Huvudmeny

Åtal mot GS-chef

Startat av Staffan A, 30 mars 2009, 17:51:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erling.L

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 mars 2009, 22:21:00 PM
Ha ha... ja det ser vi ju hur det går när det är kommunaliserat, bakgrunden till denna tråd  ;D


Tvivlar det spelat roll om det varit ett privat eller som nu kommunalt bolag. speciellt väster avtalet har ett idiotiskt upplägg på böter för inställda turer som gör mycket i detta sammanhang.

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Trafikar´n

Visst är det VD el eg är det väl trafikchefen/trafikansvarige som bär straffansvaret i frågan, men kraven på denne/a och VD ökar ju om företaget får svidande böter. Det sas ovan att då skulle vi få en orimligt dyr trafik, tja det är väl så att anbudsförfarandet har gett oss för billig och ibland farlig trafik. Säkerhet kostar, städning kostar, mer kosmetisk lagning kostar, men ingen vill betala. Därmed är det så enkelt som vi får vad vi betalar för. I en del andra branscher är det företaget som får betala får en undermålig produkt, vi ska inte ta bort det enskilda straffansvaret, vi ska tillföra ett ekonomiskt citament för trafikföretagen att köra med säkra fordon genom kännbara företagsböter i de fall man nonchalerar säkerheten.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

Fredde

#17
Är man chef är man ytterst ansvarig för arbetsmiljö/lagar samt att det fungerar nedåt i ledet, bryter folk under mot lagar är man ändå ansvarig, det åligger den enskillde som är chef att man kontrollerar att saker fungerar även om man litar på underställd personal, det ingår i lönen att man har full kontroll! Som chef kan man aldrig skylla på underställda hur man än vrider och vänder på det! Man får även komma i håg att det är frivilligt att vara chef!
Jag har varit med om på jobbet en chef brutit arbetslagar & det kostat firman 40000kr till facket för ett enskillt tillfälle, men företaget ansåg det var rätt beslut & han är fortfarande chef dvs beslutet var värt mer än 40000kr om man tagit ett annat beslut.. Nu handlar det inte om busstrafik visserligen, detta är industri som är värd mer än 1 miljon per timme.. Men det ska undvikas säger högre chefer om det kan då det ger negativ publicitet till kunder!

Knallhatt

Citat från: BEL skrivet 02 april 2009, 19:24:49 PM

Tvivlar det spelat roll om det varit ett privat eller som nu kommunalt bolag. speciellt väster avtalet har ett idiotiskt upplägg på böter för inställda turer som gör mycket i detta sammanhang.



Det har inget med viten på inställda turer att göra. Då skall Du se anbudsunderlaget i det pågående anbudet om viten för inställda turer.
Grundproblemet är egentligen detta: Om man inte har råd att köra trafiken blir det problem.

Med andra ord, har man räknat fel så blir det problem i långa loppet. Jag säger inte att det bara är GS som räknar fel, det har drabbat både stora och små bolag.
Problemet är också att ett större bolag kan hämta igen det från ett annat ställe. Ett litet kan det inte, såvida man inte har verksamhet i "huset" som inte är upphandlat.

Erling.L

Citat från: Knallhatt skrivet 03 april 2009, 18:34:16 PM
Det har inget med viten på inställda turer att göra. Då skall Du se anbudsunderlaget i det pågående anbudet om viten för inställda turer.
Grundproblemet är egentligen detta: Om man inte har råd att köra trafiken blir det problem.

Med andra ord, har man räknat fel så blir det problem i långa loppet. Jag säger inte att det bara är GS som räknar fel, det har drabbat både stora och små bolag.
Problemet är också att ett större bolag kan hämta igen det från ett annat ställe. Ett litet kan det inte, såvida man inte har verksamhet i "huset" som inte är upphandlat.

det är viterna som generar dom stora minus posterna för GS som jag förstått det o då framförallt på dom gamla avtalen där det är ett belopp per tur oavsett hur kort eller lågnt omloppet är, på dom nyare avtalen är det böter per minut indragning istället vilket inte generar otroliga summor på kort tid vilket gamla systemt kunde om linjerna var korta som i frölunda o angered
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Erling.L

ok Västtrafik har ju tidigare i GT sagt att man skulle anpassa vitessystemet till denna upphandlingen för o inte vara orimligt
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus