Försenade bussar i Uppsala

Startat av Jonas, 25 mars 2009, 22:03:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=77-AV_ID=884720,00.html

En av många artiklar de senaste dagarna.
Som vanligt är kommentarerna rätt intressanta att läsa  ;)

Björn Ax

Ja som vanligt så verkar det vara samma personer som kommenterar varje artikel.
Tur att det är en minoritet som tycker som dom.

Dom som har problem med SMS och korten. Jag som kör buss har kanske mellan 2 och 6 kort som absolut inte fungerar under en dag. Som max. Dom andra är faktiskt "skit bakom kortläsaren" tyvärr. Folk som tror att man kan hålla korten hur som helst eller bara visa fram kortet, ta bort det och sen trycka på knappen.

Hoppas det blir lättare med nya systemet som kommer nästa år förhoppningsvis.
Ska det som en skrev på unt finnas kortläsare vid mittdörrarna också som jag fattat det.

Simon A

Kan bara hålla med, intressanta kommentarer från folk som i vissa fall verkligen inte vet hur det fungerar. Däremot är det ju kul med de kommentarer från folk som faktiskt förstår vad som är bra att göra, till exempel ta en tidigare buss och ha biljetten färdig när man kliver på. Att ha marginal på sig dit man ska är väl alltid bra oavsett om man tar bil eller buss, man kan ju aldrig veta vad som kommer ske på vägen man åker på.

Inte prata vid avlösningen? Då kan man ju be de personerna sluta prata med sina kollegor på jobbet. Tråkigt att se såna kommentarer, även om jag inte kör men min pappa kör ju, man vet ju hur det funkar :) Nej, keep on going med det ni gör och lyssna bara på befogad kritik. 9 av 10 gånger är jag nöjd med servicen på GUB, alla kör inte bra så är det bara. Desto gladare får man vara när det är någon som kör bra istället :)

//Simon

Björn Ax

Citat från: Simon A skrivet 03 april 2009, 23:24:26 PM
Att ha marginal på sig dit man ska är väl alltid bra oavsett om man tar bil eller buss, man kan ju aldrig veta vad som kommer ske på vägen man åker på.
//Simon

He he. Ja hade en tjej nångång som skulle till ett bröllop och var försenad så hon ville att jag skulle köra så fort jag kunde.  ;D
Hoppas det inte var bruden bara. ;D
Tyvärr för henne så var det mitt i rusningstid så jag kunde inte köra så fort.

Simon A

Citat från: Björn Ax skrivet 05 april 2009, 19:55:18 PM
He he. Ja hade en tjej nångång som skulle till ett bröllop och var försenad så hon ville att jag skulle köra så fort jag kunde.  ;D
Hoppas det inte var bruden bara. ;D
Tyvärr för henne så var det mitt i rusningstid så jag kunde inte köra så fort.
Sånt funkar ju :P Pappa berättade att precis när han började köra buss och 1: an gick mellan Flogsta och Centralstationen så var det en kille som klev på uppe i Flogsta och krävde att det skulle gå i full fart ner på stan. Han skulle då åka med ett tåg som gick en minut efter eller före det att 1: an skulle ankoma stationen, kommer inte ihåg riktigt. Men pappa körde så exakt som det gick efter hastigheten istället och accelererade inte förrän han var framme vid skyltarna och när han väl rullade in på Centralen såg man hur tåget åkte iväg längs spårområdet. Han visste ju att även om han kört på så skulle han inte hunnit ner i tid till tåget och man kan ju bara hoppas att killen lärde sig en läxa.

//Simon

Jo

Citat från: Simon A skrivet 03 april 2009, 23:24:26 PM
Kan bara hålla med, intressanta kommentarer från folk som i vissa fall verkligen inte vet hur det fungerar. Däremot är det ju kul med de kommentarer från folk som faktiskt förstår vad som är bra att göra, till exempel ta en tidigare buss och ha biljetten färdig när man kliver på. Att ha marginal på sig dit man ska är väl alltid bra oavsett om man tar bil eller buss, man kan ju aldrig veta vad som kommer ske på vägen man åker på.
Om det är så att många personer inte lyckas stämpla biljetten på rätt sätt måste det ju ändock vara ett misslyckande från tillhandahållarens sida och detta oavsett om det gäller en biljetautomat på bussen eller till exempel bankens uttagsautomat. Man kan inte förvänta sig att användaren ska ha kunskaper i hur ett biljettsystem fungerar.


Citat från: Simon A skrivet 03 april 2009, 23:24:26 PM
Inte prata vid avlösningen? Då kan man ju be de personerna sluta prata med sina kollegor på jobbet. Tråkigt att se såna kommentarer, även om jag inte kör men min pappa kör ju, man vet ju hur det funkar :) Nej, keep on going med det ni gör och lyssna bara på befogad kritik. 9 av 10 gånger är jag nöjd med servicen på GUB, alla kör inte bra så är det bara. Desto gladare får man vara när det är någon som kör bra istället :)
Vid sen buss och flygande byte ser jag det som olämpligt att ta tid på att prata om oväsentligheter om detta förlänger uppehället. Kanske ska tilläggas att jag inte tycker att det är något större problem till vardags och att jag absolut inte tror att bussförarna är de värsta syndarna. Dock kan jag själv bli irriterad om man kommer in på en serviceinrättning oavsett om den är offentlig eller privat och de anställda är mer intresserad av att prata med kollegorna eller i telefonen med anhöriga än att betjäna kunderna.

Björn Ax

Citat från: Jo skrivet 06 april 2009, 14:03:12 PM
Vid sen buss och flygande byte ser jag det som olämpligt att ta tid på att prata om oväsentligheter om detta förlänger uppehället. Kanske ska tilläggas att jag inte tycker att det är något större problem till vardags och att jag absolut inte tror att bussförarna är de värsta syndarna. Dock kan jag själv bli irriterad om man kommer in på en serviceinrättning oavsett om den är offentlig eller privat och de anställda är mer intresserad av att prata med kollegorna eller i telefonen med anhöriga än att betjäna kunderna.

Det är ju inte så att vi pratar massa skit och gör ingenting. Den förare som byter av måste ju ändå ställa in allting och logga in i maskinen och ställa in ratten. Medans han/hon gör detta så pratar vi på om bussen fungerar bra eller om nånting är ändrat på linjen. Den tiden det tar skulle det ändå ha tagit om vi inte skulle ha pratat.

Citat från: Jo skrivet 06 april 2009, 14:03:12 PM
Om det är så att många personer inte lyckas stämpla biljetten på rätt sätt måste det ju ändock vara ett misslyckande från tillhandahållarens sida och detta oavsett om det gäller en biljetautomat på bussen eller till exempel bankens uttagsautomat. Man kan inte förvänta sig att användaren ska ha kunskaper i hur ett biljettsystem fungerar.

Tja det kan man tolka på flera olika sätt. När kunderna köper våra kort och inte har använt dom förut så får denna kund en liten instruktion om hur korten ska användas. Hur man ska hålla kortet och vilken knapp man ska trycka på.
Känner en som säljer våra kort och han berättar väldigt mycket om hur man ska använda korten. Att här måste du hålla kortet för där sitter sensorn.

Som chaufför så råkar jag ut för samma personer nästan varje gång som har svårt för att använda korten även fast man visar varje gång hur man ska göra.

Lite måste man dock kräva att användaren ska veta. Du går väl inte in på banken varje gång du ska ta ut pengar för att du inte vet hur automaten fungerar?? Vet inte hur det är nu men när jag skaffade mitt första uttagskort så det enda man fick var att gå ut och stoppa i kortet och välj pin kod.

Man måste faktiskt kräva lite utav sina kunder också. Man kan inte få allt serverat hela tiden. Jag tycker faktiskt synd om dom som känner så att "nej detta vill jag inte lära mig".

Så som sammanfattning: Jo jag förväntar mig faktiskt att mina resenärer kan använda sina kort.

Ps. Måste edita lite här och lägga till att dom flesta som inte lyckas stämpla biljetten har för bråttom. Dom tror att tekniken är lika snabb som dom. Så det är bara en väldigt liten del som faktiskt inte vet hur det fungerar.

Jo

Citat från: Björn Ax skrivet 06 april 2009, 22:18:34 PM

Lite måste man dock kräva att användaren ska veta. Du går väl inte in på banken varje gång du ska ta ut pengar för att du inte vet hur automaten fungerar??
Inte jag men det finns faktiskt de som gör de. Nu tillhör jag faktiskt inte den skaran som har speciellt svårt att använda teknik och jag har till och med en egen dator. Alla har dock inte det. Det finns ju till och med de som fram till för några månader sedan(eller när nu Svensk kassaservice las ner) gick till kassan för att betala sin räkningar och för detta betalade flera tiotals kronor på faktuera efter som de inte kunde använda Internetbank eller girobetalningar med post.


Citat från: Björn Ax skrivet 06 april 2009, 22:18:34 PM
Man måste faktiskt kräva lite utav sina kunder också. Man kan inte få allt serverat hela tiden. Jag tycker faktiskt synd om dom som känner så att "nej detta vill jag inte lära mig".

Så som sammanfattning: Jo jag förväntar mig faktiskt att mina resenärer kan använda sina kort.

Ps. Måste edita lite här och lägga till att dom flesta som inte lyckas stämpla biljetten har för bråttom. Dom tror att tekniken är lika snabb som dom. Så det är bara en väldigt liten del som faktiskt inte vet hur det fungerar.
Antar att de visar upp kortet och tar bort det innan det registrerats då. Tycker faktiskt att det är ett misslyckande om det inte räcker med att snabbt dra det förbi.

Björn Ax

Citat från: Jo skrivet 07 april 2009, 10:39:18 AM
Antar att de visar upp kortet och tar bort det innan det registrerats då. Tycker faktiskt att det är ett misslyckande om det inte räcker med att snabbt dra det förbi.

Tja då är nog all teknik ett misslyckande. Samma sak med kortterminaler i butiker. Drar man för snabbt så hinner inte läsaren registrera kortet. Men det kommer nog en tid då det räcker med att tänka att man vill betala så betalar man. :)

Jo

Citat från: Björn Ax skrivet 07 april 2009, 11:48:03 AM
Tja då är nog all teknik ett misslyckande. Samma sak med kortterminaler i butiker. Drar man för snabbt så hinner inte läsaren registrera kortet. Men det kommer nog en tid då det räcker med att tänka att man vill betala så betalar man. :)
Risk för att vi börjar komma ut i off-topic markerna men jag tänkte faktiskt också på kortterminalerna kort efter jag skrivit meddelandet. Och där kan jag väl tillägga att jag tillhör den skara som ibland drar kortet för snabbt :) Dock verkar det som att det som att det är ganska ojämn kvalité alternativt att läsarna slits blir skitiga olika fort. Kan nämligen vara så att man alltid lyckas på första försöket i kassa 2 samtidigt som man vid användandet av kassa 3 nästan alltid få dra kortet flera gånger.

Sen är det ju ofta en balansgång mellan användarvänlighet/snabbhet och funktion. Ett exempel på dessa torde de nya biljettautomaterna i Öresundsregionen vara. Det krävs nu ofta mycket mer knapprande för att få sin biljett eftersom man nu dels har möjlighet att köpa biljett från vilket ställe som helst och inte bara där automaten är placerad, och även ha fått möjlighet att söka på stationer med tangentbord och karta.

Simon A

Citat från: Jo skrivet 06 april 2009, 14:03:12 PM
Vid sen buss och flygande byte ser jag det som olämpligt att ta tid på att prata om oväsentligheter om detta förlänger uppehället. Kanske ska tilläggas att jag inte tycker att det är något större problem till vardags och att jag absolut inte tror att bussförarna är de värsta syndarna. Dock kan jag själv bli irriterad om man kommer in på en serviceinrättning oavsett om den är offentlig eller privat och de anställda är mer intresserad av att prata med kollegorna eller i telefonen med anhöriga än att betjäna kunderna.
Jag förstår precis vad du menar men det jag menade med prat är precis det som Björn skrivit. Lite om bussen och linjen osv. Är bussen inte sen och tiden finns kan man ju samtidigt fråga om hur man mår och sådär. Var med min far idag på en avlösning som inte tog mer än 1,5 minut och man hinner slänga ur sig en del på den lilla stunden också :) Men att stå och prata bort minuter på oväsentligheter det är verkligen bara dumt om det är så att bussen redan är kraftigt försenad. Eller som min pappa sa, om man vet om att man hinner iallafall kan man ju prata en 3-4 minuter men jag tror det är sällan han gör det.

//Simon

jocke

Jag kan ta ett exempel.

Jag jobbar på willys. Vi skaffade chipläsning på våra kontokortsmaskiner för 1½ år sedan.

Fortfarande får man berätta för folk 50 gånger / dag hur de ska sätta in kortet i läsaren om de har chip, fast de handlar hos oss nån gång i veckan.

Jag förändrar era liv med detta inlägg