Linjenummersstatistik!!

Startat av at1981, 27 november 2008, 16:24:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Citat från: at1981 skrivet 27 november 2008, 16:24:00 PM
Hejsan!

1.
Vilket busslinjenummer har haft flest (1a) resp. (1b) minst antal olika linjesträckningar?

--- Exempel kan vi säga 644 som dels har gått Stockholm - Norrtälje via Väsbylund och dels Söderhalls trp - Mora vsk så där kan jag finna två st. olika linjesträckningar med samma linjenummer. (Det som jag inte riktigt vill räkna är 445 som förut en gång hade en enda avgång från Saltarö till Slussen via Gustavsberg och Orminge för buss 445 var ju inte ämnad för just Saltarö, däremot kan man säga att 445 haft två linjesträckningar Brunn - Slussen och nu Insjön - Slussen i huvudsak, även om ensataka turer var avkortade eller förlängda)



Hej,

Fritt ur minnet:
Linje 644 fanns även på 60-talet med linjesträckningen Norrtälje-Sonö-Edsbro.

Linje 513 har haft ett antal olika sträckningar:
- Norra Bantorget-Bromstensplan
- Solna centrum-Spånga stn (obekräftad uppgift) (kring 1975)
- Vällingby-Lunda industri
- Vällingby-Lunda industri-Spånga stn
- Kista C-Ärvinge-Kista C
- Solna C-Hagalund

Linje 521:
- Norra Bantorget-Husby
- Akalla-Norrvikens stn-Viby
- Sollentuna stn-Jakobsbergs stn
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Max W

Citat från: Norrortsmicke skrivet 14 februari 2009, 10:00:42 AM
Hej,

Fritt ur minnet

Linje 521:
- Norra Bantorget-Husby
- Akalla-Norrvikens stn-Viby
- Sollentuna stn-Jakobsbergs stn
Första linjen med nr 521 fick sitt nummer hösten 1964 då SJ:s busslinje 21 omnumrerades. Linjen gick Norra Bantorget-Järva Krog-Barkarby Torg-Aspnäs Vsk (i Jakobsberg)-Kallhäll(Trehörningen)-Stäket.
När pendeltågstrafiken startade den 12 maj 1968 ändrades numret till 541 och sträckningen blev Vällingby_Hässelby Villastad-Skälby-Barkarby-Veddesta-Jakobsbergs station-Kallhälls station-Stäket.
Max Widell

Mikael T Nilsson

Citat från: Max W skrivet 14 februari 2009, 10:09:49 AM
Första linjen med nr 521 fick sitt nummer hösten 1964 då SJ:s busslinje 21 omnumrerades. Linjen gick Norra Bantorget-Järva Krog-Barkarby Torg-Aspnäs Vsk (i Jakobsberg)-Kallhäll(Trehörningen)-Stäket.
När pendeltågstrafiken startade den 12 maj 1968 ändrades numret till 541 och sträckningen blev Vällingby_Hässelby Villastad-Skälby-Barkarby-Veddesta-Jakobsbergs station-Kallhälls station-Stäket.
Max Widell

Tack för kompletteringen. Hade inte nattlinjen mellan Stockholm och Kungsängen via Hässelby(?)-Barkarby-Jakobsberg och Kallhäll linjenummer 518 under 60-talet?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Max W

Citat från: Norrortsmicke skrivet 14 februari 2009, 10:19:20 AM
Tack för kompletteringen. Hade inte nattlinjen mellan Stockholm och Kungsängen via Hässelby(?)-Barkarby-Jakobsberg och Kallhäll linjenummer 518 under 60-talet?

Jo, det stämmer att nattbusslinjen mellan Norra Bantorget och Kungsängen hade nr 518. Den gick inte via Hässelby, men samma väg som Hässelbybussen linje 3 mellan Norra Bantorget och Spånga Radiostation (nuvarande Spånga IP på 179 och 514). Sen fortsatte den riksväg 12 (nuv. E18) till Barkarby Torg och vidare till Kungsängen. Den gick endast en tur (00.30) från Stockholm. Ingen tur i motsatt riktning.
Det var innan jag började på SS/SL, men en förare jag åkte med till skolan påstod att SJ ersatt sista tåget med buss för att garanterat få behålla trafiktillståndet för buss på sträckan som annars trafikerades av Linjebuss linje till Håtuna. Detta var ju före Hörjelöverenskommelsen, men man visste nog vad som var på gång och som blev verklighet 1967-01-01.
Max Widell

Jimmy

Ang linje 659.
Tillägg till Verspieders lista.

Den gick åren 2004-2007 sträckan Norrtälje busstation – Görla industriområde.

Jimmy

Ersa

Citat från: Jimmy skrivet 16 februari 2009, 21:58:05 PM
Ang linje 659.
Tillägg till Verspieders lista.
Den gick åren 2004-2007 sträckan Norrtälje busstation – Görla industriområde.

Tack :)

1: Kårsta - Rimbo. (1981-?)
2: Kårsta - Söderhall - Rimbo.
3: Kårsta - Söderhall. Ersattes av 665.
uppehåll
4: Norrtälje - Görla ind omr (2004-07)
5: Riala kyrka - Sättra. (2007-idag)

Mikael T Nilsson

Citat från: Max W skrivet 14 februari 2009, 17:39:20 PM
Jo, det stämmer att nattbusslinjen mellan Norra Bantorget och Kungsängen hade nr 518. Den gick inte via Hässelby, men samma väg som Hässelbybussen linje 3 mellan Norra Bantorget och Spånga Radiostation (nuvarande Spånga IP på 179 och 514). Sen fortsatte den riksväg 12 (nuv. E18) till Barkarby Torg och vidare till Kungsängen. Den gick endast en tur (00.30) från Stockholm. Ingen tur i motsatt riktning.
Det var innan jag började på SS/SL, men en förare jag åkte med till skolan påstod att SJ ersatt sista tåget med buss för att garanterat få behålla trafiktillståndet för buss på sträckan som annars trafikerades av Linjebuss linje till Håtuna. Detta var ju före Hörjelöverenskommelsen, men man visste nog vad som var på gång och som blev verklighet 1967-01-01.
Max Widell

Tack för intressanta fakta! Linje 518 borde blivit omnumrerad till 591 senast 1970.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Max W

Citat från: Norrortsmicke skrivet 17 februari 2009, 16:29:21 PM
Tack för intressanta fakta! Linje 518 borde blivit omnumrerad till 591 senast 1970.

Det var först någon gång mellan 1975 och 1980 som SL kom på att man skulle inrätta nattbusstrafik officiellt och att 10-talssiffran skulle vara en 9:a (som det ju redan var i innerstaden).Jag vet inte mer bestämt datum än så, men ärendet var uppe på driftplaneringens bord då min dåvarande chef var den person som "chefade" 1975-80.
Saken var den att man tidigare haft personalbusslinjer som ofta ändrade linjesträckningar för att få med all personal som behövde transport till jobbet. Inofficiellt linjenummer i 200-serien. Linje 253 till exempel gick ut till Hökarängen.
Den tjänsteman som skött denna trafik under snart 3 decennier lärde inte upp någon ny utan allt var så hemlighetsfullt.När han gick i pension måste något drastiskt ändå göras och då i slutet på 1970-talet tillkom bl.a. 591:an.
Max Widell

virtual1

Citat från: Mr G skrivet 13 februari 2009, 22:35:46 PM


SS/SL linje 61 har haft 6 olika linjesträckningar. Tror att linje 60 ligger bra till i den statistiken också.

Linje 61 ver.1 Kyrkogårdsvägen - Skrubba Sand

Linje 61 ver.2 Brunkebergstorg - Eriksdal

Linje 61 ver.3 Norra Bantorget - Abrahamsberg

Linje 61 ver.4 Årsta Södra - Norrmalmstorg

Linje 61 ver.5 Norrmalmstorg - Rosenlund

(Linje 61 ver.5.1 Norrmalmstorg - Norrtull)

Linje 61. ver.6 Ropsten - Universitetet




Vad gäller nummerbyten är linje 71-171-161 exempel på en linje som bytt linjenummer rakt av för att passa in i olika serier, utan att samtigt ändra linjesträckning.


Åh fasen, då har 61:an gått "på min gata" en gång i tiden då, kull att veta =)

virtual1

Linje 705:

* Huddinge centrum - Stuvsta - Fittja - Södertälje
* Hallunda - Bergaholm - Södertälje
* Stuvsta - Myrängen - Huddinge - Källbrink
* Stuvsta - Myrängen - Huddinge - Solgård

sen kan den haft nån sträckning till, men det är de här jag vet om...

Mikael T Nilsson

Citat från: Max W skrivet 17 februari 2009, 17:03:54 PM
Det var först någon gång mellan 1975 och 1980 som SL kom på att man skulle inrätta nattbusstrafik officiellt och att 10-talssiffran skulle vara en 9:a (som det ju redan var i innerstaden).Jag vet inte mer bestämt datum än så, men ärendet var uppe på driftplaneringens bord då min dåvarande chef var den person som "chefade" 1975-80.
Saken var den att man tidigare haft personalbusslinjer som ofta ändrade linjesträckningar för att få med all personal som behövde transport till jobbet. Inofficiellt linjenummer i 200-serien. Linje 253 till exempel gick ut till Hökarängen.
Den tjänsteman som skött denna trafik under snart 3 decennier lärde inte upp någon ny utan allt var så hemlighetsfullt.När han gick i pension måste något drastiskt ändå göras och då i slutet på 1970-talet tillkom bl.a. 591:an.
Max Widell


Tack för intressant svar. Jag sökte lite i min tidtabellssamling för att se exakt när linje 591 kan ha dykt upp.  Hittade en tidtabellskopia från sommaren 1974. Då gick 591:an från Sundbybergs stn till Kungsängen.
Linje 552 var tydligen en matarlinje från 515/Pendeltåget från stan till Rinkeby innan Järvabanan invigdes 1975.
Numera trafikerar linje endast Järfälla



Sommaren 1975 utgick 591:an från Norra Bantorget.



591:an ingick i olika tidtabellskonstellationer tillsammans med andra linjer, t ex Järfälla, Upplands Bro, Järva-linjerna.
Exempel på vintertidtabell från 1975. Under mitten av 70-talet såg t ex Järfällabussarnas tidtabell ut så här. 1976/77, började  framsidan på samlingstabellerna märkas med ort + linjenummer, t ex "Solna/Sundbyberg - 501, 503, 504 etc".
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Max W

Tack Norrortsmicke för bevismaterialet. Jag får ge mig då när det gäller tidsuppgiften 1975-80 vad gäller 591. Det starka minne jag hängde upp mitt svar på var en intern diskussion på driftplaneringssektionen när en viss chef höll ställningarna och ett par befattningshavare (mina kollegor) VILT opponerade sig mot att de turer på linje 117 som hade avgångstid efter 24.00 skulle skyltas 195. De två menade att det var stort slöseri med skattemedel att kosta på nytryck av tabeller och framställningskostnad för topptavlor BARA för att några turer på natten, som hade exakt samma sträckning som 117 nu skulle ha linjenummer 195.
Men det var ju inte bara 117 som berördes. Det gällde i princip alla nattbussturer på gamla SS-nätet. Och att nattbussnätet tillkom JUST DÅ skylldes som jag i tidigare svar nämnt på att en viss tjänsteman gick i pension utan att lära upp någon efterträdare.


Jimmy

Och det är värre än så!

I en skrift kallad "Förortsbussarna Norr om Stockholm" gällande from 1 juni 1969 så står det så här om linje 591





och i en kommande tidtabell gällande from sista augusti 1969 så står det så här




Mvh
Jimmy


Max W

Ja, det var hemskans vad dåligt minne jag visat mig ha, men jag börjar nu undra om det kanske bara var SS gamla linjenät som gick över till x9x-nummer för nattrafiken tidigast 1975.
Jag hävdar fortfarande ändringen vad gäller 117/195 till 5-årsperioden 1975-80. Har funderat om jag möjligen tänkte fel ang chefens förordnande, men kom fram till andra kopplingar jag har som visar att en annan person var chef 1973-74 och att den "aktuella" chefen tillträdde efter honom.
Har Du Jimmy möjligen en notering om datum följande förändringar:
Linje 192 byter nummer till 162
Linje 193 byter nr till 163
Natturer på 117 byter nr till 195.

Jimmy

Hej Max!

På A svarar jag 1979-10-11.
På B svarar jag också 1979-10-11.
På C avser du troligen 1980-02-06.

Klicka här för Linjehistorik 192
Klicka här för Linjehistorik 193
Klicka här för Linjehistorik 195


Jimmy