Direktbussarna Stockholm-Nynäshamn

Startat av Jonas Strömblad, 04 mars 2009, 12:19:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

Fick nyss ett mail från SL med nya linjebskrivningar för linjerna 861C och 862. Bra så, men man blir ledsen när man läser vad SL ställer för fordonskrav på trafikutövaren  :'(
Fordonskrav: Buss med minst 50 sittplatser, godkänd för Stockholms miljözon
Inte ett ord om standarden på bussarna m.a.o

/J

Karsten

Luktar turistbuss lång väg, tråkigt att man konkurrerar ut sin egen spårtrafik med komfortabla bussar i så fall. Vem är förresten trafikutövare?

Stefan P

Hej

Är det inte Busslink som kör i området, så inte alltför vågad gissning är det väl de som får köra?

mvh Stefan P

Jonas Strömblad


Karsten

Hur många avgångar planeras det för? Busslink har väl knappast en massa B9S över att sätta in på dessa turer?

Ted Selander

Citat från: Karsten skrivet 04 mars 2009, 12:50:02 PM
Hur många avgångar planeras det för?

Två avgångar på linje 861C Nynäs havsbad - Cityterminalen på morgonen, en avgång i motsatt riktning på eftermiddagen.
En avgång på linje 862 Ösmo C - Cityterminalen på morgonen, ingen retur.

Linjerna har inga hållplatser mellan Ösmo Kyrkväg och Cityterminalen.

Återkommer till fordonsfrågan.

/Ted

Mr H


Fredde

Två linjer till samma destination, men endast den ena som heter C. Hur kan detta komma sig?


Patrik

Citat från: Fredde_J skrivet 04 mars 2009, 20:55:33 PM
Två linjer till samma destination, men endast den ena som heter C. Hur kan detta komma sig?



861 är ju redan upptaget.

Cero

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 04 mars 2009, 12:19:29 PM
Fick nyss ett mail från SL med nya linjebskrivningar för linjerna 861C och 862. Bra så, men man blir ledsen när man läser vad SL ställer för fordonskrav på trafikutövaren  :'(
Fordonskrav: Buss med minst 50 sittplatser, godkänd för Stockholms miljözon
Inte ett ord om standarden på bussarna m.a.o

/J

Här har man chansen att konkurrensutsätta SL och så tar man den inte. Jo, jag vet att SL har monopol på kollektivtrafiken i Stockholmsområdet men det hade varit hälsosamt både för SL och för resenärerna att få riktigt konkurrensutsatt verksamhet. Olika alternativ från olika leverantörer över samma sträcka. Och med dagens teknologi, eller snarare morgondagens i Stockholm, skulle det till och med vara möjligt att använda samma taxesystem och periodkort för bägge resealternativen och ändå ersätta leverantörerna utifrån antalet resenärer.

Fredde

Citat från: Patrik skrivet 04 mars 2009, 21:04:38 PM
861 är ju redan upptaget.

Syftade mer på att den kommer heta 862 och inte 862C.


Yujin Zhang

Citat från: Fredde_J skrivet 04 mars 2009, 21:31:51 PM
Syftade mer på att den kommer heta 862 och inte 862C.

Tja...som Patrik skrev, 861 är redan upptaget medan 862 är ledigt. Jamför med 608 och 624C/628C...

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 mars 2009, 23:06:29 PM
Den förändring du och Patrik  efterlyser i er signatur har väl redan skett då en av de mer kunniga debattörerna vad gäller nyare bussar och tillverkare lämnat debatten.....

På något vis låter det som att du lastar Yujin och Patrik för det, inte helt schysst tycker jag.

Ted Selander

Citat från: Mr H skrivet 04 mars 2009, 20:28:21 PM
Vad blir körtiderna?

Mr H
Ett försök att rätta upp tråden, istället för att skapa en ny.

Beräknad körtid blir 70 minuter till och från Nynäs Havsbad, 55 minuter från Ösmo C.
Trafikstart 16/3, med Busslink som trafikutövare.

Tidtabeller finns på sl.se.

/Ted

Nico


Om vi då håller oss till direktbussarna i denna tråd då...

Har raderat några ovidkommande inlägg.

Nico // Moderator
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman