/blå som alla andra G-bussar men lackerades om när det blev nya ägare till företaget. Grundfärg vit med ränder i rött och svart.
Mvh Jan G

Östervålabussar av denna modell (de två jag minns) var frekventa gäster i Örbyhus som badbussar till Vendelbadet.