Klart. Nobina ny entreprenör i Söderort, Huddinge-Botkyrka-Nacka-Värmdö

Startat av homer, 07 september 2023, 21:59:40 PM

0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.


Fredde

Intressant, men de flesta mellan Hemmesta och Mölnvik vill väl fortfarande inte sitta och tröska via Gustavsberg utan åker 435-440 istället?

Maven

Jo tack, för drygt 5 år sedan så vågade ju SL äntligen släppa sitt fokus på linje 474 och satsa på utökat trafikdygn på linje 435-440 istället. De flesta resenärer åker nog hellre 10-15 minuter snabbare, med färre stopp, även om det betyder att bussen inte är blå. Med SL:s definitioner borde man ifrågasätta om linje 474 ens ska vara en blå stomlinje då den inte går rakaste snabbaste vägen.

Det borde finnas underlag att utöka trafiken på snabblinjerna ytterligare, särskilt tidiga morgnar då varje sparad minut är värd mycket för resenärerna. Går det att minska trafiken med motsvarande utbud på linje 474 skulle det inte ens kosta något nämnvärt.

Man får verkligen hoppas att inte satsningen på dubbeldäckare innebär att Nobina tänker skära ner på direktbussarna på samma sätt som de gjorde i Norrtäljetrafiken, men där var det väl ersättningsmodellen som var den främsta anledningen, och det misstaget hoppas man att SL inte gör om.

Fredrik Klint

Hur stor andel av de bussar som skaffas för dessa områden kommer vara batteridrivna?

Fredrik Gelin

Citat från: elliot skrivet 03 november 2023, 10:06:41 AMHoppas nya terminalen inte är för låg bara  ;D
Gissningsvis är det nog inga problem att köra in och ut ur den kommande terminalen i Katarinaberget, men frågan är hur mycket marginal det finns kvar om man av någon anledning behöver bärga en dubbeldäckare där.
I den nuvarande terminalen bör det inte vara några problem att köra in och ut, värre var det nog i den gamla under Slussen.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Ja man kan ju knappast ha gjort om blundern när Cityterminalen projekterades och byggdes i slutet på -80 talet.

Slussenterminalen bör ju byggas med minst 4,50 i fri höjd vilket jag utgår ifrån sker.

I den gamla terminalen var det väl 3,60-3,70 i fri höjd.

Peter Rost

Citat från: Fredrik Klint skrivet 13 november 2023, 15:16:10 PMHur stor andel av de bussar som skaffas för dessa områden kommer vara batteridrivna?
Cirka 150 elbussar kommer att trafikera Nacka/Värmdö distriktet, om jag minns rätt.

//Peter

elliot

Är det klart att det kommer vara 150 st vid trafikstart?

homer

Det har nu kommit lite mer fordonsinformation som rör begagnade fordon.

SSV får 24 begagnade normalvagnar, oklart fabrikat och oklart vilken depå (oklart för mig)

Björknäs får 30 begagnade Scania ledvagnar från Södertörn, oklart vilken modell, men rimligtvis Citywide.

Gubbängen blir av med samtliga gasbussar, ett antal blir kvar i trafik och flyttas till Charlottendal som totalt får 80 begagnade MAN gasled från Keolis

virtual1

Kan man gissa att Landskronas elbussar flyttas till SSV då det blir Keolis där i samma veva som trafikstarten är i SSV..

Gano

Lär vara övertagandekrav i Landskrona. Skånetrafiken är rätt glada för det. Dessutom lär de vara för små då man enbart har dörrar i 2 + 2 + 0.

Erling.L

Bara för att det är krav på att ta över dem betyder ju inte att det är krav på att de skall vara kvar.

Men den som lever får se.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Buzzlover

Citat från: Gano skrivet 11 mars 2024, 17:29:11 PMLär vara övertagandekrav i Landskrona. Skånetrafiken är rätt glada för det. Dessutom lär de vara för små då man enbart har dörrar i 2 + 2 + 0.
Bara det faktum att det är 2 + 2 + 0 är nog ett bevis att dom inte hamnar i SL-land, den dörruppsättningen är nämligen förbjuden i dom flesta avtal säkerligen detta avtal också.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

virtual1

Annars är det nog betydligt billigare att lägga till en dörr till än att köpa in nytt, men du har säkert rätt!

Peter Rost

Enligt pappers-DN (14/3) står det att enbart elbussar från och med 2026 kommer att köras i Innerstaden, Lidingö, Upplands Bro, Södertälje, och Nykvarn. Det betyder väl i praktiken att många bussar som inte är särskilt gamla i nämnda trafikområden kommer att slopas?