Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: herren123 skrivet 11 april 2022, 08:29:55 AM

Titel: Aktuella tillverkare av gasdrivna bussar för landsbygdstrafik?
Skrivet av: herren123 skrivet 11 april 2022, 08:29:55 AM
Hej vilka tillverkar gasbussar för landsbygdstrafik?  Scania är den jag känner till




Adminåtgärd: Rubrik förtydligad med hänvisning till regel # 15.
Titel: SV: Aktuella tillverkare av gasdrivna bussar för landsbygdstrafik?
Skrivet av: Erol skrivet 11 april 2022, 10:16:39 AM
Solaris gör det,  har för mig att Man har också
Titel: SV: Aktuella tillverkare av gasdrivna bussar för landsbygdstrafik?
Skrivet av: AO skrivet 11 april 2022, 13:35:33 PM
Varken Solaris eller Man har gasbussar med lågentré i sina nya modellprogram. Däremot så verkar det fortfarande gå att beställa den äldre versionen av Man Lion city med lågentré och gasdrift. MAN har dock låtit meddela att deras nya modell Lions city med lågentré och boggi ej kommer finnas med gasdrift. Samma sak gällande Solaris som bara kommer ha eldrift på sin version.

Titel: SV: Aktuella tillverkare av gasdrivna bussar för landsbygdstrafik?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 11 april 2022, 13:55:33 PM
Om med landsbygd menas bussar med normalgolv så är det väl enbart Scania som erbjuder den lösningen
Titel: SV: Aktuella tillverkare av gasdrivna bussar för landsbygdstrafik?
Skrivet av: buskörare skrivet 11 april 2022, 16:22:50 PM
Landsbyggd är väl mycket lågentre idag. Åtminstone i större delen av landet?
Titel: SV: Aktuella tillverkare av gasdrivna bussar för landsbygdstrafik?
Skrivet av: herren123 skrivet 11 april 2022, 17:49:39 PM
Tack för svar! Anledningen att jag undrar är att i det nya avtalet i Kronoberg så ska det vara gas
bussar till största del.
Titel: SV: Aktuella tillverkare av gasdrivna bussar för landsbygdstrafik?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 11 april 2022, 17:57:40 PM
I Kronoberg är det väl liksom i Kalmar stora delar normalgolvade bussar
Titel: SV: Aktuella tillverkare av gasdrivna bussar för landsbygdstrafik?
Skrivet av: buskörare skrivet 11 april 2022, 18:52:56 PM
Där ser man. Med hiss för rullstolar och sånt då, eller?
Titel: SV: Aktuella tillverkare av gasdrivna bussar för landsbygdstrafik?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 11 april 2022, 18:59:16 PM
Jo
Titel: SV: Aktuella tillverkare av gasdrivna bussar för landsbygdstrafik?
Skrivet av: buskörare skrivet 11 april 2022, 19:08:02 PM
Okej. Trodde sånt var vanligare i norra delarna, här i mellansverige går det mesta åt låggolv/lågentre även på landsbyggden.
Titel: SV: Aktuella tillverkare av gasdrivna bussar för landsbygdstrafik?
Skrivet av: Fredde skrivet 11 april 2022, 19:22:29 PM
Dessa rullar i Kalmar län: https://usercontent.one/wp/www.oskarshamns-nytt.se/wp-content/uploads/2021/10/bussresenarer-1140x641.jpg?media=1646844075 (https://usercontent.one/wp/www.oskarshamns-nytt.se/wp-content/uploads/2021/10/bussresenarer-1140x641.jpg?media=1646844075)
Titel: SV: Aktuella tillverkare av gasdrivna bussar för landsbygdstrafik?
Skrivet av: Vagnskada skrivet 11 april 2022, 21:08:13 PM
Iveco Crossway
Titel: SV: Aktuella tillverkare av gasdrivna bussar för landsbygdstrafik?
Skrivet av: AO skrivet 12 april 2022, 00:30:49 AM
Iveco Crossway finns i 12 meter lågentre med gasdrift men ej gasdrift och boggi.
Titel: SV: Aktuella tillverkare av gasdrivna bussar för landsbygdstrafik?
Skrivet av: Buzzlover skrivet 12 april 2022, 09:51:58 AM
Precis som bilden ovanför anger finns Scanias Interlink i gasutförande, Gasdrift kommer fortfarande vara ett alternativ även efter den stora upprustningen som Interlink serien får nu, läs mer här:
https://www.scania.com/group/en/home/newsroom/press-releases/press-release-detail-page.html/4168616-new-scania-interlink-is-launched

Samt Iveco Crossway som andra skrivit också, går redan några på gasdrift uppe i Skellefteå hos Skellefteå Buss.

Mer finns säkert men dessa är dom Normalgolvs-modellerna jag kom på.
Titel: SV: Aktuella tillverkare av gasdrivna bussar för landsbygdstrafik?
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 12 april 2022, 10:22:39 AM
Eftersom Iveco:n enbart finns som tvåaxlig fungerar det inte riktigt där en treaxlig buss med normalgolv krävs, där har nog Scania fortfarande "monopol"