Linje 995? (Stockholm)

Startat av Buzzlover, 31 januari 2017, 10:34:29 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

F.Å

Citat från: Nico skrivet 01 februari 2017, 20:09:53 PM
Hette väl 996 på Råsta? Vill minnas att man brukade koppla den till en 196 som avslutat i Hjulsta och ändå skulle tommat hem. Har för mig att det fanns något liknande för 197 (997) som skulle tomma hem från Sollentuna. Kan ju vara så man gjort (om man spekulerar lite) även i Märsta? Alltså t.ex. en 597 som gått ur trafik någonstans i närområdet kan ju alltid köra en halvsläng till utan så mycket merkostnad.

Numera har de inte ens interna linjenummer, men de två varianterna du minns stämmer samt en 595 från Sundbyberg.

Nico

Tack för det F.Å.  Då var inte minnet fullt så rostigt (även om jag glömde den från Sumpan) som jag trodde. Hade mest 196 på mina fasta skubb.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Citat från: Nico skrivet 01 februari 2017, 20:09:53 PM
Kan ju vara så man gjort (om man spekulerar lite) även i Märsta? Alltså t.ex. en 597 som gått ur trafik någonstans i närområdet kan ju alltid köra en halvsläng till utan så mycket merkostnad.

Så verkar man dock inte löst det här. Omloppet startar ju 3.37 och verkar gå in till garaget ca 8.37 - alltså efter morgonrusningen och närmare exakt inom 5-timmarsgränsen. Här verkar ju det ha varit det viktigaste. Sedan om det är en delad tjänst, deltidstjänst etc, framgår ju inte här, men passet blir ju rätt effektivt ändå, vilket ju är det viktigaste.

Däremot kan det ju ha varit en annan lösning tidigare (nattlinjerna har ju ändrats en del), men att personalturen ändå blivit kvar. Det är väl det som är problemet oavsett - det riskerar alltid bli en kostnad i slutändan. Samtidigt - så länge man huvudsakligen arbetar med heltidstjänster, kommer det ju ändå alltid bli spilltid som kan utnyttjas. Ska man planera scheman är ju ett av de stora problemen (utifrån ett planerarperspektiv vill säga, eller kanske dataalgoritmproblem) att lyckas utnyttja förarnas tid till körning och undvika att det begränsas av reglerna för paus- och rast (som ofta riskerar att leda till spilltider).
Inlägget är signerat Lars Lundqvist