Delade pass artikel från HD

Startat av tosiaba, 08 augusti 2021, 13:39:49 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Walter

Hur mycket skiljer det i pengar för bolagen att låta föraren ha "rasten" på annan depå med betalt i flera timmar jämfört att låta föraren köra tillbaka till utgångsdepå och ta uppehållet där obetalt om låt säg transportsträckan är två till tre mil?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jo

För ett par år sedan hade ju Nobina även stadstrafiken i Helsingborg. Då dessa har en jämnare trafikproduktion över dygnet fanns förmodligen möjligheten att låta vissa av förarna som startade sina morgonpass med att köra in till Helsingborg köra några pass i stadstrafiken innan det var dags att köra tidiga eftermiddagsavgången ut från Helsingborg. I vilken utsträckning detta skedde har jag dock ingen koll på.

Detta kan ju dock vara en anledning till att ha större trafikområde i upphandlingarna även om det stänger ute små aktörer.

Sen har ju Skånetrafiken till följd av pandemin minskat på beställningarna både på tåg och bussidan.

Bältes-Assar

Citat från: Jo skrivet 14 augusti 2021, 19:31:35 PM
För ett par år sedan hade ju Nobina även stadstrafiken i Helsingborg. Då dessa har en jämnare trafikproduktion över dygnet fanns förmodligen möjligheten att låta vissa av förarna som startade sina morgonpass med att köra in till Helsingborg köra några pass i stadstrafiken innan det var dags att köra tidiga eftermiddagsavgången ut från Helsingborg.

Borde inte det bara ha lett till att stadstrafikens förare fick flera delade pass i stället? Eller hade man samma turtäthet hela dagen, även i rusningen?

Gano

I Helsingborgs stadstrafik var turtätenheten ofta den samma under hela dagen. Enbart ett mindre antal undantag fanns. Dock är jag tveksam till att förare körde både stads och regiontrafik. Jag personligen har inte sett det, men det kan ha förekommit ändå.

Walter

Borde inte förändringen skett när man tappade stadstrafiken och inte nu ett drygt år senare om det hade en koppling till det?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!