F.d. H16 6748 hösten 1994

Startat av Ted Selander, 22 mars 2021, 08:51:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Flertalet H16-bilder hamnar ännu i denna kategori.

Swebus hade Lidingötrafiken till låns några år på 90-talet. H16 6748 blev 1284 hos Swebus 1993, men är ett år senare ännu märkt 6748.
Att Lidingöbanan har varit järnväg framgår tydligt. Vi ska rösta om medlemskap i EU senare under hösten.

Jörgen

När kom 6748 tillbaka till Söderort egentligen?

Minns att den inte hade den accelerationsspärr(!) då jag körde på slutet av 90-talet som alla de andra 67-vagnar som Söderort hade.
Det var fullt ös direkt på denna vid start, jämfört med de andra som ströp motorn lite grann i några sekunder för att sedan komma för fullt igen.

Sedan kan jag tänka mig att växellådan tog stryk av det, för den ville inte växla vid fullt pådrag i t.ex. en uppförsbacke, man fick släppa på gasen ganska rejält för att nästa växel skulle hoppa i.
De andra hade inga problem med det.
Mvh: Jörgen

Måns Johannesson

Inga av Swebus Lidingös vagnar märktes med nya Swebus-nummer utan var märkta med de gamla SL-buss numren ända tills SL-buss tog tillbaka trafiken i augusti 1997. Har för mig att 6748 flyttades till Söderort i samband med det och ersattes av 6742 (med höga stolar, gardiner m.m. för abonnemangstrafik). Det var väl så att 6742 ursprungligen levererades till Lidingö men senare byttes mot 6748 (kanske för att Swebus inte behövde någon abonnemangsvagn eller var det tidigare?) och man därmed bytte tillbaka?

/Måns

Ulf Berlin

Tack för bilden Ted :)
Det var nog inte alla rullar som fick"J-et"inlagt?/Ulf