Huvudmeny

Buss Rån

Startat av 1896, 11 augusti 2016, 16:08:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Borlänge kallas ibland för "Sveriges Chicago", och vissa gör allt för att leva upp till det:

www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/busschauffor-blev-ranad-och-hotad-med-kniv

Sånt här leder väl bara till att det blir kontantfritt på bussarna förr eller senare.

Ersa

"Kontantfritt förr eller senare"?
Min första tanke då jag läste, var snarare förvåning över att man än idag har kvar kontanter på trafiken i Dalarna. Jag trodde att all kontanthantering varit borta från all busstrafik i hela Svealand i åtminstone 4-5 år nu. Men tydligen inte.

1896

Senaste VD:n för Dalatrafik var enligt uppgift motståndare till kontantfritt, återstår att se hur den nye VD:n ställer sig i frågan.

Sven W

Hej

Jag åkte buss i Dalarna förra veckan och fick vackert pröjsa med vanliga pengar. Jag kände att jag ville fråga på kundtjänst varför man håller fast vid pengabetalning. Jag gjorde så och fick till svar att införande av kortbetalning är på gång. Jag har åkt i ett antal andra län i sommar och betalat med kort och det har funkat alldeles utmärkt.

Hälsningar
Sven

Lars-Håkan_E

Citat från: Sven W skrivet 11 augusti 2016, 20:31:07 PM
Hej

Jag åkte buss i Dalarna förra veckan och fick vackert pröjsa med vanliga pengar. Jag kände att jag ville fråga på kundtjänst varför man håller fast vid pengabetalning. Jag gjorde så och fick till svar att införande av kortbetalning är på gång. Jag har åkt i ett antal andra län i sommar och betalat med kort och det har funkat alldeles utmärkt.

Hälsningar
Sven

Så fungerar det på Gotland också, endast kontant betalning.

Ersa

Citat från: Sven W skrivet 11 augusti 2016, 20:31:07 PM
Jag åkte buss i Dalarna förra veckan och fick vackert pröjsa med vanliga pengar. Jag kände att jag ville fråga på kundtjänst varför man håller fast vid pengabetalning. Jag gjorde så och fick till svar att införande av kortbetalning är på gång. Jag har åkt i ett antal andra län i sommar och betalat med kort och det har funkat alldeles utmärkt.

Har man inte BIMS i Dalarna numera? Dvs samma system som man haft i kontantlösa Uppsala län i flera år nu.

Taunusch

Citat från: Kung Vasa skrivet 11 augusti 2016, 17:37:59 PM
Senaste VD:n för Dalatrafik var enligt uppgift motståndare till kontantfritt, återstår att se hur den nye VD:n ställer sig i frågan.

Det är ju trots allt en politiskt styrd verksamhet. Det kan knappast vara så att VD:n är den som avgör frågan.

1896

....och som ett brev på posten:

www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/efter-ranet-dalatrafik-ser-over-sitt-betalningssystem

Vid senaste taxeändringen så försökte man att styra det lite också, så att folk skulle välja att betala biljetten på annat sätt, man gjorde kontant resor dyrare.

miikos

Risken finns att arbetsmiljöverket stoppar kontanthanteringen inom Borlänge kommun. Dalatrafik får ju då välja om de vill ha lika i alla kommuner. I västra götaland så valde regionen att införa kontantstopp på alla bussar och inte endast Trollhättan kommun.

Kortläsarna skulle enligt Dalatrafik finnas på bussarna hösten 2015, men det verkar ha blivit försening.

Har för att man velat haft kontanter i Dalarna för att det bor äldre på landsbygden som åker buss ibland.

Sundås

Citat från: miikos skrivet 14 augusti 2016, 15:10:54 PM
Har för att man velat haft kontanter i Dalarna för att det bor äldre på landsbygden som åker buss ibland.

Det där argumentet har funnits i alla län, men allt går att lösa om man vill. Här i Kalmar län säljs till exempel resekort med förladdad reskassa i många butiker även på landsbygden.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

1896

Finns det något län som har kvar kontanter nu förutom Dalarna ? (Och Gotland som Lars nämnde.)

www.rt-forum.se/nyheter/kontantfritt-i-jamtland/

Ersa

Citat från: Sundås skrivet 14 augusti 2016, 15:36:10 PM
Det där argumentet har funnits i alla län, men allt går att lösa om man vill. Här i Kalmar län säljs till exempel resekort med förladdad reskassa i många butiker även på landsbygden.

Hållet med. Det finns även gott om glesbygd med många mil till närmsta förköpsställe i bygder relativt nära Stockholm. T.ex landsbygden i Uppsala län och Norrtälje kommun. Men trots detta fungerar det bra med kontantfritt även där ute i skogarna.

Sundås

Citat från: Kung Vasa skrivet 16 augusti 2016, 13:09:50 PM
Finns det något län som har kvar kontanter nu förutom Dalarna ? (Och Gotland som Lars nämnde.)

www.rt-forum.se/nyheter/kontantfritt-i-jamtland/

Kronoberg har det kvar (fast det kostar 20:- extra att betala kontant ombord), och likaså Jönköping (utan tillägg).
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Jonas1968

Citat från: Ersa skrivet 11 augusti 2016, 21:58:55 PM
Har man inte BIMS i Dalarna numera? Dvs samma system som man haft i kontantlösa Uppsala län i flera år nu.
Fast BIMS är väl systemet för att validera värde/periodkort? Kontokortsterminaler måste väl installeras utöver detta? Vi har ju BIMS även i Örebro och dom har en separat terminal för kontokort. Dessa läses inte av i BIMS-läsaren. Dagens kontokortsläsare sattes dessutom in många år innan dom installerade BIMS.

Wetjo

Enligt obekräftade källor är våra BIMS-maskiner för gamla för att "gifta sig" med en kortläsare.
Utbytesmaskiner är på gång under senhösten/vintern.