Inte så optimalt med ledbuss på linje 58 i Göteborg

Startat av Calle, 19 december 2013, 21:26:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Har nu åkt med Veolias B9S ledbuss från Nils Ericsonterminalen, och noterade ganska snabbt både positiva saker, och saker som är mindre bra.

Om vi ska börja med det som är bra, så är det att man slipper stå vid Centralstationens hållplats vid Hotel Post och frysa.

Det som är mindre bra, det är att det verkar inte helt lätt att backa en B9S ut från gaten. Det går väldigt sakta och känns nästan "kritiskt" med tanke på hur många bussar som är i omlopp på terminalen ifråga. Vore det inte bättra för Veolia att köra med boggie på L58, den går ju som sagt bara Bergsjön-NET-Bergsjön...  ???

igel

Nu vet jag ju inte hur NE-terminalens gater ser ut. Men i Jakobsberg backas det ut rätt många B9S:ar utan något större problem. Hur står B9S:arna uppställda i garaget, där lär väl förarna behöva backa dem.

J0han

Kör man in med bussen snett så är det väl ganska självklart att man kommer ut väldigt snett, kör man in bussen rakt så får man det mycket enklare att komma ut också

Staffan Sävenfjord

Citat från: Calle skrivet 19 december 2013, 21:26:34 PM
Det som är mindre bra, det är att det verkar inte helt lätt att backa en B9S ut från gaten. Det går väldigt sakta och känns nästan "kritiskt" med tanke på hur många bussar som är i omlopp på terminalen ifråga.

Om det tar lång tid att backa ut bussen beror det sannolikt på att föraren är ovan vid denna manöver. Sådant brukar växa bort med ökad rutin. Visst stör en långsam backning andra bussar men det skall inte vara någon olycksrisk eftersom backande bussar alltid skall ges företräde. Trafikledningen på Nils Ericsonsterminalen har god överblick att så verkligen sker, annars blir det inte så roligt för aktuell förare.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 december 2013, 22:33:20 PM
Om det tar lång tid att backa ut bussen beror det sannolikt på att föraren är ovan vid denna manöver. Sådant brukar växa bort med ökad rutin.

Detta gäller dock inte stadsbussförare, de kan ha hur lång erfarenhet som helst av att vara extremt osäkra varje gång de backar. Och även om de så småningom blir rutinerade så är personalomsättningen så hög att det alltid är en stor andel som knappast kan sägas behärska backning. Fenomenet kan bl a beskådas vid Liljeholmen i Stockholm.

yngrot

Citat från: igel skrivet 19 december 2013, 21:53:09 PM
Nu vet jag ju inte hur NE-terminalens gater ser ut. Men i Jakobsberg backas det ut rätt många B9S:ar utan något större problem. Hur står B9S:arna uppställda i garaget, där lär väl förarna behöva backa dem.




Vid garaget är det "bara" köra rakt fram.. men självklart svårare att backa en ledvagn än en vanlig buss ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Calle

Undrar bara varför inte Veolia väljer boggiebussar istället, som verkar vara en dominerande busstyp på NET. En B9S behövs nog inte ur passagerarantal sett, utan en boggie hade nog räckt. Men, som ni skriver så är det antagligen en ovana hos förarna, och då kan dom ju sin sak en då så att säga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Calle skrivet 20 december 2013, 11:09:25 AM
Undrar bara varför inte Veolia väljer boggiebussar istället, som verkar vara en dominerande busstyp på NET. En B9S behövs nog inte ur passagerarantal sett, utan en boggie hade nog räckt. Men, som ni skriver så är det antagligen en ovana hos förarna, och då kan dom ju sin sak en då så att säga.

Jag tror inte att Veolia sätter in ledbussar om det inte är ett krav från Västtrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Calle

#8
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2013, 11:22:47 AM
Jag tror inte att Veolia sätter in ledbussar om det inte är ett krav från Västtrafik.

Vad jag har förstått, så är det ett krav mellan Västtrafik och Veolia, att L58 skall köras med ledbussar. När trafikstarten skedde, visste man säkert inte att linjen skulle kortas av, som nu har skett. Dock, så kan man i mitt tycke; gjort ett nytt avtal med Västtrafik, då en boggie passar bättre på L58.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Calle skrivet 20 december 2013, 16:19:59 PM
Vad jag har förstått, så är det ett krav mellan Västtrafik och Veolia, att L58 skall köras med ledbussar. När trafikstarten skedde, visste man säkert inte att linje skulle kortas av, som nu har skett. Dock, så kan man i mitt tycke; gjort ett nytt avtal med Västtrafik, då en boggie passar bättre på L58.

Det är i så fall Västtrafik som får ändra i avtalet. Sådant är dock inget som man kan göra hur som helst efter en upphandling. Nu känner jag inte till hur det är skrivet just här men det är vanligt att det finns möjlighet att en gång om året eller så ändra till ett värde av cirka 10 procent uppåt eller nedåt utan att göra en ny upphandling.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

Men nu har man köpt ledbussar och då får man använda dem. Finns ingen vits att lägga pengar på att byta 3 år gamla bussar. Dessutom har det gått utmärkt att backa ledbussar på Nisseterminalen i alla år men det är ju bra att förarna tar det försiktigt om de är osäkra. Om det nu inte behövs ledbuss av kapacitetsskäl kanske det så småningom blir omprioriteringar och man byter plats på några B9S och Solaris. Man har ju bara kört med konceptet i en vecka så det är lite tidigt att utvärdera ännu.

jasve

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 december 2013, 16:37:20 PM
Det är i så fall Västtrafik som får ändra i avtalet. Sådant är dock inget som man kan göra hur som helst efter en upphandling. Nu känner jag inte till hur det är skrivet just här men det är vanligt att det finns möjlighet att en gång om året eller så ändra till ett värde av cirka 10 procent uppåt eller nedåt utan att göra en ny upphandling.
Dom 10 procent du menar gäller ngt som kallas frivolym, man har alltså rätt att utöka eller minska produktionen med dom procenten (procenten kan variera i olika avtal ), och då gäller dom priser som ar satta i avtalet. Man kan utöka eller minska mer än dom tio procenten utan att göra en ny upphandling, och det kan ske flera gånger om året. Om man överstiger dom procenten som står i avtalet blir det en förhandling om kostnaderna.

Walter

Citat från: Jan Svendsen skrivet 20 december 2013, 17:19:46 PM
Dom 10 procent du menar gäller ngt som kallas frivolym, man har alltså rätt att utöka eller minska produktionen med dom procenten (procenten kan variera i olika avtal ), och då gäller dom priser som ar satta i avtalet. Man kan utöka eller minska mer än dom tio procenten utan att göra en ny upphandling, och det kan ske flera gånger om året. Om man överstiger dom procenten som står i avtalet blir det en förhandling om kostnaderna.


Ja,men enligt lagen får man inte ändra avtalet för mycket, då ska det upphandlas på nytt. Detta för att komma åt dem dom handlar upp en sak men sedan radikalt ändrar uppdraget. Dock är gränsen för detta från fall till fall.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: JDS skrivet 19 december 2013, 23:43:46 PM
Detta gäller dock inte stadsbussförare, de kan ha hur lång erfarenhet som helst av att vara extremt osäkra varje gång de backar. Och även om de så småningom blir rutinerade så är personalomsättningen så hög att det alltid är en stor andel som knappast kan sägas behärska backning. Fenomenet kan bl a beskådas vid Liljeholmen i Stockholm.

Citat från: yngrot skrivet 20 december 2013, 10:06:18 AM
Vid garaget är det "bara" köra rakt fram.. men självklart svårare att backa en ledvagn än en vanlig buss ..

Dags att införa högre krav på att man med D-behörighet förväntas kunna backa ledvagn? Eller rentav införa krav på DE-behöringhet (inkl ny uppkörning med släp) för att kunna fortsätta få köra ledvagn? Eller leder alla slags förslag på högre krav på förarnas körkunskaper att det blir akut förarbrist direkt?

Lars-Håkan_E

Citat från: yngrot skrivet 20 december 2013, 10:06:18 AM

Vid garaget är det "bara" köra rakt fram.. men självklart svårare att backa en ledvagn än en vanlig buss ..

Jag vill nog hävda att det är LÄTTARE att backa ut med en ledvagn på sådana ställen just för att den är LEDAD :-)

Man viker ju ekipaget en del och därför behöver man inte backa lika långt rakt bakåt som med en 15 meters buss.

I övrigt trodde jag att det bara var i SL området man inte fick/kunde/ville backa.