Författare Ämne: Örebrobussar och dubbeldäckare i Vallentuna  (läst 2964 gånger)

Utloggad buskörare

• Medlem
  • Antal inlägg: 3775
SV: Närke-bussar i Vallentuna
« Svar #30 skrivet: 21 mars 2022, 15:05:24 PM »
Nej, man verkar inte tänkt låna ut. Annars hade väl Vallentunas VDL:er kunnat gå i norrort, men det fanns inte med i planeringen alls vad jag hörde. Men dom pratade om just helt andra krav på positionering, tider vid hållplats ankomst/avgång osv, så troligen får våra bussar den tekniken medan Märstas kanske inte har det.

Utloggad Ersa

• スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • Antal inlägg: 5893
SV: Örebrobussar och dubbeldäckare i Vallentuna
« Svar #31 skrivet: 21 mars 2022, 15:27:49 PM »
Bägge nuvarande depåer i Vallentuna kommer ju att läggas under Täby, och bli helt integrerade i Norrort, så alla bussar i Vallentuna har/ska få exakt samma teknik som de i Täby och Norrtälje ska få. Så där lär man i teorin kunna skifta bussar hej vilt, även om de just nu inte planerat göra sånt just i början av avtalet.
Medan Upplands Väsby och Märsta kommer att hamna på andra sidan "gränsen", med sina egna inkompatibla fordon.

Utloggad Fredrik Gelin

• Medlem
  • Antal inlägg: 3626
« Svar #32 skrivet: 21 mars 2022, 15:33:02 PM »
Jag antar att man teoretiskt skulle kunna ha ett "flytande ägarskap" inom företaget och trafikområdena, men jag gissar att underhållsorganisationen inte lär vara heltänd på ett sådant upplägg i praktiken.
Däremot finns det som sagt förmodligen inget som hindrar att man blandar bussar som man tycker passar så länge de börjar och slutar i samma depå.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Utloggad buskörare

• Medlem
  • Antal inlägg: 3775
« Svar #33 skrivet: 19 april 2022, 18:05:02 PM »
Senaste jag hört nu, är att några av Vallentunas VDL:er ändå kommer stanna och gå för norrort.
Idag var dessutom 5577, dubbeldäckaren som står i Okvista, ute på tur till Vaxholm. Och ut på Rindö med, troligen mest för att det var en Rindöbo som körde  8)
Såg lite kul ut när den stod i färjekön, mycket högre än bodarna bredvid.