Aställningsavtal, krav & lön?

Startat av charles, 30 mars 2009, 14:11:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

charles

Hej!

Jag är ny här på forumet och jag har kontaktat en del bussbolag den senaste tiden, nu är de så att jag undrar vilka vilkor Veolia ställer på sina nyanstälda, t.ex. hur länge ska man jobba på företaget om man får körkortet betalt samt vilka arbetstider man kan tänkas få och om ingångslönen är enligt kolektivavtalet? Jag ska tilläga att jag har inte jobbat i branchen och jag har inte heller busskort!

Tacksam för svar..

j

körkortet får du betala själv om du inte får det via af. Lönen på de stora bolagen är nog alltid enligt avtalet

Busstobbe

Vissa företag kan kosta på dig ett D-kort, vet dock inte hur det är med Veolia.

Krille

Citat från: Busstobbe skrivet 01 april 2009, 16:57:47 PM
Vissa företag kan kosta på dig ett D-kort, vet dock inte hur det är med Veolia.

Gör man det i dessa tider?
Lär väl inte va nån personalomsättning såhärdags kan man tycka iaf...

/K

Busstobbe

Vet inte exakt hur det ligger till i nuläget, men i höstas vill jag minnas att jag såg nån annons där det stod nåt i stil med, kan du övertyga oss om att du är rätt person för jobbet ordnar vi körkortsutbildning.

preacher

På Bergvarabuss i Karlskrona tar vi bara in timanställda.Sen får man köra som det tills det blir någon tjänst ledig vilket är ganska sällsynt.Lönen är efter avtal(Kommunal/Bussbranchavtalet.)Se deras hemsida.Eftersom vi också har mycket beställning o skoltrafik blir det även sådan körning utöver linjetrafiken.
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

charles

Okej, tack för alla svar...!!! Jag vet inte riktig hur de blir me kortet än, men de lutar åt att ams kommer stå för kostnaderna, vilket är bra om man får igenom de....

Men hur ser arbetstiderna ut, som jag har förstått så skiftar de en del från dag till dag, ibland me långa raster, stämmer detta?

76

Arbetstiderna varierar beroende på var du jobbar, hur stort garaget är, hur sökning och kommendering funkar, hur "samarbetsvillig" arbetsgivaren är osv.

Men du kan väl förvänta dig något inom dessa ramar för arbetstider: Tidigaste jobbstart - 4-snåret. Senaste jobbslut - någonstans mellan midnatt och 4 beroende på om du kör nattrafik eller inte. Maximal ramtid 13 timmar. Matrast som varierar mellan 30 minuter och 5 timmar. 3-delade pass med rast ute i nån skogsdunge. Naturligtvis infaller inte alla dessa extremfall samtidigt, men de är alla möjliga.

Uj så nattsvart jag målade upp det hela, var inte riktigt meningen. Men arbetstiderna är nog det sämsta med jobbet som bussförare.

Buss-Anders

Vården och bussbranschen hör till de avtalsområden som har just delade turer.
Börja tidigt, jobba ett par timmar.. ledig mitt på dagen.. börja någon gång på eftermiddagen.
Få betalt 10 minuter per timme medan du väntar på att få börja arbeta igen.

Då är det en klar fördel om du bor nära ditt garage  och inte pendlar flera mil dit.
Ställer du upp och arbetar ofta  och på väldigt obekväma tider som nyanställd så ökar chansen att få arbeta. Tackar du nej för ofta så ringer de mera sällan.
Ibland är det ju kris  och de måste ha någon som sitter bakom ratten alldeles strax så varför slösa tid på att ringa till en som man nästan är säker på säger nej.

Ställer du upp ofta så får du det bättre....

Mvh
Buss-Anders

charles

Ahhaaaa, okej, då vet jag i alla fall vad jag har gett mig inpå.....:-) Angående långa raster så spelar de ingen större roll i och med att jag pluggar lite högskolekurser på distans och då kan man utnytja rasterna till studierna om man nu skulle få brist på fantasi, men att de fanns 3 delade arbetspass de kände jag dock inte till....

Sen ligger de nåt i de du säger, att om man ställer upp mer än andra så anses man lite mer eftertraktad och cheffen vet då vem den ska kontakta....!!!

preacher

Arbetstiderna kan bli väldigt oregelbundna. Vi har inte så många delade pass här, 2 st på 4 veckor. Å andra sidan har jag alltid tyckt om att ha oregelbundna tider tror inte jag skulle stå ut med ett 7-16 jobb någon längre tid.Kort sagt jag trivs med o gillar mitt jobb som Busschaufför.Fortfarande efter 23 år. 8)
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss