Tjörnarpsbuss vann över Bergkvara i Kammarrätten

Startat av Walter, 26 mars 2009, 15:15:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=98936

Skolbussupphandlingen i Höörs kommun vanns först av Bergkvara buss. Länsrätten avslog Tjörnarpsbuss överklagan men kammarrätten håller med att kommunen inte tagit hänsyn till att ett skall-krav i upphandlingen inte fanns med i Bergkvaras anbud.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Johan Hansson

Tycker det är bra att de mindre bussföretagen stå på sig mot de stora bussbolagen.
Rätt skall vara rätt.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Mittlinje

Citat från: Johan Hansson skrivet 27 mars 2009, 15:14:22 PM
Tycker det är bra att de mindre bussföretagen stå på sig mot de stora bussbolagen.
Rätt skall vara rätt.


Jag har nog en annan inställning än Johan - "rätt skall vara rätt" är det som är mest fördelaktigt för mig som skattebëtalare och det innefattar också dagen upphandlingssystem. Problemet är många gånger de som dels utformar anbudsunderlagen och dels de som utvärderar dem inte har den kunskap som bolagen anser vara rätt enligt lagen. Så för mig är det viktigare ifall upphandlaren hittar bästa pris och verksamhet till lämpligt pris.

Kan också tillägga att man nog inte skall räkna Tjörnarpsbuss till de mindre bolagen längre med tanke på deras verksamhet - ca ett femtontal? bussar, bland de största bussresearrangörerna som täcker hela Skåne samt ägare av Christers resor och därmed en omfattande flygreseverksamhet. Det finns alltså betydligt mindre bussbolag i området kring Höör än Tjörnarpsbuss vilka vann upphandlingen och säkert kommer att sköta uppdraget bra.