Överenhörna kyrka [utan byte]

Startat av Joakim Wahlberg, 08 november 2021, 21:19:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joakim Wahlberg

Kul att gamla hemlinjen uppmärksammades, såhär såg det ut i min ungdom när det fortfarande fanns intressanta bussar ;D (och några år tidigare var det ännu mer diggabelt, men då togs det inga bilder!)


Nobina 5152 utanför Ekeby Gård 2014. Är det fortfarande bussbyte eller är försöket avslutat? Hittar inget om det på SL's hemsida, och Södertälje har jag flyttat ifrån..

//Jocke
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Niclas Wennerlid

Försöket med anropsstyrd trafik mellan Lill-Ahl och Överenhörna är avslutat sedan 2020-06-19.
Dock vart det egentligen inte ett bussbyte i egentlig mening utan mer att samma buss fortsatte till/från Överenhörna endast om beställning skett.
Tanken från början var egentligen att man på vissa avgångar skulle byta till annan buss eller taxi men det blev aldrig så.

// Niclas

Ersa

#2
Från och med nästa år blir det en ny typ av anropsstyrd busstrafik i norra länet. I princip blir det landsbygden i norra Vallentuna (Kårsta/Ekskogen 66x), det man i pressmeddelanden kallat för "Västra Rimbo" (dvs Närtuna/Gottröra, 646) samt "Västra Norrtälje" (dvs Lohärad, 653-654).
Dessa ska trafikeras med små Mercedesbussar, förmodligen Sprinter, och kunna hämta/lämna folk på olika gatuadresser, beroende på vägens skick och övrig framkomlighet. Inte enbart vid klassiska stolpar vid landsvägen alltså.

igel

Är det då klassat som linjetrafik, linjetrafik kräver väl vissa saker som en offentliggjord tidtabell, bestämd linjesträckning med mera.

virtual1

Spelar det nån roll? =) - Det bedrivs ju kollektivtrafik i länet, och det kommer det ju fortfarande vara oavsett om den är anropsstyrd eller inte. Linjetrafik är nog inte ett uttryck som kommuniceras med kunderna.

Ersa

Hur det är klassificerat vet jag inte, men det är ju Trafikförvaltningen som ligger bakom allt, och de bedriver ju sedan länge färdtjänst. Så de har nog alla möjligheter att klassificera sina verksamheter rätt.
"Anropsstyrd kollektivtrafik" är väl begreppet som marknadsförs ut till kunderna angående detta, och då spelar det kanske ingen roll om hämtning sker med stor buss, mindre buss eller taxiregistrerat fordon.

Det är inte ens säkert att denna nya anropsstyrda trafik kommer ha några rena linjenummer, på samma sätt som de ordinarie linjer som går i samma områden. Eller gick, om skolavgångarna på ovan nämnda linjer kommer att bli ersatta med kommunal skolskjuts. Inget är klart än.

buskörare

Man kan ha anropsstyrd trafik på tidtabell. Så hade vi i Örebro, linjen hade en tidtabell, men kördes bara om nån ringde.

Ersa

Anropsstyrd trafik på tidtabell har funnits på ett flertal linjer i TO Norrtälje sedan 1970-talet, fram till bara några få år sedan då hela 659 och anropsstyrd 649-avgång drogs in.
Denna nya satsning är en helt annan vidareutvecklad idé som ska bli intressant att följa. Det roliga är att det är i mångt och mycket samma geografiska områden som den gamla dåvarande och den framtida anropsstyrda trafiken sker i.

Maven

Anropsstyrd trafik på tidtabell har väl provats på några ställen runt om i landet, ofta som förstadium till att trafiken läggs ner helt. När det bara handlar om några snuttar längst ut i periferin blir det ju nämligen ingen vidare besparing eftersom det ändå måste finnas en förare schemalagd om turen beställs. Möjligtvis sparar man lite rullkostnad, men det är inga stora pengar i sammanhanget. Om anropsstyrd linjetrafik ska ge någon besparing så måste det handla om turer som oftast inte beställs, vilket innebär att när de beställs så har de bara någon enstaka resande, vilket innebär en usel kostnadstäckning.

De försök som görs i t.ex. Skåne och Roslagen, där rutten med modern teknik optimeras utifrån vilka start- och målpunkter som har beställts, verkar mycket mer intressant. Så har ju färdtjänst planerats i många år. Då kan man slå ihop tillräckligt stora områden för att ha en mycket jämnare beläggning på förare och bilar.

B10M

Som resenär föredrar jag ju helt klart tidtabellslagd kollektivtrafik där man vet precis när man kan åka och man kan resa spontant utan att behöva beställa långt i förväg, även om det innebär att man är begränsad till ett visst antal avgångar. Sen så är det väldigt tråkigt med trenden att göra om linjetrafik till kommunal skolskjuts runt om i landet vars enda "vinnare" är landstingen som kan skjuta över kostnaderna på kommunerna.

Ersa

Det här med att resa spontant tillhör inte det vanliga ute i periferin, utan resenärer i dessa områden brukar vara vana att planera sina ärenden och resor i god tid. Dessutom är det tänkt att denna trafik ska ansluta till större knutpunkter (i detta fall Norrtälje, Rimbo och Kårsta/Ekskogen) där byte till/från andra färdmedel som långa linjer och tåg kan ske. Därmed brukar hela långa resan planeras i tid.

Biten om att skjuta över kostnaderna från region till kommun håller jag med om är tråkig.

Maven

Exakt. Denna anropsstyrda trafik ersätter ju inga linjer som har en trafikering som ger möjlighet att vara spontan, utan linjer som högst har 2-3 avgångar om dagen anpassade till skolornas tider. Anropsstyrd trafik som täcker ett område istället för en linjesträckning ger också många resenärer närmare till hållplatsen.

buskörare

Nej, det handlar ju inte om linjer som går ens en gång/h. Det handlar väl också om linjer som har ytterst få, om en nån, resande på varje tur. Så knappast några linjer man spontanåker. Såvida man inte spontant vill stanna i stan minst 5-6 h.

B10M

Jag tycker i alla fall att det är bra att kunna veta i förväg att jag har möjlighet att kunna åka den och den tiden, även om det bara är några gånger om dagen, och att ha möjligheten att slippa bestämma långt i förväg om jag ska åka eller inte. Så anropsstyrd trafik är inget för mig, men jag respekterar att andra har olika åsikter.

buskörare

Jag tror det är nått som kommer komma mer och mer, framförallt på linjer med låg täckning och inte mest lämpade vägarna att köra på. Vallentunas planerade går ju mycket på trånga grusvägar. Och bor man så, är det nog ytterst sällan man bara får för sig att åka inom nån timme.
Att åka spontant, är nog mer vanligt bland folk som har tätare tidtabell och inte boendes långt ute i spenaten.