Västtrafiks längsta busslinjer?

Startat av Slash2, 17 mars 2011, 00:09:08 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Slash2

Hej! Började tidigare idag fundera över vilka Västtrafiks längsta busslinjer är. Är mest nyfiken eftersom jag planerar att åka ut på en tokresa med mitt fritidskort innan det går ut, och tycker att långa linjer är mest intressanta.
De jag kan komma på just nu är
Linje 1 Karlsborg - Trollhättan
Linje 871 Göteborg - Strömstad

Hjälp mig gärna att hitta fler långa linjer  :)

Fredde

Är inte linje 730 en av de längre? Göteborg - Bengtsfors...


Olof Lagerkvist

Citat från: Slash2 skrivet 17 mars 2011, 00:09:08 AM
Hej! Började tidigare idag fundera över vilka Västtrafiks längsta busslinjer är. Är mest nyfiken eftersom jag planerar att åka ut på en tokresa med mitt fritidskort innan det går ut, och tycker att långa linjer är mest intressanta.
De jag kan komma på just nu är
Linje 1 Karlsborg - Trollhättan
Linje 871 Göteborg - Strömstad

Hjälp mig gärna att hitta fler långa linjer  :)

Om du vidgar begreppet lite och tar med alla busslinjer där Fritidsladdningen gäller och inte bara Västtrafiks egen trafik kanske det kan vara intressant att åka Swebus linje 801 hela sträckan inom länet Göteborg-Hova?

Linje 330 Göteborg-Tranemo över Skene och Svenljunga kan nog också vara intressant. Mycket vackert på sina håll.

Finns det förresten fortfarande genomgående bussar Borås-Trollhättan över Alingsås? Det kanske inte gör det när jag tänker efter.

En annan intressant Swebuslinje är 839 som du kan åka en ganska lång delsträcka av på ditt kort, Tidaholm-Gullspång. Nu kanske det blir svårt att hitta lämpliga anslutningar till något annat om du åker hela den sträckan så du kanske får nöja dig med Tidaholm-Mariestad eller Skövde-Gullspång lite beroende på hur det passar ihop med andra delar.

En hyfsat rejäl tokresa skulle kanske kunna bli Göteborg-Tranemo med linje 330, Tranemo-Falköping med linje 900, Falköping-Skövde med valfritt tåg eller buss, Skövde-Trollhättan med 1 Express, Trollhättan-Åmål med tåg, Åmål-Bengtsfors med linje 775 och till sist Bengtsfors-Göteborg med linje 730.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Nej 550 är enbart Alingsås numera..

Nya 700 Värnamo-Borås ca 115km dock gäller inte fritidskortet så långt där.. men som Olof skriver 900 Tranemo-Falköping är en fin tur..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Slash2

Får tacka så mycket för trevliga tips och inspiration för tokresande!  :)