Huvudmeny

Kalla Elbussar.

Startat av Peter Rost, 17 januari 2024, 00:09:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Maven

Det finns ju redan en välbeprövad teknik för eldrivna bussar, som innebär både billigare och lättare bussar, och mer driftsäkra än förbränningsmotordrivna, nämligen trådbuss.

Lars-Håkan_E

Själva fordonen blir kanske billigare men i slutänden blir totalkostnaden högre då elbussar på landsbygden inte bara kräver byggnad av kontaktledning utan i många fall också en avsevärd uppgradering av hela elnätet.

Men i stan skulle det helt klart vara ett alternativ men då är frågan om man inte hellre ska titta på spårvagn

Sputnik

#3
Nu är det väl kanske BYD det handlar om här, men hur fungerar MAN batteribussarna på innerstadens stomlinjer i Stockholm?

homer

Dom står väl inomhus på nätterna och det brukar underlätta hur resten av dagen ska funka när det är kallt ute

Fredrik Gelin

De har väl dessutom tillsatsvärmare som går på HVO?
Det har åtminstone kusinerna i Göteborg.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


AO

Problemet i Gästrikland verkar bero på att bussarna inte laddar ordentligt. Oklart om det är bussarna eller laddinfrastrukturen som krånglar. Både fordonstillverkaren och leverantören av laddningen är inkallade för att komma till rätta med problemen gick det att läsa i Gefle Dagblad idag. 

Maven

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 januari 2024, 13:01:05 PMSjälva fordonen blir kanske billigare men i slutänden blir totalkostnaden högre då elbussar på landsbygden inte bara kräver byggnad av kontaktledning utan i många fall också en avsevärd uppgradering av hela elnätet.

Men i stan skulle det helt klart vara ett alternativ men då är frågan om man inte hellre ska titta på spårvagn
Jo, jag kanske skulle förtydligat att det var stadstrafik jag avsåg. Med moderna trådbussar, som även har ett mindre batteri, behövs ju inte kontaktledning ut till varje liten ändhållplats med halvtimmestrafik, utan det räcker att elektrifiera de tunga stråken om även de mindre linjerna använder dem i tillräcklig utsträckning för att hinna ladda batteriet. Samtidigt blir bussen mycket lättare och mindre än en batteribuss som ska klara hela dagen på en laddning.

För landsbygdstrafik på större vägar, eller gles turtäthet, har ju däremot kontaktledningen större nackdelar, både avseende hastighetsbegränsning och färre busskilometer per kontaktledningskilometer. Men utanför tätorter, där luftkvaliteten inte är något problem, finns ju flera andra fossilfria bränslealternativ, eftersom de inte behöver vara emissionsfria.

Fredrik Gelin



Citat från: Maven skrivet 19 januari 2024, 10:29:55 AMJo, jag kanske skulle förtydligat att det var stadstrafik jag avsåg. Med moderna trådbussar, som även har ett mindre batteri, behövs ju inte kontaktledning ut till varje liten ändhållplats med halvtimmestrafik, utan det räcker att elektrifiera de tunga stråken om även de mindre linjerna använder dem i tillräcklig utsträckning för att hinna ladda batteriet. Samtidigt blir bussen mycket lättare och mindre än en batteribuss som ska klara hela dagen på en laddning.

...

Det är förvisso en möjlighet, men just kontaktledningen är ett hinder då det åtminstone i Sverige hittills inte varit någon som vill betala för den och samtidigt låsa in sig i just den tekniken.

Sedan är det ju nästan en förutsättning att samma ledningar även går att köra både trådbuss och spårvagn på vilket inte alls är självklart.
Ett exempel är ju Göteborg som har ett omfattande ledningsnät för spårvägen men där det ändå går batteribussar eftersom det inte går att använda ledningarna till trådbussar eller batteriladdning under färd.
Att i det läget förvänta sig att en stad skall investera i ett separat men parallellt ledningsnät för trådbussar tror jag inte lär hända tyvärr.
Skall det bli något annat än batteribussar krävs det nog även politiska beslut.

På kontinenten satsar man nu på elektrifiering med hjälp av vätgashybrider, men det verkar inte som om det finns något större intresse för det här i Sverige eftersom det är för billigt att köra på diesel/RME/HVO eller natur/biogas i förhållande till de investeringar som krävs för att kunna köra på vätgas i större skala.

Således tror jag inte att vi kommer att få se några nya trådbussnät i svenska städer inom överskådlig framtid.
När bränsleceller blir kommersiellt lönsamt kan jag däremot tänka mig att det kan bli ett alternativ till dagens batteridrift.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Nico

Finns vissa alternativ även i övrigt. Var i höstas bl.a. på Gotland och fick en visning av Electreons elväg. Den tekniken är intressant fungerar ju i grund då egentligen på samma sätt som en trådbuss, om än att strömtillförseln sker på annat vis. Även här kommer nackdelarna till stor del ligga i infrastrukturkostnader mm. Å andra sidan är det ju mer flexibelt då de flesta fordon bör kunna anpassas med en laddplatta undertill för att sedan kunna anslutas till systemet. En extra bouns är att den större delen av infrastrukturen inte heller kommer att vara synlig så inga bärlinor för kontaktledningar som behöver fästas i husfasader och inga direkta mekaniska delar som kan krångla. Personligen tror jag dock för egen del på ren bränslecellsdrift på sikt... i alla fall för tunga vägfordon och även för järnvägsfordon längs oelektrifierade banor.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Man läser ju faktiskt aldrig artiklar om att trådbussarna i Landskrona varit inställda eller utkylda i kallt väder. Detta under de över 20 år man kört med dessa i staden.

Under alla dessa år fortsätter övriga Sverige att vara skeptiska till, eller helt ignorera trådbussarnas existens. Rätt intressant faktiskt.

Lars-Håkan_E

Trådbussar är ju jättebra, inom tätorten.

Ska man sedan köra ut på landet så blir det ohållbart att sätta upp ledning efter alla vägar, då ska man ha fordon med båge som kan använda luftledning i stan och då ladda batterierna för att sedan köra på dem utanför tätorten.

Men.. då kommer vi tillbaka till problemet med kalla batteribussar, det famösa elvägsprojektet på Gotland som numera är bortrivet kunde ju heller aldrig lösa problemet med värme i bussen och det blir ju bara en variant av trådbuss med laddningsmöjlighet.

Visst, man kan sätta in en dieselvärmare, men om det är något som är mycket skitigare än en modern dieselmotor så är det dieselbrännarna, ingen rening där inte.

Ersa

Fast nu är det överallt, även inom tätorten, som batteribussen har någon form av monopolställning i debatten om elbussar. Medan man helt ignorerar trådbussars existens.

Fredrik Gelin



Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 20 januari 2024, 09:56:06 AM...
Visst, man kan sätta in en dieselvärmare, men om det är något som är mycket skitigare än en modern dieselmotor så är det dieselbrännarna, ingen rening där inte.

Jag har för mig att det är krav på rening även av värmarna i nybyggda fordon numera eller åtminstone att det är på gång?

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Fredrik Gelin

Citat från: Ersa skrivet 21 januari 2024, 12:29:37 PMFast nu är det överallt, även inom tätorten, som batteribussen har någon form av monopolställning i debatten om elbussar. Medan man helt ignorerar trådbussars existens.
Det är ju inte så konstigt givet förutsättningarna.
Det finns liten politisk vilja att satsa på eldrivna tunga fordon överhuvudtaget och eftersom trådbussar kräver infrastruktur och inte har någon egentlig historia i Sverige de senaste nästan 60 åren (Landskrona är nog att betrakta som ett slags experiment i sammanhanget) är det inte rimligt att föreslå det som ett alternativ i nuläget.

Dock har du rätt i att debatten kunde vara mer nyanserad.
Men givet de förutsättningar vi har idag är det tyvärr inte rimligt att föreslå så mycket annat än batteridrift.

Marknaden styrs ju av volymer och eftersom det säljs betydligt fler bilar och lastbilar än bussar behöver nog tekniken utvecklas för dessa först, sedan får man ta så mycket som möjligt därifrån och bygga in i bussarna.
Mycket av dagens batteriteknik uppfattar jag som en uppskalning av den teknik som används för personbilar.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk