Kortaste avståndet mellan två hållplatser i SL-land?

Startat av 846, 31 juli 2023, 23:36:28 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

846

Tidigare fanns på SL:s linje 50 två hållplatser som låg ca 50 meter från varandra - hållplatserna Professorsslingan och Stora Lappkärrsberget i riktning mot Lektorsstigen. För något år sedan drogs dock Stora Lappkärrsberget in i den riktningen (dock inte i andra riktningen men där ligger hållplatserna längre ifrån varandra). Att Stora Lappkärrsberget drogs in i den riktningen var inte så konstigt då hållplatserna låg nästan larvigt nära varandra.

Idag observerade jag dock en liknande sak. På linje 57 i södergående riktning ligger hållplatserna Hötorget och Sergels torg väldigt nära varandra, kanske inte 50 meter ifrån varandra men nog inte mer än 75 meter och precis som på Lappis är det ingen korsande väg etc. som ligger emellan heller. Hållplats Sergels torg för 57:an har varit flyttad till korsningen Regeringsgatan/Hamngatan i många år p.g.a. byggarbeten och då var avståndet ca 300 meter till hållplats Hötorget (och kanske 200 meter till hållplatsen därefter, Jakobsgatan). Men nu är hållplatsen vid korsningen Regeringsgatan/Hamngatan borta och tillbaka i sitt förra läge 75 meter från Hötorgets hållplats... Läget vid Hamngatan gjorde nog mer nytta men sånt brukar ju inte Keolis bry sig så mycket om.

Kan detta vara kortaste avståndet mellan två hållplatser just nu?

IvveRivve004

#1
Jag har alltid haft för mig att det kortaste avståndet mellan två hållplatser inom Stockholms län är avståndet mellan Fredhäll och den nya hållplatsen på Frödingsvägen för buss 65.

Joakim Wahlberg

Knappast kortast, men avståndet mellan Flintgodsstigen och Porslinsvägen i Lina Hage är rätt kort, runt 150m, linje 787 och 752.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

DEB

När jag åkt 533 i riktning mot Rotebro och vill hoppa av vid Rotsunda Gård får jag kasta mig över Stannar-knappen i sekunden vi passerat Kärleksbacken för att busschauffören ska hinna stanna utan att tvärnita. Uppskattningsvis är det väl inte mer än 100 meter, men inte mindre än 70 heller.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

toddetoddelito

Åt andra hållet, mellan Rotsunda gård och Kärleksbacken i riktning Bollstanäs/Upplands Väsby, är avståndet ännu kortare. Skulle uppskatta det till drygt 70 m.

Kristofer

Inte kortast, men kort är avståndet mellan Hökärrsvägen och Lidavägen på linje 744. C:a 120 meter.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Bussmicke

Hur långt är avståndet mellan Solvägen och Tullinge kyrka på linje 722?

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

En möjlig kandidat är avståndet mellan hpl Fingerörtsvägen och Ekudden för linje 469. skulle gissa på drygt 50 meter

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 01 augusti 2023, 13:27:25 PMHur långt är avståndet mellan Solvägen och Tullinge kyrka på linje 722?

/Bussmicke
www.bussmicke.se



Över 200 meter åtminstone...

Ulf Berlin

Även linje 65 på Strömkajen utanför GrandHotel hade 2 hållplatser väldigt nära varandra tidigare.
Kan det vara 100 mellan dessa?

Baggeby station(där bussen står)-Baggeby Gårds Väg/Ulf

ks

På linje 302 på Ekerö, mellan Vipphavrevägen och Klövervägen strax innan Knalleborg, är det 110 meter. :)
Stockholmare från Haninge som varit bussintresserad sedan barnsben.

Instagram: @stockholm.buss

B8RLE

Citat från: Ulf Berlin skrivet 02 augusti 2023, 20:46:40 PMÄven linje 65 på Strömkajen utanför GrandHotel hade 2 hållplatser väldigt nära varandra tidigare.
Kan det vara 100 mellan dessa?

Baggeby station(där bussen står)-Baggeby Gårds Väg/Ulf
ungefär 70 meter mellan Baggeby station och Baggeby gårds väg, är detta det allra kortaste avståndet mellan två hållplatser i SL-land?
/B8RLE
Skolelev med intresse för bussar. Kan hela SL-trafiken utantill!

Jo

Citat från: B8RLE skrivet 03 augusti 2023, 09:06:10 AMungefär 70 meter mellan Baggeby station och Baggeby gårds väg, är detta det allra kortaste avståndet mellan två hållplatser i SL-land?

En meter kortare till och med enligt google maps, dvs 69m och 1 min gångtid. Man kan ju fråga sig varför man inte bara tar bort den ena då det även är 30-väg med trottoar mellan hållplatserna. Eller är det så att de två olika linjerna har sin reglertid på var sin hållplats?

I motsatt riktning är det dock hela 160 m mellan hållplatserna.  (Men google tycker det ska ta en minut och gå också men då tror jag man får pinna på rätt bra.)

Ulf Berlin

Hållplatsen BaggebyGårds väg tillkom när äldreboendet där byggdes(på 80-talet?)och då ansåg kommunen att en hållplats skulle anrättas där./Ulf
(Att det skulle vara 160 meter mellan hållplatserna däråt känns lite långt...)

L. Gornitzka

Tyvärr minns jag inte det faktiska avståndet mellan följande hållplatser, men jag kommer ihåg att när Sickla station och Sickla industriväg fanns (401 och 403) så låg de väldigt nära varandra. Ingen av de hållplatserna är kvar pga all ombyggnation runt området.
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.