Huvudmeny

Shorts problem

Startat av 1896, 08 augusti 2018, 13:14:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BSB101

Citat från: Kung Vasa skrivet 08 augusti 2018, 18:39:37 PM
Ska man inte vara fri att välja det själv ? När det är varmt ute så går ju var och varannan människa ändå i shorts, så vad gör det om en bussförare visar lite håriga ben ?
Så om jag, i ett serviceyrke och på arbetstid, vill gå omkring i kalsonger och nätbringa så ska jag få göra det?

Människor kommer alltid att dra förutfattade meningar utifrån hur man är kläd. Privat är den ens ensak (generellt) hur man vill bli bedömd, men på arbetstid företräder man företaget. Om man kollar på hur folk i värmare länder är kläda är det inte precis kortbyxor som dominerar.


Taunusch

Citat från: BSB101 skrivet 10 augusti 2018, 01:13:50 AM
Så om jag, i ett serviceyrke och på arbetstid, vill gå omkring i kalsonger och nätbringa så ska jag få göra det?

Människor kommer alltid att dra förutfattade meningar utifrån hur man är kläd. Privat är den ens ensak (generellt) hur man vill bli bedömd, men på arbetstid företräder man företaget. Om man kollar på hur folk i värmare länder är kläda är det inte precis kortbyxor som dominerar.

Naturligtvis ska föraren få bära underkläder under uniformen om man så önskar men jag ser ingen anledning till inte tillåta någon att vara utan heller om det är vad man föredrar. Vad har det med uniformen att göra?

Sundås

Jag vet inte hur andra avtal ser ut på just den här punkten, men KLT valde ju att ställa krav i upphandlingen på enhetlig klädsel för alla förare i länet, mer eller mindre. De fackliga organisationerna var med i dialogen och fick godkänna dessa och entreprenörerna har skrivit på avtal där de åtar sig att fullfölja detta. Så det kan knappast varit någon nyhet för de som arbetar där att uniformskraven blev högre.

Sedan tror jag att Nobina hade betydligt större valmöjligheter vad gäller kläder tidigare än vad Bergkvara har (som ju kör det Nobina gjorde tidigare). Min uppfattning är att Bergkvara redan innan detta avtal var betydligt hårdare med kraven på klädsel.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

CW66

Citat från: Taunusch skrivet 09 augusti 2018, 17:18:59 PM
Polisuniformen kompletterades med shorts i början av 90-talet. Parkeringsvakter har det sen många år i flertalet städer.

Det är inte på något sätt förenat med några problem gällande tjänstemannaskyddet.

Ja, där fick jag ju svar på tal :-)

Men i vilket fall är ju den grundläggande saken att ingen skall behöva tveka om vem som är bussföraren vid en ev. händelse, eller om man behöver hjälp med något.
Jag känner lite att uppfattningen verkar vara att man vill gå klädd som hemma - och det indentifierar ju inte att man är representant för företaget man jobbar på.

Som sagt - ingen skall behöva tveka om att det är DU som är bussföraren....

Taunusch

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 16 augusti 2018, 12:01:02 PM
Ja, där fick jag ju svar på tal :-)

Men i vilket fall är ju den grundläggande saken att ingen skall behöva tveka om vem som är bussföraren vid en ev. händelse, eller om man behöver hjälp med något.
Jag känner lite att uppfattningen verkar vara att man vill gå klädd som hemma - och det indentifierar ju inte att man är representant för företaget man jobbar på.

Som sagt - ingen skall behöva tveka om att det är DU som är bussföraren....

Om man inte tvekar kring vem som är vare sig polis eller parkeringsvakt så förstår jag inte varför man inte skulle förstå vem som är bussföraren?

Det är din uppfattning. Jag tror den allmänna uppfattningen är att man vill ha en bra arbetsmiljö och för ändamålet praktisk klädsel. Det betyder inte på något sätt att den inte kan vara representativ. Kan man iförd kortbyxor representera myndigheter och arbeta med myndighetsutövning bör det fungera i en buss också.

Nico

Vilket ju alltså sällan eller aldrig är ett problem numera så länge shortsen i de aktuella fallen tagits fram för att passa in i uniformskatalogen. Alltså inga problem för vare sig resenärer eller annan att se och förstå vem som är förare.

Förutom poliser så vill jag sedan minnas att oxå postens uniform har haft shorts i många år. Även budbilschaufförer på UPS och FedEx kör med shorts vad jag sett.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 16 augusti 2018, 16:56:21 PM
Vilket ju alltså sällan eller aldrig är ett problem numera så länge shortsen i de aktuella fallen tagits fram för att passa in i uniformskatalogen. Alltså inga problem för vare sig resenärer eller annan att se och förstå vem som är förare.

Förutom poliser så vill jag sedan minnas att oxå postens uniform har haft shorts i många år. Även budbilschaufförer på UPS och FedEx kör med shorts vad jag sett.

Ja, det handlar ju inte direkt om fritt val utan shorts framtagna för just uniformen. Står det Arriva på bakfickan på ett par shorts, så tror jag att man förstår det lika bra som om det står Arriva på bakfickan på ett par byxor.

BSB101

Citat från: Taunusch skrivet 10 augusti 2018, 06:32:13 AM
Naturligtvis ska föraren få bära underkläder under uniformen om man så önskar men jag ser ingen anledning till inte tillåta någon att vara utan heller om det är vad man föredrar. Vad har det med uniformen att göra?
Nu syftade mitt inlägg på om det skulle vara okej att gå omkring i beskriven klädsel i ett serviceyrket utan att ha något mer på klädesplagg på sig. För tydligen tycker flera att man ska få gå omkring hur man vill även på arbetstid.

buskörare

Citat från: BSB101 skrivet 18 augusti 2018, 19:54:50 PM
Nu syftade mitt inlägg på om det skulle vara okej att gå omkring i beskriven klädsel i ett serviceyrket utan att ha något mer på klädesplagg på sig. För tydligen tycker flera att man ska få gå omkring hur man vill även på arbetstid.

Hittar ingen som påstår att man ska få gå klädd hur man vill i ett uniformsyrke? Kan du citera, jag måste vara blind. Ser bara folk som anser att även shorts ska ingå i uniformen.