Huvudmeny

Bussförarbrist

Startat av Ztefan, 28 februari 2021, 16:12:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ztefan

Läser ibland om bussförarbrist i dem flesta regioner när det gäller linje trafik. Är det någon inom bussbranschen som är förvånad, nej, åtminstone inte jag, för min del är jag så j***a glad om att jag har lämnat skiten bakom mig och är idag pensionär.                                                                                                                                                                                                         Allt som en eventuell arbetsgivare försöker göra är att tänja på är kollektivavtal/arbetstidsregler, avskaffa 25 semesterdagar, timanställa personal, alternativt att deltidsanställa, allt för att undslippa ansvar för sin egna anställda, inköp utav fordon utav undermålig kvalité (alternativt undermålig skötsel), varmt som f...n på sommarn och givetvis tvärtom på vintern. 
Taskig ingångslön, deltidsanstälningar för att kapa delade skift eftersom det kostar pengar enligt avtal.                                                                                                                                                 Noll stöd för att avhysa personer som inte vill betala, precis som att jag var någon j...a biljettkontrollant och riskerade att bli misshandlad för ex. 25 kr. per biljett. Ovanpå allt ihopa med någon idiot som frågar via radio varför är du försenad.                                                                                                                                                                                                                       
Övervakningssystem där man som anställd är övervakad, nu j***ar tryckte du för mycket på gasen eller bromsade för hårt.
Sen ovanpå alltihopa sitter man som arbetsgivare och undrar varför är det ingen eller inte så många som vill köra buss i linjetrafik, i samförstånd med facket och arbetsgivare sitter man fabulerar ihop några fullständigt osannolika historier om att det här är ett framtidsyrke, fullständigt ovetande om man själva har skapat ett behov baserat på sin egen ovilja att skapa skäliga villkor.                                                                                     
Varför inte vettig lön, skälig nattvila, utan att påstå att så här får vi göra, erbjudande om tillsvidareanställning, lyssna på personal, det finns olka behov, någon vill jobba natt exempelvis, någon vill jobba dag, någon vill jobba delade skift, finns det ett behov utav deltid så annonsera detta, i stället för att stå och ljuga för personer som vill arbeta heltid ja det kan vi nog bara erbjuda om ett antal år.                                                                                   








BSB101

I slutändan handlar det, som alltid om pengar. Det handlar helt enkelt om vad regionerna/kommunerna och deras medborgare vill lägga på kollektivtrafiken. Utan att veta tror jag att flertalet inblandade som betalar i slutändan inte har högre utgifter för kollektivtrafik högst upp på priolistan. Gällande exempelvis regionerna så har dessa två stora utgiftsområden och i kampen om pengarna kommer kollektivtrafiken nog aldrig vinna den kampen, verken hos politikerna eller övriga medborgare.