Huvudmeny

Senaste inlägg

#1
Busstrafik / SV: Allvarlig bussolycka Uppsa...
Senaste inlägg av Nico - Idag kl. 12:43:03 PM
Krockkudde är som sagt svårt att använda. Dels för att det är krångligt att få till en fungerande vinkel (i en bil står ju ratten nästan lodrätt), dels att många förare fortfarande kör utan att ta på sig säkerhetsbältet.
#2
Bussnack / SV: Ontario-bussar från Uppsal...
Senaste inlägg av S Svensson - Idag kl. 12:16:49 PM
På frågan kan svaras att både metangas och propangas användes. Propan finns i gasolflaskor.
Om jag nu minns rätt var det Nederländerna som köpte fordon i Sverige som gick på propan.
För den som ville köra på detta hade Linjebuss dotterbolag en tillsats så personbilar gick att bygga om från bensindrift (ottomotor). När det gäller metangas så är det bussar från MAN som har lyckats bäst att få det hela fungera. Scania kunde efter att blivit dotterbolag till VW förvärva gasoldriften från MAN. Volvo började ju så smått men de fick bygga om,bygga om och de sista i GS 800-serie fungerade nog bra.
Jag tror att metan inte kommer att ha någon framtid egentligen eftersom metan är en gas av samma typ som koldioxid. Inte ens om den kallas biogas.
Bussar går ju på HVO som för det mesta är tallolja med vätgasbehandling. Lättbentyl är ett gammalt bränsle som är bensin utblandad med etanol eller metanol. Inblandning brukar man kalla det hela. Det intressanta är ju faktiskt att det hela handlar om bränsle från bilismens barndom. Dock att det går att köra en dieselbil på en del annat också. Eldrift kom redan 1907-1909 och senare övergavs detta. Batterierna blev troligen för tunga.
#3
Bussnack / SV: Ontario-bussar från Uppsal...
Senaste inlägg av Ok67 - Idag kl. 09:58:47 AM
Är det inte snarare LPG man använder nere på kontinenten? Alltså Gasol.
#4
Busstrafik / SV: Allvarlig bussolycka Uppsa...
Senaste inlägg av buskörare - Idag kl. 04:25:36 AM
Hur funkar airbags i lastbil/buss? Fösöker hitta bilder men det var svårt. Men nej, det mesta av säkerhet är säkert sånt man väljer bort av kostnadsskäl. Vi har line assist samt nödbroms på våra dubbeldäckare, men inte på de andra. Vi har också geofencing på dom, de har hastighetsspärrar på inlagda vägar. Vilket ska hindra att vi kör på vägar som inte är lämpliga för dd. Riktigt bra, måste jag säga!
Såg att Nobina beställde bussar med nån typ av TPMS (förvisso ingen säkehet men ändå bra att veta om man får punktering) till Nacka/Värmdö, vilket jag tyckte var bra. Det är ju i princip omöjligt att se om man får punktering på innerhjulet eller boggin.

Önskar dödavinkel-varnare mest.
#5
Busstrafik / SV: Allvarlig bussolycka Uppsa...
Senaste inlägg av Fredde - Idag kl. 02:57:28 AM
Beställer man ens krockkudde i ratten när det inhandlas nya bussar nu för tiden?
Tycker det är sällan man ser utlösta kuddar i krockade linjevagnar.
Man kan ju hoppas att min observation är felaktigt och att bolagen tar den kostnaden om kudde inte är standard...
#6
Busstrafik / SV: Allvarlig bussolycka Uppsa...
Senaste inlägg av Nico - Idag kl. 00:49:44 AM
Misstänker att ni talar om samma hörn fastän det troligen blev något slags freudiansk felsägning i BD:s inlägg ... dvs. står man framför ett fordon och tittar mot det, så är ju hörnet vid förarplatsen till höger. Sitter man dock bakom ratten, vilket torde vara den vanligaste platsen att utgå ifrån, så blir ju hörnet det vänstra. Bilden BD  länkar till visar i alla fall vänster hörn, men han får berätta själv hur det ligger till.

Sedan pågår forskning kring hur man ska förbättra säkerheten i bussar för idag är förarna i stort sett helt oskyddade. Det enda positiva är att riskerna börjar uppmärksammas mer och mer. Vill minnas att man bl.a. diskuterat olika former av förbättrat krockskydd. Norge har drabbats av en hel del olyckor där bussförare omkommit eller skadats svårt i en frontalkollision varför man på egen hand skärpt reglerna. Här kunde man hoppas att EU kunde ta efter, men ingen hindrar å andra sidan enskilda länder inom EU från att ta egna initiativ.

Lite på området.

https://www.bussmagasinet.se/2019/07/norsk-rapport-bussforare-samre-skyddade-an-andra-fordonsforare/

https://wataha.no/sv/2023/10/02/od-dzis-wobec-wszystkich-nowych-autobusow-obowiazuja-bardziej-rygorystyczne-wymogi-bezpieczenstwa/

https://www.bussmagasinet.se/2023/10/ny-rapport-battre-sakerhet-for-bussforare-behovs/
#7
Busstrafik / SV: Allvarlig bussolycka Uppsa...
Senaste inlägg av Björn Lövdahl - 23 februari 2024, 21:26:24 PM
Vad gör det för nytta att förstöra bussarnas högra hörn?
Många olyckor sker ju genom frontalkrock och då är det ju bussens vänstra hörn som är mest utsatt, dessutom sitter ju föraren på vänster sida
#8
Bussnack / SV: Ontario-bussar från Uppsal...
Senaste inlägg av Nico - 23 februari 2024, 21:25:03 PM
Att köra ned äldre gasdrivna bussar till Serbien borde ha varit ganska simpelt... om än halvjobbigt i sig då gamla stadsbussar och motsvarande i halvbra eller sämre skick sällan är så roliga att ratta längre sträckor.

Fordonsgas (metangas) är sedan ganska vanligt förekommande inom bl.a. Central-, Öst- samt Sydösteuropa. Dock är det i många områden dock kanske mer frekvent med naturgas istället för biogas... i sak är det ju dock samma typ av gas och det som skiljer är hur dess produktion. På Balkan och och andra håll så har det även varit vanligt att man byggt om befintliga fordon (både privatbilar och tunga fordon) till gasdrift... ibland dock med mindre lyckade resultat.
#9
Bussnack / SV: Ontario-bussar från Uppsal...
Senaste inlägg av John P - 23 februari 2024, 20:16:29 PM
Nja, runt 13 mil Uppsala -Nynäshamn, sedan är det ju färja. Hur lång sträcka det är på Gotland vet jag inte.. Men visst kan det vara lite av ett äventyr att flytta gamla bussar.. Var ett bussbolag i Serbien som köpte en del av våra ( Nobina Trollhättans) gamla MAN Lion´s City gasbussar sedan 2008 -2009, bussar som i bland gick lite så där, de hämtade bussarna i Vänersborg  och körde hela vägen till Serbien! Enligt uppgift hade dock resan gått bra!
#10
Busstrafik / SV: Allvarlig bussolycka Uppsa...
Senaste inlägg av BD - 23 februari 2024, 13:38:04 PM
Dags att förstärka bussars högra hörn samt höja förarplatsen.

Möjligheten att överleva borde öka om förarplatsen höjs.

Bussbild