SL slutar trycka tidtabellshäften

Startat av Jimmy, 28 november 2019, 07:32:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

#15
Att dokumentet ger ett intryck av att vara mästrande, tror jag beror på att den eller de som har skrivit saknar vana av att uttrycka sig i skrift. Läs följande stycke från dokumentet:

(Fr.o.m. december 2019) Beställa hem printade tidtabeller i A4-format via sl.se och waxholmsbolaget.se. Tidtabellerna levereras inom maximalt 10 dagar. Mer information finns under rubriken Print on demand nedan.

Hade själv skivit.
(Gäller fr.o.m. december 2019) Beställ hem utskrivna tidtabeller i A4-format från sl.se eller waxholmsbolaget.se[. De levereras inom tio dagar/med tio dagars leveranstid]. Mer information finns under rubriken "Print on demand" nedan.

Det går säkert att formulera på olika sätt. Men min poäng är att det genomgående i dokumentet finns en ganska svag språkkänsla, vilket ger ett intryck att vara aningens mästrande.



Lars-Håkan_E

Eller inte har svenska som modersmål, lätt att det blir så här.

Maven

Dokumentet ni citerar är väl inte riktat till resenärerna, utan till de som ska svara på resenärernas frågor?
Då är det väl inte så konstigt att man använder indirekta formuleringar, istället för ett direkt tilltal.

rengmark

När jag skrev mästrande avsåg jag inte språkbruket utan undertonen i budskapet. Jag uppfattar det som i fortsättningen är det vi på SL som talar om vilken information (digital) du ska välja. Hela SLs trafik ligger i en jättestor databas och det finns en uppsjö möjligheter att fylla ett brett informationsbehov. Är det ingen som råkat ut för att batteriet i mobilen tagit slut, man saknar täckning eller att mobilnätet ligger nere eller är överbelastat? Hur gör man då? Sedan finns det ju några som inte har tillgång till en smartphone också.

igel

Jag kanske spårade ur tråden lite. Men man kan nog skilja på tre nivåer här. Den rent språkliga, vilken jag tog upp tidigare. Argumentationen och idén om vem som ska bestämma.
  När det gäller argumentationen tycker jag att den följer en tråkig trend. Jag har sätt lite väl många offentliga utredningar av skiftande slag de senaste åren, där det radas upp med argument varför ett beslut ska tas. Men vid en närmare granskning av argumenten, ter de sig som mer eller min sakna betydelse. I det här fallet finns ett argument om att de är så många som bara använder dem en gång, men det gällde väl bara när tidtabellerna fanns i bussarna, vilket de inte har gjort på ett par år. Ett annat argument är att de är så få som efterfrågar, men om de är så få kan väl SL-center erbjuda de i utskrivet format. Det finns många argument som försöker försvara varför beslutet är taget snarare än att beslutet är taget motiverat av argumenten.
  Det sista om vem som ska bestämma, är det vad medborgare efterfrågar eller ska det vara som politiker vill ha det. Politiker är ju till syvende og sidst folkvalda och har ett vist ansvar för hur skattepengarna används. Men avvägningen kan ju alltid diskuteras hur centralstyrt det bör vara.   

rengmark

Jag har svårt att släppa detta korkade beslut att sluta trycka tidtabeller. Jag använder ibland reseplaneraren i samband med min resa. Ska jag däremot grovplanera flera dagar före tycker jag linjetabellen många gånger är att föredra. Jag tar några exempel:

Vilka turer på Adelsö har motsolsvarv (linje 312)?
När går sista bussen en lördagskväll från Älgö (458)?
I vilken riktning har linje 117 15-min trafik kvällstid?
Vilka turer till Överby går via Sollenkroka (434)? Ger 20 min ökad restid.
När på dagen har linje 543 120-min trafik och när på kvällen går sista turen?

SL har mig veterligen bara tagit betalt för tidtabellen vid ett tillfälle. Sommaren 1985 kostade tidtabellen för Mälaröarna 1 krona. Samtliga hushåll på öarna fick en tidtabell gratis i brevlådan. Man tryckte bara 40 procent av normal upplaga och den räckte. Häftet fanns att köpa på alla bussar som trafikerade öarna. Utvärderingen gav ett positivt resultat men trots detta blev det ingen fortsättning. Målet var inte att tjäna på att ta betalt för häftet, utan man ville se om man kunde minska upplagan.

VincentJkpg

Har jag missat nåt eller kan ni inte att bara printa ut tidtabellerna från SL:s hemsida? Eller ladda ner och ha dem i mobilen? Om ni nu verkligen måste ha den fysiskt.

Buzzlover

#22
Läs det Roggek skrev i början, man kan i SL:s webbshop beställa tidtabell för EN linje endast, inte samlingshäftet man växt upp med. Så ja, något måste du missat.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Ersa

Men hur många dagliga resenärer till skolor och arbetsplatser, samt pensionärer, behöver verkligen bära med sig alla tidtabeller inom ett gigantiskt trafikområde?

Nico

Rent allmänt gillade jag själv de gamla tryckta papperstidtabellerna... MEN med tanke på både samhällsekonomi, miljöpåverkan mm. så är det dock nog inte så konstigt att de tas bort. Att varje år trycka upp ett antal ton papper, trots väldigt låg efterfrågan, utgör ett enormt resursslöseri. Jämför med t.ex. tryckta telefonkataloger som även de numera är ett minne blott och troligen endast saknade av ytterst få.

Under många år så har upplagan av tryckta samlingstidtabeller stadigt minskat då efterfrågan blivit allt lägre. Visst skulle man kunna ta betalt för dem, med en nominell summa, för att förhindra att de blir konfetti i naturen. Tyvärr är det dock ändå så att tiderna har förändrats så mycket att sannolikt skulle efterfrågan ändå vara så liten att kostnaden för att producera dem med råge skulle överstiga deras nytta för en liten minoritet. Rent samhällsekonomiskt så finns det m.a.o. bättre saker att satsa resurserna på.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

VincentJkpg

Citat från: Buzzlover skrivet 14 maj 2020, 09:06:31 AM
Läs det Roggek skrev i början, man kan i SL:s webbshop beställa tidtabell för EN linje endast, inte samlingshäftet man växt upp med. Så ja, något måste du missat.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Men om du läser mitt inlägg igen då, funkar inte de alternativen?

Buzzlover

] Tråden handlar om häften, det är häftena som man vill ha kvar därför blir det du (Vincentjkpg) skriver inte en ersättning eftersom ditt alternativ endast gäller en linjes tidtabell och inte alla i ett häfte.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

VincentJkpg

Det är alltså inte möjligt att skriva ut fler tidtabeller och häfta ihop själv? Eller ladda ner allihop och bläddra i telefonen? Alltså jag förstår om man tycker det är enklare med häftena men det är ju en minimal grupp som har behovet av det. Det kan inte löna sig samhällsekonomiskt att erbjuda dem.

Ulf Berlin

Jag förstår inte varför man inte skulle kunna dra ut egna tidtabeller från SLs hemsida?
https://sl.se/sv/reseinfo/
Skriv in linjenumret så får man ut resp tidtabell i pdf-format./Ulf
(Om man sedan vill häfta ihop flera,så varsågod ;))

VincentJkpg

@Ulf
Exakt det jag menar. Istället för att SL ska slösa energi och pengar på att printa en massa häften kan ju de som verkligen verkligen vill ha dem fixa egna