Handlingsplan inför framtiden

Startat av Bammis, 05 mars 2009, 09:30:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bammis

Försämringarna avlöser varandra i trafikföretagens jakt på att kapa kostnader. Som förare jagar vi sekunder
dagligen... Några marginaler är ju knappt och tänka på längre, och begreppet "god" personalpolitik existerar
ju knappt.

Samtidigt börjar det pratas allt mer om Förarbrist i stor omfattning, i och med stora pensionsavgångar, samt
att hela transportbranschen måste försöka göra något åt det hela på sikt.

I lastbilsbranschen tycker jag mig kunna skönja det ena projektet efter det andra, men från bussbranschens
sida är det knäpptyst.

Hörde en siffra om att årgångarna 1945 t.o.m. -48 består av drygt 800 000 svenska som kommer gå i ålders-
pension under de kommande åren (fr.o.m. nästa år och framåt).

Att branschen, ifråga om rekryteringsunderlag, har ett uppsving i dag får dom väl tacka konjunkturläget för,
men vad händer när alla dessa "nya kollegor", med förflutet som Hantverkare, Akademiker m.fl, som idag kör
buss i brist på annat jobb, och som definitivt inte kommer orka fortsätta stressa/jaga, försvinner... För den
dagen kommer ju.

Någon av kollegorna här på Forumet som känner till branschens resonemang och handlingsplan för framtiden?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bammis skrivet 05 mars 2009, 09:30:19 AM

Någon av kollegorna här på Forumet som känner till branschens resonemang och handlingsplan för framtiden?

Jag hittade det här när jag sökte på Bussbranschens Riksförbunds hemsida:
http://www.bussbranschen.se/Portals/0/PDF_publik/Rapporter/Rekryteringsrapport%202.pdf

Mer en kartläggning av problemet än förslag till lösning. Men kanske kan ha intresse ändå.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hagri

Citat från: Bammis skrivet 05 mars 2009, 09:30:19 AM
Att branschen, ifråga om rekryteringsunderlag, har ett uppsving i dag får dom väl tacka konjunkturläget för,
men vad händer när alla dessa "nya kollegor", med förflutet som Hantverkare, Akademiker m.fl, som idag kör
buss i brist på annat jobb, och som definitivt inte kommer orka fortsätta stressa/jaga, försvinner... För den
dagen kommer ju.
Stress och hets förekommer i många branscher och det kan även vara så att den är mindre i bussbranschen än i det yrke de lämnat. Bussförare är inte det sämsta jobbet på jorden, men det beror ju också på den egna inställningen till vad man vill jobba med.
Samtidigt  finns saker som behöver förbättras och förändras i bussbranschen liksom i de flesta andra branscher.

Staffan Sävenfjord

Journalisten och förre radiomannen Ulo Maasing tar upp problemet på ett i mitt tycke mycket bra sätt (som han numera alltid brukar göra sedan han gick ur BR:s ledband) på sin blogg:
http://maasing.wordpress.com/2009/03/06/kurvor-over-en-bransch-med-problem/

Det är nästan så att till och med jag blir pessimistisk. Och det som behövs bäst av allt nu, nämligen en handlingsplan, tycks inte finnas hos BR eller någon annan berörd organisation.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 mars 2009, 10:09:22 AM
Journalisten och förre radiomannen Ulo Maasing tar upp problemet på ett i mitt tycke mycket bra sätt (som han numera alltid brukar göra sedan han gick ur BR:s ledband) på sin blogg:
http://maasing.wordpress.com/2009/03/06/kurvor-over-en-bransch-med-problem/

Det är nästan så att till och med jag blir pessimistisk. Och det som behövs bäst av allt nu, nämligen en handlingsplan, tycks inte finnas hos BR eller någon annan berörd organisation.

Eller kan man tolka kurvorna som att det i dagsläget är lätt att hitta förare och att man därför väljer de äldre förarna. Dels pga erfarenheten men också för att de som är äldre än 40 i regel inte längre har några småbarn som de ska vara hemma med för att de blir sjuka. Nästan alla brancher säger att de har problem att rekrytera, trots i brancherna kan vara svårt att få jobb där. Jag tror mest att det sägs för att öka utbudet på förare så att man får mer att välja och vraka på. Och det är inget fel på det, de inom branchen som hävdar det gör bara sitt jobb precis som när Ericsson hävdar ingenjörsbrist för att några månader senare göra sig av med 1000 personer.

Dock tror jag det i framtiden kan bli mer problematiskt att få fram extraförare som bar kan köra någon timme då och då, och det tror jag inte kommer att bero på något minskat intresse utan på de nya reglerna om yrkeskompentsbevis som gör det dyrare(som jag föstår det) att skaffa d-behörigheten.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 06 mars 2009, 13:00:39 PM
Eller kan man tolka kurvorna som att det i dagsläget är lätt att hitta förare och att man därför väljer de äldre förarna. Dels pga erfarenheten men också för att de som är äldre än 40 i regel inte längre har några småbarn som de ska vara hemma med för att de blir sjuka. Nästan alla brancher säger att de har problem att rekrytera, trots i brancherna kan vara svårt att få jobb där. Jag tror mest att det sägs för att öka utbudet på förare så att man får mer att välja och vraka på. Och det är inget fel på det, de inom branchen som hävdar det gör bara sitt jobb precis som när Ericsson hävdar ingenjörsbrist för att några månader senare göra sig av med 1000 personer.


I så fall skulle bussbranschen skilja sig från de flesta andra branscher. Eftersom jag själv är 50+ (60+ för den delen med) så vet jag hur svårt det blir att få nya (heltids)jobb när man har fyllt 50. Att det i bussbranschen anställs många i den åldersgruppen torde inte vara för att arbetsgivarna har insett de fördelar du nämner utan för att det finns så få andra sökande.
Nej, problemet bottnar säkerligen i att det finns alltför få unga som vill söka sig till branschen.
Ulo Maasing gör en intressant jämförelse med sopåkarna. När jag var ung på 1950-talet var sopåkare ungefär det lägsta på samhällsstegen som man kunde tänka sig (statarna var då avskaffade). I dag kallas de renhållningsarbetare, har ett förhållandevis välbetalt arbete med bra tider och de har gjort stora framsteg när det gäller deras arbetsmiljö. I dag förekommer det knappast att de skall behöva släpa tunga soptunnor uppför smala trappor utan de hämtas lätt i ett uppsamlingscentraler. 
Kanske bussbranschen har en del att lära sig där. Därmed inte sagt att det är samma sak att köra sopor som att köra människor.  :)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 mars 2009, 15:51:03 PM
I så fall skulle bussbranschen skilja sig från de flesta andra branscher. Eftersom jag själv är 50+ (60+ för den delen med) så vet jag hur svårt det blir att få nya (heltids)jobb när man har fyllt 50. Att det i bussbranschen anställs många i den åldersgruppen torde inte vara för att arbetsgivarna har insett de fördelar du nämner utan för att det finns så få andra sökande.
Nej, problemet bottnar säkerligen i att det finns alltför få unga som vill söka sig till branschen.
Ulo Maasing gör en intressant jämförelse med sopåkarna. När jag var ung på 1950-talet var sopåkare ungefär det lägsta på samhällsstegen som man kunde tänka sig (statarna var då avskaffade). I dag kallas de renhållningsarbetare, har ett förhållandevis välbetalt arbete med bra tider och de har gjort stora framsteg när det gäller deras arbetsmiljö. I dag förekommer det knappast att de skall behöva släpa tunga soptunnor uppför smala trappor utan de hämtas lätt i ett uppsamlingscentraler. 
Kanske bussbranschen har en del att lära sig där. Därmed inte sagt att det är samma sak att köra sopor som att köra människor.  :)




Nu har jag det inte statistiskt säkerställt men anledningen till min slutsats är att jag tycker mig se att det finns fler yngre förare i storstäderna än landsbygden trots/eftersom "bristen" där skulle vara större. Huruvida det är "finare" eller bättre att köra turistbuss ska jag inte avgöra men det verkar i alla fall vara så en stor del av allmänheten ser det. Men är det någonstans gubbfaktorn är hög så är det nog där. Må vara att där finns många egenföretagare och att dessa är äldre men jag tror nog det finns yngre som skulle vilja in där också.

Jag vet inte hur det är med sopåkarna men i samband med strejken framhöll ju de hur tungt deras yrke var och hur snabbt de slet ut sig av stressen. Det blir nog svårt för många brancher att rekrytera unga om det nu är det man verkligen vill. Många andra verksamheter upplevs nog också(om bussbranchen nu gör det) som mossiga där unga slutar på grund av gnälliga äldre arbetskamrater.

Sedan är det nog helt enkelt så att vi definerar "förarbristen" lite olika. Själv anser jag inte det är brist bara för att något enstaka bolag i någon storstad har svårt att få förare att stå standby i kö för de timmanställningar som de ibland har. Lika lite som jag anser det är ingenjörsbrist bara för att man inte får flera hundra sökande på varje tjänst. Går man in och tittar på ams.se
så finns där för närvarande 9 annonser ute. Alla utom två(säsongsanställning på Gotland och Swebus trafikstart Älvängen) berör Stockholm och södra Skåne. Jag själv tycker inte att nio annonser över hela landet som dessutom till största delen är sommarvikariat tyder på någon större landsomfattande brist. 

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 06 mars 2009, 19:25:49 PM

Sedan är det nog helt enkelt så att vi definerar "förarbristen" lite olika. Själv anser jag inte det är brist bara för att något enstaka bolag i någon storstad har svårt att få förare att stå standby i kö för de timmanställningar som de ibland har. Lika lite som jag anser det är ingenjörsbrist bara för att man inte får flera hundra sökande på varje tjänst. Går man in och tittar på ams.se
så finns där för närvarande 9 annonser ute. Alla utom två(säsongsanställning på Gotland och Swebus trafikstart Älvängen) berör Stockholm och södra Skåne. Jag själv tycker inte att nio annonser över hela landet som dessutom till största delen är sommarvikariat tyder på någon större landsomfattande brist. 

I dag är det som du skriver generellt inte någon större brist på bussförare sett över hela landet. Delvis beror detta på lågkonjunkturen då det finns många arbetssökande som kan bli bussförare.
Men tittar på man på de kurvor som finns inför framtiden så ser man att väldigt många bussförare kommer att pensioneras de närmaste åren samtidigt som rekryteringen av yngre till yrket är väldigt liten. Det är alltså därför något måste göras. Allt från att införa gymnasieutbildning till bussförare (med sänkt körkortsålder för D-kort som en följd därav) till att titta över arbetsmiljö, arbetstider och status. Samt inte minst lönesättningen. Någon rimlig anledning till att en bussförare skall ha mindre betalt än de sämst avlönade lokförarna kan inte jag se. Dock menar jag inte att lokförarlönerna skall sänkas.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Skalman

> Någon rimlig anledning till att en bussförare skall ha mindre betalt än de sämst
> avlönade lokförarna kan inte jag se.

En rimlig anledning skulle väl kunna vara utbildningen?

Nu är jag inte påläst på lokförarnas skolor, så rätta mig gärna, men nog talar
vi väl om minst 40 poäng i eftergymnasial utbildning (enligt det gamla
systemet 1v=1p) bara för att få grunden?

Jag tycker nog att det bör återspeglas i lönesättningen. Om utbildning inte ska
"löna sig" riskerar vi en segregation på arbetsmarknaden, och en trend där
graden av formell kompetens minskar.

Erling.L

Att det finns dler yngre förare i storstäder e nog för att en del av dessa är timanställda medans dom studerar
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus