Förar placering

Startat av Stefan P, 16 februari 2009, 12:59:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Hur kom det sig att föraren sitter framför framhjulen och när kom det första gången?
Är det för skapa mer utrymme åt de som åker?
De bussarna jag tog busskort på satt man på framhjulen och de var från -65 -67.

mvh Stefan P

Roland Hn

Man vill kanske få längre bussar utan att påverka axelavståndet. Kortare axelavstånd bättre manöverförmåga.
Rätta mig om jag har fel.
Roland?

bilomnibussen

Hej! Det är säkert rätt, att få längre bussar men ändå ha ett axelavstånd som gör bussen skapligt lätt att komma fram med. Dessutom underlättar det för föraren som också ska sälja biljetter att få kunden mitt emot sig och inte bakom sig. Har väl också att göra med viktfördelningen. S k frambyggda bussar, alltså med föraren och första dörren framför axeln fanns redan på 1930-talet.

Molins i Eskilstuna hade en frambyggd Ford med kaross från Västermo Verkstad från slutet av 40-talet. Där finns en roligt skriven instruktion i många punkter där föraren bl a uppmärksammas på att han i vissa lägen kan sitta utanför dikeskanten medan bussens framhjul fortfarande befinner sig på vägen. En annan punkt tar upp att stående personer inte får stå ända framme i bussen då de vid en inbromsning kan falla fram mot vindrutorna och skada desamma. Den detaljerade anvisningen avslutas med en punkt där det fastställs att endast två namngivna förare får köra bussen. Det byggdes ytterligare en sådan Fordbuss vid Västermo verkstad, den gick i trafik hos Stora Sundby Trafik AB som hade samma ägare som verkstaden. Dessa bussar hade Ford 794-chassi som konverteras till bakmotordrift vilket medförde stora problem med kylningen. Motorerna skar med jämna mellanrum.

Mvh Jan G