(http://oskar.sajtx.net/bilder/GUB-bilder/500/GUB_514_080201.jpg)
"Uppdraget" var att ersätta en sen 1:a mot Östra Gottsunda.
Snygg bild man kan tro det är Arriva 6453 ::)
Varför det? Kan man knappast tro.
Färgen är ju inte ens lika.
kanske färgen är mycket mörkare än denna typ.
Jo men ändå kan man inte tro det är Arrivas.
Nä är bara färgen som är ljusre den denna än på den andra omnicity.
Då undrar jag har dom samma hästkrafter på denna omnicity sen på den andra arrivan ?
Jag minns dom var snabba scania omnicity i Landskrona innan ner dom körde här snabbare än omnilinken som körde i stan.
Citat från: Mattias Möller. skrivet 01 februari 2008, 22:03:43 PM
Nä är bara färgen som är ljusre den denna än på den andra omnicity.
Då undrar jag har dom samma hästkrafter på denna omnicity sen på en arrivan ???
Kolla på SBH eller Bilregistret. Kollar du på SBH så står det om det vagnen vart Arrivas innan. Bilregistret säger hur många HK vagnen har. Ta Kw x 1,36 så får du ut Hästkraftantalet
aha ska kolla efter det visste inte man kunde kolla där :)
hej!
Våra Omnin har 230 hk (505-514)
501-502 har 220 hk och ledvagnarna 601-605 har 260 hk
//Niclas
Förstår ändå inte hur man kan tro det är en Arriva.
Syns ju hur klart och tydligt som helst.
Om man tog bort uppsala märket på den så skulle den liggnar en arriva då.
Dom har ligga mycket hästkrafter sog jag nu 230hk.
Finns det inte nån stad har samma färg på denna buss ifrån uppsala ???
Citat från: Bussmicke skrivet 01 februari 2008, 22:11:15 PM
Förstår ändå inte hur man kan tro det är en Arriva.
Syns ju hur klart och tydligt som helst.
Det kan jag hålla med dig om, våra bussar är ju väldigt ljusgrön jämfört med vad Skånetrafik grön är.
//Niclas
Exakt!
Citat från: Bussmicke skrivet 01 februari 2008, 22:11:15 PM
Förstår ändå inte hur man kan tro det är en Arriva.
Syns ju hur klart och tydligt som helst.
Citat från: Mattias Möller. skrivet 01 februari 2008, 18:30:59 PM
Snygg bild man kan tro det är Arriva 6453 ::)
Att ni orkar hålla på!
Citat från: Oskar A skrivet 01 februari 2008, 18:01:08 PM
(http://oskar.sajtx.net/GUB_514_080201.jpg)
"Uppdraget" var att ersätta en sen 1:a mot Östra Gottsunda.
Är det vanlig att man sätter in extra buss pga av att ordinarie är sen?
Nu har jag inte koll på exakta antalet men tror det är fem bussar under eftermiddagsrusningen i Uppsala. Fyra av dessa går som sagt bara under rusning medan den femte som kallas extrabuss 31 och utgörs av vagn 385 är bemannad under hela trafikdygnet veckans alla dagar med undantag för nattrafiken. Vet inte om man har någon regel för hur sen en buss måste vara för att bli ersatt men det beror väl på hur det allmäna läget är samt hur tajt tidtabellen är för den försenade bussen i övrigt.
nån som vet vrf 514 är helgrön i fronten? samma sak med 381.
Citat från: Jajje skrivet 03 april 2008, 19:57:55 PM
nån som vet vrf 514 är helgrön i fronten? samma sak med 381.
Båda har smällt någon gång och fått nya delar som inte lackats om är den simpla anledning. 514 ser inte så bra ut som den gör nu medan 381 däremot blev väldigt lyckad i sin nya utstyrsel tycker jag.
//Simon
Citat från: Simon A skrivet 03 april 2008, 20:22:15 PM
Båda har smällt någon gång och fått nya delar som inte lackats om är den simpla anledning. 514 ser inte så bra ut som den gör nu medan 381 däremot blev väldigt lyckad i sin nya utstyrsel tycker jag.
//Simon
Ska vi snacka Hornsbergs 53XX vagnar så är frågan snarare: hur många
har svarta strecken på mittluckan? ;)
Citat från: Simon A skrivet 03 april 2008, 20:22:15 PM
Båda har smällt någon gång och fått nya delar som inte lackats om är den simpla anledning. 514 ser inte så bra ut som den gör nu medan 381 däremot blev väldigt lyckad i sin nya utstyrsel tycker jag.
//Simon
381:s stötfångare byttes för några år sedan och bussen rullade sedan med olackad stötfångare en tid innan man lackade den i grönt. Vad gäller 514 krockade den med en personbil i början av sommaren 2006. Minns inte exakta detaljerna men vill ha det till att det skedde tidigt på morgonen när bussen tomkörde från garage.
Citat från: Oskar A skrivet 03 april 2008, 21:54:40 PM
381:s stötfångare byttes för några år sedan och bussen rullade sedan med olackad stötfångare en tid innan man lackade den i grönt. Vad gäller 514 krockade den med en personbil i början av sommaren 2006. Minns inte exakta detaljerna men vill ha det till att det skedde tidigt på morgonen när bussen tomkörde från garage.
Det stämmer. Bussen krockade med en stulen bil på Stålgatan när den tommade ut till ändhållplatsen i Slavsta. Föraren av bilen avled.
Hittade till och med bilder från händelsen på utryckning-uppsala.se
http://www.firephoto.se/larm/2006/200606011stalgatan/gallery.php?name=200606011stalgatan&lang=swe&show=6
060601 verkar det ha hänt.
Och här bild på bussen inne på plåtverkstaden samma dag.
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/1842129CN94UB4X2OmniCitySTW403GUB51.jpg?t=1207255692)
///Niclas
Och här är en bild på bussen som Bussmicke tagit något år före krocken.
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/G/GUB/500/GUB_514_Bjornbarsgatan_Arsta_Uppsala_050520.jpg)
Citat från: Oskar A skrivet 03 april 2008, 21:54:40 PM
381:s stötfångare byttes för några år sedan och bussen rullade sedan med olackad stötfångare en tid innan man lackade den i grönt. Vad gäller 514 krockade den med en personbil i början av sommaren 2006. Minns inte exakta detaljerna men vill ha det till att det skedde tidigt på morgonen när bussen tomkörde från garage.
Just det nu när du säger det kommer jag ihåg att 381 inte krockade. Av någon anledning hade den väl skakat av under vintern 02-03 någon gång. Kommer tydligt ihåg att jag såg den på dåvarande linje 6 och frågade pappa varför den saknade stötfångare i fram. Pappa svarade att den skakat bort för att den gått mycket på 2:an och därför skakat av. Det var något med att det var väldigt skumpigt med att köra i Flogsta eller något sådant.
//Simon
en till grej på omnicity. nån som vet varför den lilla luckan längst fram på vänster sida på nästan alla omni är borta?? sitter den för dåligt fast??
Citat från: Jajje skrivet 10 april 2008, 16:32:43 PM
en till grej på omnicity. nån som vet varför den lilla luckan längst fram på vänster sida på nästan alla omni är borta?? sitter den för dåligt fast??
Bussen är så låg att den tar i höga trottoarkanter, snövallar, etc. Då viks aluminiumprofilen bakom plasten och plopp så trillar luckan ut. Omnilink har samma problem. Dock kanske detta totalt sett är billigare än den tidigare MaxCikonstruktionen där hela batteriluckan fick sig en törn vilket kostade en hel del att rikta och lacka. Någon på SL:s innerstadsgarage kom på idén att fasa av de luckorna i framkant vilket jag tror lett till mindre förstörelse och kostnader på de bussarna.
ahaa!
Fast ledvarianten av Omnicity i Uppsala har kvar luckan på vänster sida. Det var en förare förut som sade att den lilla luckan slogs av i en refug någonstan åt Stabby hållet till på linje 9. Där går det aldrig ledbussar så.
//Simon
ahaa!, nära mig alltså :P