Okänd buss på Askersunds busstation

Startat av bilomnibussen, 05 februari 2009, 21:40:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen



Hej! Att få lagom storlek på bilderna är en sak för sig. Här ser man t v fd E 862 en Scania-Vabis SKV från A Adamssons Bussbolag i Medevi. Men bussen till höger sätter myror i huvudet på mig. Vad är detta? En Säffle/Arvika eller en sen ASJ?? Har den gått i Askersundstrakten eller är det en tillfällig besökare som slagit till? Platsen är Askersunds busstation-tidpunkt 1976 vill jag minnas.
Mvh
Jan G

Björn Forslund

Hej

Främre delen påminner om Säffle/Arvika...men baktill, man ser en väldigt smal ruta på bakgaveln. Sitter det en dörr där?

/Björn

AL

Hade inte SJ några "långfärdsbussar" med dörr på bakgaveln för att underlätta vid resor i utlandet?  Kan det vara en sådan, fast i annan ägo?

bilomnibussen

Tack för inkomna synpunkter! Det är ju också ett takfönster mitt bak, och man ser inga bagageluckor, kan väl vara fack på sidorna. Knepigt fall är det.
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: AL skrivet 06 februari 2009, 00:46:51 AM
Hade inte SJ några "långfärdsbussar" med dörr på bakgaveln för att underlätta vid resor i utlandet?  Kan det vara en sådan, fast i annan ägo?

Var lite inne på det också men bussarna på SJ var byggda av Hägglunds. Och det finns inte mycket som tyder på Hägglunds på den här bussen.
Men det verkar ju inte ha funnits någon dörr förutom förardörren på vänster sida. Så det är mycket möjligt att det var en buss med samma princip, alltså dörren längst bak. Detta för att bussen utan problem skulle kunna användas i utlandstrafik på den tid vi hade vänstertrafik och de högertrafik. Även Linjebuss hade väl sådana bussar. Vill minnas att den dörrkonstruktionen fanns på den buss som var med i Hasse Ekman-filmen "Sjunde himlen". Bussen på bilden kanske rentav är en fd Linjebuss. Bakdörren verkar dock ha varit igensatt när bilden togs.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Bra! Jag hade inte sett att det fanns en förardörr. Det står något slags sådant fordon efter E20 i trakten av Vara som liknar denna. Har någon sett den. Troligen i form av övergiven husbuss och jag tror en special-Säffle med annorlunda front, mera lik ASJ från mitten av femtiotalet. Tror att någon bild av en sådan buss fanns i något Bussnytt, hinner inte titta just nu, ska iväg och köra Garphyttan.
mvh Jan G

Björn Forslund

Jag tycker att det syns en vikdörr på höger sida. Om den har förardörr på vänster sida är den alltså vänsterstyrd? Kan det vara någon GDG-turistvagn, eller fd?

Sven W

Hej

Jag tycker det ser ut som att den här mystiska bussen är DPE023. Den tillhörde Sigvard Falkenström & Co i Närkesberg. Det var en Volvo/Säffle. Jag såg den i Askersund 1975 skyltad Skolbuss. Jag har noterat chassinummer 635-2064.

Jag hittar den dock inte i Ulf R utmärkta Säffle-lista.

Hälsningar
Sven

Björn Forslund

Det kanske är ett Arvikabygge? De hade ju egen nummerserie. Vet inte om Uffe har med även Arvikabussarna i listan?

Peter Öden

Hej !

Bussen ägs av en privatperson i Skara sedan drygt 2 år. bussen är avställd vid ungefär samma tidpunkt.

mvh Peter Ö

Greger Larsson

Citat från: Sven W skrivet 08 februari 2009, 13:28:36 PM
Hej

Jag tycker det ser ut som att den här mystiska bussen är DPE023. Den tillhörde Sigvard Falkenström & Co i Närkesberg. Det var en Volvo/Säffle. Jag såg den i Askersund 1975 skyltad Skolbuss. Jag har noterat chassinummer 635-2064.

Jag hittar den dock inte i Ulf R utmärkta Säffle-lista.

Hälsningar
Sven

Intressant buss! Och visst finns den i Säfflelistan, karossnr 1062. Dock har den där felaktigt blivit noterad som B655. Tydligen var förste ägare Palms Busstrafik i Hohultsslätt. Just den här bussen skymtar f ö i en Svensk Omnibustidning från ~mitten av 80-talet!

;Mvh Greger L

Björn Forslund

Men kan någon förklara bakdelens konstiga utseende? Har den haft dörr på gaveln?

Greger Larsson

Ja, det verkar väl troligt att den ursprungligen var turistbuss för utlandstrafik iom att den levererades vänsterstyrd.

Sven W

Hej

Jag såg också den här raden i Säfflelistan men ville inte köpa den p g a att typbeteckningen inte stämde. Jag hade väntat mig att det skulle stå B638, för det borde väl vara en sådan. B635 kanske?

Säfflefabriken hade också bild på den här i sin annonsering i Svensk Omnibustidning 1961. T ex i nr 11 på sidan 5 visas den tillsammans med en Kvarnholmen-pannkaka. Vår aktuella buss är på bilden försedd med Palms karakteristiska bevingade märke. På bilden syns inte baksidan så inga ledtrådar om någon bakdörr här inte.

Hälsningar
Sven

bilomnibussen

Hello everybody!
Väldigt bra jobbat! Lustigt att det skulle vara samma buss som i alla fall förra året kunde ses från E20 i Varatrakten. Och en nyhet för mig att den tillhört Sigvard Falkenström i Närkesberg. Före jul gjorde jag en sammanställning över bussar som ägts av Falkenström för hembygdsintresserade i Närkesberg och då fanns naturligtvis inte den här bussen med. Jag hade aldrig tidigare hört talas om den. Det straffar sig att under 13 år vara bosatt i Uppland och Dalarna.
Mvh Jan G