Begagnade göteborgare i Borås [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 01 mars 2010, 18:18:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Det kan vara bra med moral också.  :)

Men i Stockholm och omnejd behövs det gamla bussar förstår jag. Kanske skall de slitnaste Göteborgsbussarna dit.
Men hur ser man på en buss att den gått i Göteborg?

Bernt Talbrant

Citat från: Rikard Å skrivet 06 mars 2010, 16:14:58 PM
Idag sågs UPG855 på linje 2 i Borås dock utan all form av BL-märkning, den borde (som Staffan tidigare har skrivit) få nr. 086.

Att UPG855 nu är BL 086 bekräftas härmed.  :)

yngrot

Citat från: Janne skrivet 11 mars 2010, 21:31:49 PM
Visst är det roligt att busarna får ett fortsatt liv i en lugnare stad och de är ju ändå inte gamla. Men jag tycker änd inte riktigt om det här med att flytta slitna bussar från storstäderna till mindre städer. Det är lite dålig stil å ått sät tmmot invånarna i de städerna de kommer till att få begagnat. Det råder ju inga tvivel om att bussarna är mer slitna än om de gått i Borås hela tiden!
Det är väl nästan så att bussarna i Göteborg slits mest i hela landet?! Jag menar Stockholm har ju tunnelbanan som tar den största massan folk och staden har inte lika mycket backar heller, vad tror ni?


Enligt Borås Lokaltrafiks tekniska chef är Gbg bussarna i bättre skick än B-L.s de har gått ca 10 000 mil mindre.. inte heller massa plåtskador heller eller klo**er
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 14 mars 2010, 19:23:41 PM

Enligt Borås Lokaltrafiks tekniska chef är Gbg bussarna i bättre skick än B-L.s de har gått ca 10 000 mil mindre.. inte heller massa plåtskador heller eller klo**er

Jag noterade dock att båda de jag såg i trafik i eftermiddags redan hade hunnit få fronterna sönderkörda i nederkant - de har väl varit i närkontakt med någon av de numera stenhårda snövallarna.

Bernt Talbrant

Så har ytterligare ett par MAN A21 från Göteborg satts i trafik i Borås. Nedan några bilder från i eftermiddags.


BL 082 (f d GS 731) svänger ner på Lilla Brogatan som linje 2.


BL 083 (f d GS 732) som linje 7 på Södra torget.


Som jag nämnt tidigare i tråden har några av bussarna som varit i trafik i två veckor redan hunnit känna på de numera stenhårda snövallarna på Borås gator. Här två bilder från Södra torget.

080 (f d GS 725) ger sig av som linje 9.


081 (f d GS 730) ska gå till Sjömarken på linje 45. Till höger 024 på linje 9, en av de MaxCi vars dagar nu torde vara räknade. Idag såg jag totalt 11 MaxCi på stadslinjerna medan ytterligare någon gick på 4x-linjer. Av de nyare Scaniorna, alltså OmniLink:arna, var nio av de tio ute i eftermiddag. Den som saknades var 048 som kanske inte blivit färdigreparerad ännu efter olyckan som tidigare nämnts i detta forum.

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 14 mars 2010, 19:23:41 PM

Enligt Borås Lokaltrafiks tekniska chef är Gbg bussarna i bättre skick än B-L.s de har gått ca 10 000 mil mindre.. inte heller massa plåtskador heller eller klo**er
Nej, plåtskadorna kommer nu när de kom till Borås. Snövallarna och den dåliga snöröjningen har redan hunnit få negativ inverkan på bussarna, enligt utsago från förare.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

olasand

Antar att GS var schyssta nog att sälja bussarna hela till Borås. För sådär har de allt sett ut till och från här också.

Staffan Sävenfjord

Citat från: olasand skrivet 16 mars 2010, 18:40:40 PM
Antar att GS var schyssta nog att sälja bussarna hela till Borås. För sådär har de allt sett ut till och från här också.

Jodå, de var allt utan plåtskador när de kom hit. Så skadorna på främst 080 och 081 har uppstått under de veckor de varit i Borås.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Erling.L

som nån uttryckte det säg snövall i närheten av en MAN o kofångarhörnet går sönder
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Bernt Talbrant

Så har då BL satt de sista bussarna man köpt från GS i trafik. Följande bilder togs i eftermiddags. 084 och 087 har jag inte sett ute förut, 086 har rullat lite längre men har inte visats i denna tråd förut.


084 (f d GS 733) hade tydligen problem med skyltsystemet men den gick på linje 2 när jag tog bilden vid resecentrum.


086 (f d GS 735) på linje 8 svänger in på Allégatan från Åsbogatan.


087 (f d GS 736) på Lilla Brogatan som linje 2.

Svemicke

Och jag har redan hunnit bevittna dörrstrul med dessa. Ni som skriver ner MaxCi kan ju försvara dörrstrulet. Ni andra förstår säkert vad jag menar. Kul nästa vinter dessutom när BL inte har några MaxCi att sätta in.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Bernt Talbrant

Citat från: Svemicke skrivet 20 mars 2010, 11:47:25 AM
Och jag har redan hunnit bevittna dörrstrul med dessa. Ni som skriver ner MaxCi kan ju försvara dörrstrulet. Ni andra förstår säkert vad jag menar. Kul nästa vinter dessutom när BL inte har några MaxCi att sätta in.

Det är väl i och för sig något som inträffar då och då med MAN-bussarna tycker jag så det är ju tyvärr inget nytt. En lördag för någon vecka sedan såg jag f ö en OmniLink med stora dörrproblem på Allégatan vid Hötorget då den gick på 1:an. Hur man än gjorde gick inte dörren längst bak igen. När man trodde den var stängd och körde vidare slog den omedelbart upp på nytt. Vid Högskolan tömdes bussen och passagerarna fick ta nästa 1:a.

yngrot

Inget unikt med dörrproblem på nya bussar oavsett märke. Tyvärr får man väl säga för nog sjutton borde man kunna tillverka en buss där dörrarna fungerar men uppenbarligen inte när bussen är "nersmetad" med massa datorer och mikrobrytare som inte gör annat än krånglar.. :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bussmicke

Kan man verkligen inte köra så man undviker dessa skador?
Otroligt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Ibland har man inget val hellre  en snövall än köra på en bil..Förr tålde bussarna lite snöhögar vilket de inte gör längre
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina