BussPCn's senaste nyhet...

Startat av Carl Eric, 08 juni 2012, 14:58:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Nja, du verkar ha svårt att skilja på trafikledningsbilar och hållplatsservice diton. En yttre trafikledare kan snabbt stänga/öppna en hållplats med ganska små medel om behov uppstått, t.ex. vid en brand, polisavstängning etc. som temporärt då kräver mindre omläggning av en linje. Den utrustning du beskriver ska användas får du dock inte direkt med dig i ett vanligt trafikledningsfordon utan där får man nöja sig just med silvertejp, spärrband, buntband, svart täckplast mm. som dock inte uppfattas som så tydligt av trafikanterna och man får inte heller applicera somligt hur som helst. Däremot finns det tyngre och bättre grejer ombord på just hållplatsservicefordonen.

Oavsett om vilja finns så sitter sedan topptavlorna ofta på en ganska bra höjd för att förhindra åverkan vilket gör att det krävs lite extra. Den lilla trappstege som finns i en del trafikledningsbilar räcker inte till utan det behövs en fullstor stege. Den går i sin tur då inte in i en normal kombibil vilket är vad de flesta använder för yttre trafikledning. Sedan ska man helst ha något att sätta fast topptavlan på och det brukar innebära någon form av fot (ofta en mindre betongsugga numera) och de brukar väga en hel del och ta plats varför man inte heller har medel eller plats för... sen ska det till en stolpe. Frågan är sedan även var man ska förvara dessa grejer när de inte används.

Nej, så enkelt som du beskriver att det är går jag nog inte med på och för högst temporära flyttar på en eller ett par timmar så finns det inte så mycket möjligheter. Ofta finns inte heller adekvat tid för en sådan procedur. Metoden används däremot för tillfälliga flyttar som varar en viss tid, från en dag till ett par veckor. Ett problem är dock att det inte heller är bra med något alltför beständigt så att folk, kanske då p.g.a. kvarvarande klisterlappar, ställer sig och väntar vid något som varit ett tidigare tillfälligt hållplatsläge, men som sedan länge flyttats tillbaka.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Ojoj, stackars alla vad svårt allt är. Stegen ska du naturligtvis lägga ovanpå bilen, inte inuti den! Och så vidare, liksom.

Naturligtvis åker man inte ut och ändrar om en massa om flytten bara gäller ett fåtal avgångar, det är jag helt med på.

Nico

Det handlar inte om att göra det svårt utan om hur det fungerar i praktiken. Har du sedan problem med det så är det upp till dig, men jag tycker din ton är lite trist.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Matte

Citat från: Carl Eric skrivet 08 juni 2012, 14:58:30 PM
...är att att hållplatslägena numera visas brevid hållplatsnamnet!



Fast för mig verkar den där grejen vara lite smått onödig. Dom linjer jag kör inloggad på en SL Buss-PC är hållplats läges angivelse infon onödig. För dom gånger den ska synas så är rutan Skylta om för nästa linje ivägen. Jag trycker aldrig OK på den frågan om att Skylta om så det blir Vänta istället. Jag tycker det blir mera problem att skylta nästa linje direkt.

JDS

Citat från: Nico skrivet 12 juni 2012, 22:52:40 PM
Det handlar inte om att göra det svårt utan om hur det fungerar i praktiken. Har du sedan problem med det så är det upp till dig, men jag tycker din ton är lite trist.

Jag tycker att det är du som har en trist ton. Du ojar dig över svårigheter som var man ska förvara en stege hos ett företag som omsätter hundratals miljoner om året. Arbetsglädjen flödar över, ser jag...  ::)

Nico

Citat från: JDS skrivet 13 juni 2012, 15:03:11 PM
Jag tycker att det är du som har en trist ton. Du ojar dig över svårigheter som var man ska förvara en stege hos ett företag som omsätter hundratals miljoner om året. Arbetsglädjen flödar över, ser jag...  ::)

Tja, vi kan nog vara överens om att vi inte är överens. Nu tycker jag till och med att du, förutom den trista tonen, även tangerat det rent enfaldiga med din sarkasm. Vi som jobbar med denna typ av saker till vardags får anpassa oss efter de premisser som kan medges, inte till vad vi kanske skulle vilja ha eller hur vissa tycker att det borde vara. Det finns vissa faktiska omständigheter som styr de flesta branscher, oavsett vilken omsättning som finns, vilket ger oss de förutsättningar vi har att arbeta efter.

Om du var direkt involverad i denna typ av ärenden och kom med något sakligt i denna diskussion så skulle jag nog ta dig på allvar, men om jag inte missminner mig så har du din primära erfarenhet från T-banans vagnverkstäder. Däremot har du väl aldrig (rätta mig om jag har fel) pysslat med busstrafikledning eller hållplatsfrågor överhuvudtaget och då blir jag som sagt lite frågande över ditt sätt att agera. Du är sedan säkert duktig på ditt eget område varför jag, då jag inte har den kompetensen, aldrig ens skulle komma på tanken att säga emot dig i saker som rör det fältet.

Själv envisas du dock med att hålla på med diverse fånerier och uttalanden kring saker du uppenbarligen inte har någon kunskap om eller insyn i och när argumenten tryter för dig så förfaller du till barnsligheter. Alltså, jag har gett dig adekvata motargument, men uppenbarligen kan du inte bemöta dessa och då är det tråkigt att du inte kan acceptera att du de facto är ute och cyklar. Får mer en känsla av att du är ute efter att provocera snarare än att debattera. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman