Efter 25 år kan jag inte fortsätta som förare på Keolis!

Startat av Robert Brink, 13 september 2016, 11:53:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M. Larsson

Vi har en kille i vårt garage som tar tjänsteledigt ett par dagar varje månad på sitt ordinarie jobb. För att hinna köra buss extra och inte jobba för mycket. Men så kanske fungerar inte på alla arbetsplatser.

Resenären

Trist inställning från Keolis. Men rätt symptomatiskt för hur lite kundfokus den här branschen har. I en bransch där kunden är viktig och kundens upplevelse är viktig för resultatet DÄR är också medarbetaren och framförallt skickliga medarbetare viktiga. Kollektivtrafikens kunder och medarbetare förtjänar verkligen modern ledning och styrning - på ALLA nivåer.

WalleW

Citat från: Henke skrivet 13 september 2016, 17:32:40 PM
Sorgligt för den enskilde som vill och tycker det är roligt att köra då och då.  Men...
Detta är en tuff branch, inga större pengar att hämta, med ökade utgifter måste det sparas pengar,

Sedan länge finns det ekonomiska parametrar och nyckeltal för det mesta inom den verksamhet ett större företag driver.
I det nu aktuella sammanhanget skulle det vara mycket intressant att veta utfallet i förhållandet "lönebidrag - materiella skador" över en bestämd tid och jämföra det med "övriga förare - materiella skador".
Min uppfattning är att lönebidrags-berättigade förare oftast är svagt motiverade "ratt-hållare" som oengagerat kör och uppträder därefter, vilket genererar "onödiga" utgifter, men jag har kanske fel...

/ M v h   Walle

Nico

Ett allmänt krux är väl att många ekonomer (vilka numera är de som fattar de flesta besluten) väldigt sällan verkar kunna se en helhet... eller har någon branschvana... eller ids rådfråga andra som har det. Istället verkar beslut ofta fattas i enskilda frågor. Det innebär att det nog inte är sällan så att några mindre besparingar totalt sett istället leder till en total fördyring i processen. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars-Håkan_E

Huruvida detta beslut är taget efter en tanke att hålla ner några kostnader är väl oklart, däremot kan jag tro att man vill ha en större kontinuitet med färre extra förare som istället jobbar mer, det är nog ett ganska vällovligt syfte men det slår ju väldigt hårt mot dem som inte har möjlighet att jobba 6 dagar i månaden.

Resenären

Intressant är ju att hela diskussionen handlar om kostnadsminskning. Att hitta motiverade personer att utföra viktiga uppgifter handlar ofta om kultur och att ledningen visar att man förstår sin verksamhet och sina kunder och därmed sina medarbetare. Allt förstås med kunden i fokus!

Knut

I mitt företag så måste man arbeta ca 20% i snitt sista 18 mnd för att YKB skal betalas av företaget, dom betalar lön under YKB utan att dom dagarna reknas inn som arbetade dagar
Men vi har förare som kör typ 4 dagar pr mnd utan problem, själv om vi i facket vill ha dom flesta i 100% jobb.
Man måste ha några springare för att kabelen skall kunne gå i hop.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge