SR P4 Västerbotten: "Bussförarkrav på utvärdering och ansvar"

Startat av Ersa, 10 mars 2009, 10:25:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"Bussförarna i Umeå har tröttnat på alla problem och kräver en oberoende utvärdering av lokaltrafiken. I medborgarförslaget som 90 förare av 120 fast anställda Swebusförare skrivit under och som överlämnats till kommunfullmäktige kräver förarna att kommunen utvärderar det politiska beslutet att konkurrensutsätta lokaltrafiken".

Hela artikeln här, inkl ett ljudinslag med en intervju:
http://www.sr.se/vasterbotten/nyheter/artikel.asp?artikel=2687992

Ersa


Ersa

"Västerpartiet kommer att lägga en motion till kommunfullmäktige om att kommunen ska återta lokaltrafiken i kommunal regi."
http://www.sr.se/vasterbotten/nyheter/artikel.asp?artikel=2691939

Obs! Notera bildtexten under just en OmniCity. ;)

Ersa

"Länstrafiken bemöter nu den kritik man fått utstå av politiker om att man inte göra sitt jobb när det gäller lokaltrafiken i Umeå. Politikerna har bland annat ansett att Länstrafiken ska vara tuffare mot bussföretaget Swebus så att de följer avtalet."

http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=1643461

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 mars 2009, 08:41:51 AM
Se på Östersund

Att jämföra de rätt jämbördiga städerna Östersund och Umeå är alltid intressant. Jag kan inte erinra mig att jag någonsin sett upptagna trafikledare, servicebilar, 2-3 personaltransportbilar eller en liknande mediadebatt i Östersund.

Å andra sidan... Kan det underlätta att trafikutövaren i Östersunds tätort har ett nettoavtal och större möjligheter att själva lägga upp bättre linjesträckningar med bra körtider som även passar resenärerna?

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 mars 2009, 08:57:18 AM
Mja, jag kan inte tänka mig att avtalstypen påverkar detta, man har ju heller ingen 100% bestämmanderätt över trafiken då det skulle kunna leda till obehagliga följder för trafikköparen och resenärerna.

Absolut, dock verkar man vara väldigt öppna till nya idéer genom att alla parter samarbetar bra i Östersund. Många nya smidiga linjesträckningslösningar blev det efter 2001, t.ex att 1:an och 9:an gick ihop som en slinga "bakom" Körfältet som förr saknade kollektivtrafik. Även på Frösön har man gjort något liknande. Dessutom har man en busslinje förbi bussgaraget hela trafikdygnet, vilket Umeå saknar. Med en sådan lösning slipper man köpa in tre avlösningsbilar. I Umeå finns ledbusslinje 6 & 9 från Ersboda/Mariehem mot Universitet som resenärerna skyr pga att den är för långsam. Hellre trängs de flesta resenärer i de snabbare kortbussarna på linje 2 & 7.

Ersa


Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 mars 2009, 19:17:06 PM
Jo, men där kan ju som sagt knappast operatören hängas!

Oj, jag tog bort mitt inlägg av misstag... men citatet syns ju.
Det jag skulle skriva var att många verkar störa sig på kommunens politiker och den bristfälliga trafik- och taxeinformationen. Men när de ansvariga politikerna svarar på kritiken nämner de bara saker som t.ex Swebus ansvar samt upphandlingars vara eller icke vara. När de själva började kritisera Swebus för felen på skyltningarna som den kommunägda C90:n orsakade, börjar man ju fundera över hur insatta vissa är.