Två gamlingar.

Startat av Kent Skoog, 10 februari 2009, 17:25:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

Bilder från Peter Ödén.

GNM 497 ScV CF 75.61 från 1960, EOT 143.



Lite att fundera på: Vilken bredd har bussen och vad finns mer som kan vara intressant att notera?

GNM 446 ScV CF 65.61.



Bilderna torde vara från mitten av 70-talet.


Björn Forslund

CF:en är en gammal Gustavssonbuss från tiden då Mellansvenska Omnibuss körde i E-tuna. Krukan härstammar från den tiden, då satt det ett "G" där. 2.35 bred, har haft plattform o fast konduktör, vilket syns på den stora sista rutan.

Peter Öden

Hej !

Björn F. du får lägga till lite på bredden. Det rätta är 2,45 m bred.
Man ser ju tydligt att bussen haft bakdörrar tidigare.

Mvh Peter Ö

Björn Forslund

Tänkte också på det, men trodde inte det fanns 2.45 breda redan 1960....Bakdörrar, givetvis, det var ju en plattformsvagn.
En annan detalj: Den har haft dörrar 1-1-2. Annars var det 1-2-2 som gällde för plattformsvagnar  i övrigt.

Danne B.

Stiligt att den saknar sin ena vindrutetorkare! :)

Liten reflektion:

Hade man tursatt en vagn med samma fel idag och dessutom råkat visa den på bild här hade det väl blivit en 14 sidor lång tråd om det... Minst... Tur att bilden härstammar från en svunnen tid som dock tyvärr är tragiskt förbi för evigt...!

//Danne

bilomnibussen

Hej!
GNM 497 ScV CF7561 1960 chassinr 550088 första reg T 222 1 dec 1960 ägare AB Eskilstuna Omnibustrafik, Nygatan 47 Örebro (kontor för Knut Oskar Gustavsons företag). 6 dec 1960 till D 977.

Många G-bussar registrerades några dagar i Örebro län innan de överfördes till Södermanlands län där de skulle användas. Orsaken var säkert att Normans Bilfirma i Örebro sedan länge var leverantör av Knut Oskars Scanior och att man därmed kringgick dåtidens områdesindelning mellan bilhandlarna. Min far köpte en ny folkvagn i Katrineholm 1958, den fick först lov att registreras ett par dagar i D-län innan den överfördes till Örebro län.
Mvh Jan G

Niklas Bygdestam

Citat från: Kent Skoog skrivet 10 februari 2009, 17:25:07 PM
Bilder från Peter Ödén.

GNM 497 ScV CF 75.61 från 1960, EOT 143.



Lite att fundera på: Vilken bredd har bussen och vad finns mer som kan vara intressant att notera?

GNM 446 ScV CF 65.61.



Bilderna torde vara från mitten av 70-talet.



Har båda de här bussarna varit högerstyrda när de var nya?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Ja, de är helombyggda. Det var först när CF76 kom som bussarna var vänsterstyrda från början.

Silo

Bilderna är tagna vid Stadstrafikens hållplats vid Stortorget i Katrineholm. Bussen på den övre bilden är vagn 143 som tillsammans med systervagnen 142 svarade för majoriteten av stadstrafiken i generationen före de bussar som visades i en annan tråd här på forumet för någon vecka sedan. På plastskylten i sidorutan kan man läsa TORGET - Laggarhult. När bussen gick åt andra hållet stod det TORGET - Duveholmsbadet - Värmbolsvägen. Normalt stod inte bussen till Laggarhult på denna sidan av gatan, men på grund av ombyggnadsarbeten av huset som syns i bakgrunden på bild 2 (Vilket kallades för "Framtidenhuset") var Strömgatan tillfälligt enkelriktad och bussarna framfördes runt torget istället.

På bild 2 har även linje 1 kommit in. På den stod det TORGET - Stensättersgatan respektive TORGET - Backa - Åsporten. (Av någon anldning stod "TORGET" alltid med versaler på skyltarna). Bilderna böra vara tagna under 70-talets första hälft. Bussen på linje 1 är jag inte riktigt säker på vad det är för fordon. Den är inte målad i samma färgsättning, men av överdelen att döma har den varit målad i Lundborgs omnibustrafiks färgsättning. Det verkar som man har snålat med färgen och bara målat om nederdelen på bussen, som hos Lundborg var gråaktig. Dock har man inte samma färgyans på den blå färgen som på den andra bussarna. Bussen kan evenetuellt vara D966 som Lundborg köpte under 60-talet. Skall försöka undersöka närmare och återkomma. Själv var jag bara i 5-årsåldern när detta utspelade sig, men 142 och 143 minns jag mycket tydligt.

Lundborgs omnibustrafik var det företag som startade stadstrafiken i Katrineholm. Verksamheten såldes under 60-talets sista år till Wallenberg och fick namnet KOT, Katrineholms onmibustrafik. Bussarna 142 och 143 kom till Katrineholm via EOT, men man brydde sig aldrig om att ändra texten i "Krukan".

Nostalgikick av stora mått...
/TS

bilomnibussen

Jag har kollat i registren och det är mycket riktigt D 966 som sedan blev GNM 446. I mina gamla noteringar från besök i Katrineholm på 1960-talet står det att bussen helombyggdes 1966 och hade 44 sittplatser. Övriga bussar hos Lundborgs som kan ha använts i stadstrafiken (dörrar 1-1-0) har jag noterat följande:
D 321 Scania-Vabis SKV byggd för högertrafik
D 719 Volvo SKV
D 325 Scania-Vabis SKV (eller möjligen Scania CF110??)
D 364 Scania CR110

Mvh Jan G

Peter Öden

Hej !

Var inte fd. D 364 den första långa CR som byggdes. I sitt ursprungsutförande
hade den SJ-lackering och försedd med "Arlandastolar". Först betecknade man
väl den som Scania-Vabis CR 76.70 L !!

Mvh Peter Ö