Huvudmeny

Söndagsbild 123

Startat av Jona, 23 januari 2011, 00:04:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Lite senare än planerat, men nu är det dags för detta års första söndagsbilder. Vi tar från hemmaplan denna gång. Eller i alla fall mer eller mindre.


Längs Skellefteälvens norra strand och på östra sidan om Väg E4 ligger ett stort område med både lägenhetshus och vanliga villor. Detta område heter Älvsbacka. Ända infarterna per bil till detta område går till och från väg E4 plus en förbindelse till. Grenvägen heter den.
Går från Östra Nygatan, över Järnvägen och ansluter till väg 372 som heter Järnvägsleden men i dagligt tal mer kallad snabbleden.
Väg 372 är en förlängning av riksväg 95 till och från Bodö och och väg 370 från Malå och via anslutande väg från Norsjö och går via Usrviken och Skelleftehamn ända in på Kopparsmältverket Rönnskär område ute vid havet.


Grenvägen används som genväg för resande som kommer längs 372 och ska vidare längs väg E4 söderut då man sparar in något trafikljus.


Här kommer en solaris på linje 6 längs väg 372, men här i korsningen kommer bussen och svänga av och vika in på Grenvägen i den Norra ände.


Bussarna på linje 208 från Skelleftehamn och stadbussar på linje 6 och 89 trafikerar vägen också. Plus då all trafik till området Älvsbacka inte och förglömma.


Älvsbacka är långsmal och inspärrat mellan älven och järnvägen och väg 372 och därför bli Grenvägen en viktig förbindelse då den är den ända som leder norrut från området. Övriga passager med bil är nämligen inte möjlig. Här ser man också det röda trähuset som står i vägens södra ände. Ja detta hus fick tidigare en vinter besök av dåvarande Skelleftebuss 056 som helt enkelt inte klarade svängen till 100%.

http://kartor.eniro.se/m/Izo5w Länk till Grenvägen på Eniro


Grenvägen, som hela sin sträcka går i backe korsar av en Järnväg i plan i mitten av denna korta vägstump. Detta kan bli ett problem dom få gångerna tågen nu passerar.
Så inför den planerade Botniabanan har man planerat om denna vägstump för att få en planskild anslutning. Därför har jag ibland försökt dokumentera denna korta väg just för att kunna få söndagsbilder till ett tema av modellen då och nu.


Men Norrbotniabanan dröjer och en svår korsning med både olyckstillbud och tidvis långa köer behövde ändå åtgärdas. Så man bestämde sig för att ersätta vägen övre (norra) korsning med väg 372 med en Cirkulationsplats. Nu är den mer eller mindre klart efter en viss byggperiod så jag for i slutet av förra året dit för att komplettera mina bilder på resultatet.

Här kan man också i bild se hela denna vägstump och dennes korta sträckning


Då jag besökte platsen senast höll man på och slutföra gång och cykelbanan som passerar under cirkulationsplatsen i en tunnel. Så nu kan man korsa väg 372 mycket säkrare för att komma till andra sidan.
Nå busshållplatsen blir även det enklare. Cirkulationsplatsen fungerar och har redan nu gjort trafiksituationen på platsen mycket bättre och smidigare. 


Eftersom denna tråd har numret 123 så är det ju passande att buss 123 får stå som bildmodell ännu en gång i denna tråd. Här på väg ner längs Grenvägen. I bakgrunden syns cirkulationsplatsen och den kulle jag stog på för att fota dom 2 bilderna innan.


Vi avslutar nu årets första söndagsbildtråd med denna bild som även får avsluta bildsvepet om Grenvägen, den korta men viktiga vägstumpen.

Men det finns nog planer på och göra ett återbesök här, nästa gång borde det vara för man byggt om vägen för att göra den planskild med järnvägen. Men det får vi återkomma om längre fram någon söndag.

MVH Jona

Sammanställning tidigare delar: http://www.jonaryd.rondelen.se/doku/sammanstallning_sondagsbild_070904.html
MVH Filosofen Jona

Gabi94

Tevliga bussar och bra gjort med din svep :)

Jona

MVH Filosofen Jona

Dieselsmurfe

Trevligt en bild blev mycket bra ;)En solaris och En ny cirkulationsplats ;). I övrigt mycket trevligt.

Greger Larsson

Citat från: Jona skrivet 23 januari 2011, 00:04:57 AM

Men Norrbotniabanan dröjer och en svår korsning med både olyckstillbud och tidvis långa köer behövde ändå åtgärdas. Så man bestämde sig för att ersätta vägen övre (norra) korsning med väg 372 med en Cirkulationsplats. Nu är den mer eller mindre klart efter en viss byggperiod så jag for i slutet av förra året dit för att komplettera mina bilder på resultatet.


Det röda huset längst ner i backen har fått sig någon "törn" genom åren av bussar som inte klarat högersvängen..
Förr gick det att fortsätta Nygatan österut och passera järnvägen ungefär där Mjölnargatan nu ligger. Den övergången stängdes någon gång i slutet av 70-talet och då ökade givetvis trafiken uppför/nerför Grenvägen, men Älvsbackaområdet blev av med en hel del genomfartsrafik. Det fanns ju t o m en Shellmack där Nygatan och Storgatan går ihop som då förstås försvann..

Kul också med skulpturen "Myran" som efter en lite undanskymd placering vid Mullbergsskolan plockades fram och placerades i rondellen. Rondell-myra!

Bussmicke

Och någon Lat rackare som bara måste gå rakt över rondellen istf. att gå runt...
Tänk så mycket lata personer det finns.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

Greger, tack för din historiska komplettering. Det uppskattades.

Citat från: Bussmicke skrivet 24 januari 2011, 05:05:18 AM
Och någon Lat rackare som bara måste gå rakt över rondellen istf. att gå runt...

Spåren slutade vid myran i mitten, och eftersom rondellen är under konstruktion antar jag att det hör ihop....

/Jona
MVH Filosofen Jona

Jacob med C

Trevligt med bilder ifrån Skellefte. Kanske snart dags att boka hotell Ryd igen.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!